Tablets og mobiler: Kvinder er mere kreative end mænd

Telia har undersøgt, hvordan danskerne udnytter deres tablets og smartphones.

Da Apple lancerede den første iPad, rystede mange på hovedet; hvad skulle vi dog bruge denne hybrid mellem en smartphone og en computer til? I dag, fire år senere, er der ikke blot kommet en stor variation af tablets til – vi har i dén grad taget den praktiske gadget til os.

Ifølge en ny landsdækkende undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov har gennemført for Telia, har mere end halvdelen af alle danskere i dag en tablet. Selv blandt de 65-årige, er andelen af tablet-brugere så højt som 35 procent – altså over en tredjedel.

”Det er rigtig positivt, at så mange ældre med stor nysgerrighed har kastet sig over tabletten. Ikke mindst i lyset af den fortsatte digitalisering af samfundet, er det vigtigt, at vi fortsat får udviklet og udbredt de nye, tekniske løsninger, der kan gøre hverdagen nemmere og sjovere for os alle. Vi kan jo se, at når først danskerne får prøvet det, så åbner der sig en ny verden af muligheder – og derfor er det også interessant for os løbende at undersøge, hvordan danskernes udnytter den eksisterende teknologi,” siger Christoph Nørgaard, privatkundedirektør i Telia.

Undersøgelsens resultater viser blandt andet, hvad vi anvender vores tablet til. Her viser det sig, at kvinderne er mere sociale og kreative i deres udnyttelse teknologien end mændene. Mens de mandlige respondenter eksempelvis har nyhedslæsning som hyppigste svar på spørgsmålet om, hvad vi bruger vores tablet til, er det for kvindernes vedkommende online dialog via sociale medier som Facebook, Twitter og Instagram, de bruger mest tid på.

Der er også markant flere kvinder end mænd, som bruger deres tablets til at spille, chatte og skype eller netshoppe, mens flere mænd til gengæld streamer videoer og musik.

Samme mønster gør sig gældende i en tilsvarende undersøgelse af kønnenes forskellige brug af smartphones. Også her er der flere kvinder end mænd på sociale medier, ligesom kvinder er mere ivrige efter at tage billeder og optage video. Mændene er derimod igen i overtal, når det handler om at høre musik, se film og surfe på nettet.

”Undersøgelsen bekræfter den opfattelse, vi har fra vores daglige kontakt med kunderne i vores butikker og kundeservice. Kvinder interesserer sig i høj grad for, hvordan teknologien kan give dem mulighed for at være kreative og sociale, mens flere mænd fokuserer mere på muligheden for at udnytte de online tilbud om nyheder, underholdning og fleksible måder at arbejde på”, siger Christoph Nørgaard.

• tablet
  • ipad