Danskerne: Læg kameraet væk under julefrokosten

Det kan være fristende lige at knipse chefen, der er faldet i søvn over risalamanden, eller tage et foto af to kolleger, der danser tæt til ’Last Christmas’ under firmajulefrokosten. Men det er ikke populært blandt kollegerne – og slet ikke, hvis man bagefter deler billederne på de sociale medier. Det viser en ny juleanalyse fra Telia og YouGov.

Årets store julefrokostweekender står for døren, og der bliver traditionen tro fuld knald på, når vi skal møde kollegerne omkring et veldækket bord og et fyldt dansegulv. Og det giver masser af sjove fotomuligheder, når slipset ryger, og snapsen går i stilletterne.

Ifølge en ny undersøgelse, foretaget af Telia og YouGov, bliver du imidlertid ikke populær blandt kollegerne, hvis du dokumenterer og deler julefrokostens pinlige optrin på de sociale medier.

En fjerdedel af danskerne over 18 år mener således, at man skal afholde sig fra overhovedet at fotografere til firmajulefrokosten. Godt en femtedel har svaret, at man godt må tage billeder – men kun først på aftenen, inden tøjlerne for alvor slippes.

Den yngre generation, mellem 18 og 34 år, er markant mere tolerante i forhold til, at der tages billeder under julefrokosten. Kun godt hver tiende af denne aldersgruppe mener fx, at man bør gemme mobilkameraet helt væk under firmajulefrokosten, mens det gælder for mere end 36 % af alle danskere over 50 år.

Spørg om lov, inden du uploader

Når man nu har fået sit sjove mesterskud af Jytte og Poul fra bogholderiet, er det naturligvis fristende straks at lægge billedet på fx Facebook eller Instagram. Det er der helt sikkert mange ’likes’ i. Men det kommer også til at koste dig nogle venskaber på jobbet.

Hele 86 % af alle voksne danskere mener således, at det er forkert at lægge billeder fra julefrokosten ud på de sociale medier, uden at have fået klart tilsagn først. Igen er de unge voksne langt mere afslappede end de ældre generationer, der værner om julefrokostens ukrænkelighed – ligesom kvinderne generelt er markant mere restriktive i forhold til ’uautoriserede’ julefrokostbilleder på Facebook end mændene.

”Undersøgelsen viser, at den generation, der er vokset op med mobiltelefoner og har haft adgang til sociale medier gennem det meste af deres voksentilværelse, ser billeder – og deling af dem – som en naturlig del af deres sociale liv. Også til julefrokosten. At der alligevel er så markante forbehold over for at publicere fotos uden de afbildedes accept viser, at der alligevel har udviklet sig en slags kodeks for, hvordan vi undgår at udlevere hinanden på fx Facebook. Det er meget positivt,” siger Camilla Wilfert, ekspert i sociale medier hos Telia.

• jul
  • julefrokost