Danskernes juleaften på netværket

Tallene fra Telias netværk viser, hvordan vi danskere fejrer julen med venner og familie og inviterer inden for til juleaften via Facebook, Instagram og Snapchat - dog kommer vores netværk ikke med til bords. 139.869.916 Mbytes data fløj gennem netværket i løbet af juleaftensdag, men der er ro under maden.

Sms’en har tidligere været danskernes foretrukne julehilsen, men de senere år er de kærlige beskeder rykket over på de sociale medier og data-netværket. Og netop dataforbruget i løbet af døgnet den 24. december kan afsløre en hel del om, hvordan danskerne fejrer julen:

”Dataforbruget time for time afslører, hvordan danskerne udnytter fridagen til at nappe et par ekstra timer i sengen om morgenen under den varme dyne, før dataforbruget tager fat ved 11-tiden. Til gengæld er der heftig aktivitet helt frem til klokken 17, hvor julehilsner og billeder af juletræer og madlavning flyver gennem nettet. Stilheden på netværket mellem klokken 18 og 21 tyder på, at mobilerne lægges væk for en stund under selve julemiddagen, som er tilegnet familiens nærvær,” siger pressechef i Telia, David Engstrøm.

Telias kunder sendte hele 4.012.266 sms’er i løbet af juleaften, og tommelfingrene var flittigst omkring klokken 23:05, hvor der blev sendt 92 sms’er i sekundet.

• netværk
  • sms