Din 4G-telefon afslører, hvem du er

I dag frigives Nokias længe ventede Lumia 920, som dermed bliver den fjerde smartphone hos Telia, der kan bruge det hurtige 4G-mobilnet. Tidligere mobiler fra hhv. Apple, Samsung og Nokia placerer sig dog vidt forskelligt i markedet, og deres respektive design, styresystemer og brandværdier appellerer til forskellige typer, fortæller livsstilsekspert.

Rygterne om Nokias nye flagskib, Lumia 920, er i den grad løbet i forvejen, og telefonen tegner til at blive en særdeles populær ”fra-mig-til-mig”-julegave i år. Lumia 920 vil lægge sig i den absolutte elite af markedets telefoner sammen med Apples iPhone 5 og Samsungs Galaxy S III 4G.

De tre telefoner er dog mere end high-end gadgets; de repræsenterer tre forskellige livsstile og tre forskellige måder at bruge sin mobiltelefon på. Det fortæller livsstilsekspert og forfatter Christian Grau:

”Smartphones er i den grad livsstilsprodukter, men skal man segmentere dem, kan man passende kigge på, hvor brugerne arbejder. iPhone-typen arbejder typisk i det uformelle erhvervsliv – medier, reklame, design – hvorimod Samsung er en udpræget business-telefon til det formelle erhvervsliv – konsulenthuse, advokatkontorer, rederier osv. Samsung er et regneark, og iPhone er et tegnebræt i overført betydning. Det spændende er, hvor Lumia vil kile sig ind i markedet – om den skal bruges til at tjekke aktiekurser eller nye tweets fra Design Milk, og faktisk kan den jo trimmes til at kunne begge dele. Den har et design, som vil appellere til de uformelle, men den benytter et styresystem, som er mere formelt og dog mainstream. Med sort ramme bliver den meget konservativ og med gul ramme et kreativt statement, der dog også afspejler et vist mod til ikke at gå den slagne vej med en iPhone. Den har bred appel på et smalt marked, men den primære målgruppe må være dem, der har en Nokia-telefon i forvejen og nu vil prøve kræfter med en smartphone. Hertil kommer dem, som gerne vil prøve noget nyt og netop ikke vil sættes i en af de to båse, som Samsung og iPhone afspejler”.

Også hos Telia har man registreret, hvorledes de tre mobilgiganters seneste flagskibe placerer sig i forhold til hinanden. Privatkundedirektør Christoph Nørgaard:

”Den mest markante, teknologiske forskel på de tre supertelefoner er deres respektive styresystemer. Apple bruger sit eget iOS, hvilket er perfekt integreret med Mac og det store udbud af apps fra App Store. Samsung Galaxy drives af Android, som anvendes af flere forskellige producenter, hvilket gør det enkelt at skifte mellem de mange Android-baserede telefoner. Den nye Nokia kører på Windows, og man høster derfor som PC-bruger store fordele ved brugen af Office-produkter”.

Én ting er de tre teknologiske økosystemer, som har hver deres dedikerede disciple, men også designmæssigt sender de tre nye, 4G-telefoner vidt forskellige signaler.

”Den nye Nokia Lumia 920 skiller sig jo markant ud med sine strålende farvevariationer, hvilket betyder, at den sandsynligvis vil appellere til et yngre og mere trendorienteret kundesegment. Derfor kan man også forestille sig, at en del tidligere iPhone-fans vil kaste sig over Lumia 920. Derudover har vi også mange trofaste Nokia-brugere, som nok vil være meget fristet til at tage springet fra en traditionel mobil til en smartphone, alene fordi det er en Nokia. Samsung Galaxy S III er en utrolig populær telefon, som rigtig mange vælger for den store skærm og åbne udvikler-verden, som man ikke får med en iPhone”, siger Christoph Nørgaard.

Fælles for alle tre mobilflagsskibe er, at de er blandt de allerførste, som kan køre på 4G-netværket herhjemme. Allerede i løbet af de kommende uger kan danskerne se frem til yderligere tre 4G-telefoner: Sony Xperia V, Asus Padfone 2 og HTC One SV. I starten af 2013 er stort set alle producenter på banen med nye 4G-telefoner, som blandt andre lanceres af Nokia, LG, Sony og Samsung.

• smartphones
  • samsung