Op til 90 pct. rabat på dataroaming i Norden: Tag på surferferie i Norden og Baltikum

Når danskerne holder ferie i Norden, bruger de mobilen i mindre omfang, end de plejer. Det viser en undersøgelse, som analysefirmaet Sermo har gennemført for Telia, der netop har taget konsekvensen og nedsat roamingpriserne for de nordiske lande og Baltikum. På datatrafikken er priserne reduceret med op til 90 pct, og det betyder, at danskerne roligt kan surfe fra både mobil og pc, når de er på besøg i de nordiske og baltiske lande.

Frygten for at få en høj mobilregning afholder danskere på ferie i Norden fra at bruge mobiltelefonen, som de plejer. Det viser en undersøgelse foretaget af analysefirmaet Sermo på vegne af Telia. Næsten ni ud af ti (89 pct.) bruger mobilen i mindre omfang end normalt, og det har fået Telia til at sænke roamingpriserne i såvel Norden som Baltikum, hvor Telia har eget netværk. På tale udvides Telias eksisterende ’Øresundsservice’ – Telia Fritid Sverige – hvor man for et månedligt beløb taler til danske takster, selvom man befinder sig i Sverige. Servicen findes nu også i en nordisk version, som gælder i Sverige, Norge, Finland og hele Baltikum for en månedlig pris på 39 kr.

”Det er hverken i vores eller kundernes interesse, at folk afholder sig fra at bruge mobilen, når de er på ferie. Derfor er vi glade for, at vi i kraft af at være et stærkt nordisk teleselskab nu kan tilbyde vores kunder nogle lavere takster – ikke mindst inden for data, hvor forbruget er støt stigende fra både mobilen og pc’en,” siger adm. direktør i Telias mobilforretning, Søren Abildgaard.

Gennemsigtighed er vigtigtDanskerne giver i analysen desuden udtryk for, at de ikke ved, hvor meget det koster at gå på nettet, når de opholder sig i udlandet. Derfor har Telia valgt at lave nogle gennemskuelige prispakker, så forbrugerne ved, hvad det koster og ikke skal bekymre sig om uforudsete regninger.

Med de nye priser kan Telias kunder således surfe op til 20 MB om dagen på mobilen for blot 30 kr. eller 50 MB om dagen fra den bærbare pc for blot 50 kr. Overskrides loftet for MB, modtager kunden en besked og kan tage stilling til, om der er behov for mere data.

”Vi vil gerne hjælpe vores kunder, så de kan gøre, som de plejer, når de er på ferie eller opholder sig i de nordiske og baltiske lande. Vores nye tilbud betyder, at vores kunder kan gå på nettet, uploade billeder, tjekke mails og ringe og sms’e, ligesom når de er hjemme uden at skulle bekymre sig om telefonregningen,” siger Søren Abildgaard.

De nordiske lande står i øvrigt højt på listen over lande, som danskerne tager til. Ifølge Danmarks Rejsebureau Forening er Sverige det næstmest besøgte rejsemål, og undersøgelsen fra analysefirmaet Sermo viser, at lidt over halvdelen af danskerne (53 pct.) har været på besøg i et af de nordiske lande inden for de seneste to år.

• dataroaming
  • roaming