Rejsen mod det fælles netværk

I Telia er vi begivet os ud på en rejse mod at skabe Danmarks bedste netværk. Vi har allerede delt 4G-netværk med Telenor, og nu er turen kommet til 3G-netværket, hvilket vil give det mest fintmaskede 3G-netværk i Danmark nogensinde. Det betyder højere hastigheder, bedre dækning og en forbedret samtalekvalitet.

De første skridt

At slå to netværk sammen til ét er en kompliceret øvelse, og det kan ikke altid undgås, at du som kunde vil kunne mærke, når vi arbejder i et bestemt område. For at forstyrre dig mindst muligt, vil vi fx forsøge at udføre det meste af arbejdet om natten, og vi vil også gøre, hvad vi kan, for at øve os i den komplicerede, tekniske øvelse. Derfor har vi planlagt tests i en lille del af Aalborg.

Testen skal sikre, at det hele kører, som det skal og forhindre diverse børnesygdomme i denne type projekt, som aldrig er gennemført før. Det skal også give os værdifulde erfaringer i forhold til, hvor meget du som kunde mærker til arbejdet, så vi kan tage hensyn, når vi fortsætter det historiske projekt.

Testen finder sted natten mellem mandag d. 6. maj og tirsdag d. 7. maj i uge 19, og i løbet af tirsdagen arbejder vi med fin-indstillingerne af netværket.

Det betyder testen for dig

Hvis du taler via en mast, som vi samtidig arbejder på, vil dit opkald automatisk blive dirigeret til en anden nærliggende mast, hvorfor du ikke vil mærke noget til det.

Når vi arbejder i området om natten, vil netværket dog måske opføre sig lidt anderledes, end du er vant til. Fx kan du opleve en lavere datahastighed på 3G-netværket, men både 2G- og 4G-nettene vil fungere ganske som normalt på fuld hastighed. Her dækker vi hhv. 99 % og 75 % af befolkningen.

Den forringede datahastighed på 3G-netværket kan vare op til 24 timer efter nattens arbejde, men derefter vil det hele fungere igen, og faktisk vil test-området få bedre dækning både indendørs og udendørs inden for en kortere periode, samtidig med at datahastigheden og kvaliteten stiger, hvilket blandt andet betyder, at udfald på samtaler mindskes.

Din telefon vil heller ikke nødvendigvis vise “Telia” i displayet længere. Der kan både stå “Telia DK”, “238-66″, Telia DK 23866″, “Telia-Telenor DK” eller “TT DK”. Det har ingen betydning for din oplevelse på netværket og er blot et udtryk for, at testen er vellykket. Det er en softwaredetalje, som vi løser hurtigst muligt.

Efter testen

Når testen er veloverstået, vil vi bruge nogle uger på at samle og fortolke de værdifulde erfaringer fra testen, så vi kan planlægge detaljerne for det tekniske arbejde, og hvordan vi bedst informerer dig som kunde om selve netværkssammenlægningen, når den for alvor går i gang. Vi sørger for at informere via relevante kanaler som fx telia.dk, mails og sms, når vi nærmer os.

Vi bestræber os naturligvis på at forstyrre så lidt som muligt, og vi ser frem til at kunne tilbyde Danmarks bedste netværk med 40 % flere 3G-mastepositioner, endnu bedre dækning indendørs og udendørs og højere datahastigheder til dig, når du er online. Du vil også opleve færre udfald på samtaler, så du ikke bliver afbrudt.

Vi glæder os til at kunne præsentere det nye netværk for dig!

• golden cluster
  • 3g
  • netværk
  • sammenlægning