Sms-storm over Europas ski-destinationer

Når danskerne i denne uge er på skiferie i hele Europa, bruges mobilen intenst til at finde hinanden på pisterne og ved liftkøen. Det viser en aktuel oversigt over antallet af sms’er sendt på de store feriedestinationer i Alperne og Skandinavien.

Handskerne ryger af, mobilen findes frem, og der kæmpes med at ramme tasterne i den frostklare bjergluft. Når danskerne slår sig løs på Europas skisportssteder, er mobiltelefonen det vigtigste hjælpemiddel til at holde styr på familie og venner, som er spredt ud over terrænnet.

I denne vinterferieuge har danske Telia-kunder således dagligt sendt op mod syv gange så mange sms’er på netværket i Østrig i forhold til tallet i almindelige uger.

Det tysktalende alpeland er ikke det eneste sted, hvor danske skiturister i denne uge har fået mobilmasterne til at gløde. I Frankrig og Schweiz har Telia registreret op til en firedobling i antallet af sendte sms’er i forhold til almindelige uger – hvor der jo vel at mærke allerede var godt gang i den på skisportsstederne.

”Den massive stigning i antallet af sms’er ligner det mønster, vi kender fra andre store begivenheder og højtider. De hurtige tekstbeskeder har afløst faste aftaler om mødetid og -steder – også når danskerne er på skiferie. I stedet sender vi løbende tekstopdateringer til hinanden eller måske en mms med et billede af den fantastiske udsigt, vi lige nu står og nyder”, siger privatkundedirektør i Telia Mobility, Christoph Nørgaard.

• mobil
  • skiferie
  • sms
  • telia