Vi deler julen med mobilen – men må julefrokosten også publiceres?

Må man tage billeder med sin mobiltelefon ved firmajulefrokosten? Og kan det passe, at mænd tager flere julefotos af deres koner og kærester end omvendt? Telia og YouGov har gennemført en ny juleundersøgelse.

Mobiltelefonens indbyggede kamera betyder, at vi tager flere billeder end ellers – ikke mindst i julemåneden. Faktisk siger halvdelen af danskerne, at de i dag tager mange flere julebilleder med deres mobil i forhold det konventionelle kamera.

Fordelen ved mobilkameraet er, at det er med overalt, og at billederne efterfølgende nemt kan deles via sociale medier som Facebook, Instagram og Snapchat eller sendes som sms. Det kan dog samtidig skabe lidt kontrovers, fx ved firmajulefrokosten, hvor kollegerne ikke nødvendigvis ønsker at få foreviget og delt alle aftenens optrin.

Direkte adspurgt mener næsten hver tredje voksne dansker (29 %), at man ikke kan tillade sig at tage billeder til firmajulefrokosten. Dette synspunkt bliver endnu mere udpræget med alderen – og især blandt mændene.

I alt 22 % af os mener, at man gerne må tage fotos til firmajulefrokosten – hvis det bare begrænser sig til først på aftenen.

”December er traditionelt en meget aktiv måned for mobiltrafikken. Ikke mindst på de store julefrokostdage – og naturligvis juleaften. Sidste år registrerede vi imidlertid et fald på 12 % i antallet af sendte sms’er på selve juleaften, hvilket vi tolker som, at flere julehilsner og gavefotos sendes via Facebook og Twitter. Så det bliver spændende at se, om tendensen fortsætter i år”, siger Kommunikationsdirektør Mette Honoré fra Telia Mobility.

Hvad tager vi ellers billeder af i december? Topscoreren er juleudsmykning og juletræer, mens vejr og landskaber, familiemedlemmer og julegaver følger på de næste pladser.

Lige uden for Top 5 ligger motivet ”min kæreste eller ægtefælle” – som i øvrigt markant flere mænd end kvinder nyder at tage billeder af. Især jo ældre de bliver. De unge voksne mellem 18 og 34 år tager mange flere billeder af sig selv – selfies – end andre aldersgrupper.

TOP 5: Hvad tager du flest billeder af i december?

1. Juleudsmykning og juletræ
2. Vejret/landskab/natur
3. Andre familiemedlemmer
4. Mine børn