Telia lancerer nye mobilpakker

I dag lancerer Telia nye mobilpakker, hvor det er data, som differentierer pakkerne. Samtidig er tale nu sat fri, så der ikke længere er loft på.

Tendensen har længe været, at forbruget på data stiger. Faktisk bruger danskerne ifølge telestatistikken for 1. halvår 2012 næsten 3,5 gange mere data med smartphones end for blot et par år siden. Til gengæld er forbrug af tale faldende. Datatrafikken via smartphones i Telias net er steget 309 pct., mens den samlede stigning i Danmark er 240 pct. Og snart vil der være sim-kort i mange flere devices.

”Vi kan se, at vi får flere og flere sim-kort i flere og flere enheder i hjemmet. Et par smartphones, en tablet og mobilt bredbånd er efterhånden fast inventar i mange danske hjem, og om ikke så længe vil vi også have sim-kort i vaskemaskinen og kaffemaskinen, så vi kan starte dem på vej hjem med vores smartphone. Vores biler vil også kunne tale sammen og advare om uheld og vise vej til ledige parkeringspladser i byen. Alt bliver connected, og datanetværket er det fundament, som ligger til grund for det hele,” siger Søren Abildgaard, adm. direktør i Telia Mobility Services.

Tendensen om flere sim-kort, som sikrer, at vores apparater kan tale sammen og gøre hverdagen lettere for os, peger også i retning af data som værende det, der skal differentiere pakkerne på mobilmarkedet. Tale er blevet en hygiejnefaktor på lige fod med fri sms/mms.

Netværket afgørende for kundeoplevelsen
Hos Telia er man overbevist om, at satsningen på 4G og det store arbejde, der er lagt i at bygge Danmarks bedste netværk, vil bære frugt.

”Sim-kort og data er intet værd uden et stabilt og hurtigt netværk med bred dækning. Vi har satset stort på 4G, hvor vi har landets bedste dækning, og i løbet af de næste år får vi også Danmarks mest fintmaskede 3G-netværk. Det skaber ideelle forhold, når vi taler om data og flere sim-kort i flere apparater. Vi lancerer i dag nye og knivskarpe abonnementspakker, der sammen med Danmarks bedste 4G netværk skal sikre vores kunder en rigtig god oplevelse,” siger Søren Abildgaard.

Telia dækker i dag 192 byer med 4G, hvilket svarer til 75 pct. af befolkningen, og i løbet af det næste år udvides den nuværende 3G dækning, som er 98,7 pct., med hele 40 pct. flere 3G master. Det er det netværk, som skal være med til for alvor at sætte data i centrum sammen med de nye pakker, som Telia i dag lancerer. Arbejdet har stået på et stykke tid, men nu sættes talen for alvor fri i Danmark.

Læs mere om de nye pakker, hvor Telia giver fri tale, her

• dataforbrug
  • mobilpakker