3. maj 2018

Europa-parlamentet støtter et globalt forbud mod dyreforsøg inden for skønhedsindustrien

Cruelty Free International og The Body Shop kan fejre et betydeligt fremskridti den kampagne, der skal sætte en stopper for at skønhedsprodukter testes på dyr

I dag har MEP’ere i Europaparlamentet stemt for at vedtage et forslag, som støtter et globalt forbud mod test på dyr inden for skønhedsindustrien. Forslaget, som støttes af The Body Shop og Cruelty Free International, fik opbakning og blev stemt igennem af 620 MEP’ere – med et markant flertal. Forslaget skal hjælpe embedsmænd og medlemsregeringer i Europa-Kommissionen og i Det Europæiske Råd med at tale for et forbud af dyreforsøg inden for skønhedsindustrien.

Forslaget følger i kølvandet på 5-årsjubilæet for EU’s banebrydende forbud mod at sælge nye skønhedsprodukter og ingredienser, som er testet på dyr både uden- og indenfor EU Det modige og progressive træk efterfulgte de tidligere EU-forbud mod test af skønhedsprodukter på dyr fra 2003 samt ingredienser i 2009. Forbuddet har desuden inspireret til ny lovgivning over hele verden og efterfølgende ført til forbud i lande som Sydkorea, New Zealand og Indien.

I sidste måned fejrede Cruelty Free International og The Body Shop EU’s skelsættende førerposition og så frem imod at levere et verdensomspændende forbud mod dyreforsøg inden for skønhedsindustrien. En lang række kendte personer, herunder Ricky Gervais, Joanna Lumley og Pixie Geldof skrev sammen med næsten 100 politiske beslutningstagere, retailere og dyreeksperter under på et brev, som var adresseret til medlemslandenes regeringer. Brevet anmodede om, at Europa skulle spille en aktiv rolle og anvende sin indflydelse for at stoppe dyreforsøg inden for skønhedsindustrien globalt.

Selv om godkendte, billigere, hurtigere og mere videnskabeligt præcise testmetoder, som ikke involverer dyr, er tilgængelige, mangler 80% af verdens lande stadig love, som forbyder at teste skønhedsprodukter og ingredienser på dyr.

Jessie Macneil-Brown, Head of Global Campaigns, The Body Shop, siger: “The Body Shop presser hårdt på for at få indført et globalt forbud mod dyreforsøg inden for skønhedsindustrien i hele verden en gang for alle. Vores kunder i hele verden støtter massivt skønhedsprodukter, som er fri for dyremishandling. Vi har på kun 10 måneder indsamlet mere end 5,7 millioner underskrifter under vores igangværende Forever Against Animal Testing-kampagne. EU-forbuddet har vist, at det er muligt have et sundt og velfungerende marked for skønhedsprodukter uden at bruge dyreforsøg. Dagens positive afstemning bringer os et skridt nærmere en international aftale.”

Michelle Thew, CEO of Cruelty Free International, siger: “Desværre har 80% af verdens lande ingen lovgivning mod test af skønhedsingredienser og produkter på dyr, selv om der findes tilgængelige, godkendte forsøg, som ikke anvender dyr, samt eksisterende produkter, som er sikre for mennesker at bruge. Vi estimerer, at der på verdensplan årligt er over en halv million dyr – lige fra kaniner til mus, rotter til marsvin og hamstere, som stadig bruges til modbydelige og unødvendige forsøg. Fem år efter det komplette EU-forbud er det på tide at tageskridtet videre. Det lederskab, som MEP’erne har udvist ved at vedtage dette forslag fortjener stor anerkendelse. Nu er det på tide at arbejde sammen for at få et globalt forbud mod dyreforsøg og sætte en stopper for dyrs lidelser i hele verden.”

I 2017 lancerede Cruelty Free International og The Body Shop en fælles kampagne for at anmode om et internationalt forbud mod dyreforsøg inden for skønhedsprodukter og ingredienser i hele verden en gang for alle.

Kampagnen har i løbet af kun ti måneder fået 5,7 millioner underskrifter og er dermed den største underskriftsindsamling mod dyreforsøg inden for skønhedsindustrien. Dermed nærmer den sig målet på de 8 millioner underskrifter, som The Body Shop og Cruelty Free International vil tage med til FN for at anmode om en international konvention, som skal sætte en stopper for dyreforsøg inden for skønhedsindustrien.

For mere information eller billeder kontakt venligst Cruelty Free International Media Office; email: media@crueltyfreeinternational.org eller telefon: +44 (0) 207 619 6978 eller +44 (0) 7850 510 955

For mere information om The Body Shop kontakt venligst: thebodyshop@anotherword.com eller Marianne Gulløv, 40216677 – marianne.gullov@thebodyshop.com

BEMÆRKNINGER TIL REDAKTØRER

Underskriftsindsamlingen kan underskrives online på https://www.thebodyshop.com/da-dk/commitment/against-animal-testing eller i en af The Body Shop butikkerne over hele verden. Forbrugerne bliver opfordret til at bruge kampagnens hashtag #ForeverAgainstAnimalTesting på de sociale medier for at skabe opmærksomhed omkring sagen.

Cruelty Free International er en af verdens ældste og mest respekterede dyreværnsorganisationer. Organisationen bliver i vid udstrækning betragtet som en autoritet inden for spørgsmålet om dyreforsøg, og den bliver anvendt af regeringer, medier, virksomheder og officielle institutioner til rådgivning og ekspertvurderinger. www.crueltyfreeinternational.org

The Body Shop er et globalt skønhedsbrand, som blev grundlagt af Anita Roddick i 1976 i Brighton i England. The Body Shop arbejder på at gøre en positiv forskel i verden ved at lave naturinspireret hudpleje, hårpleje og makeup af høj kvalitet, som er produceret bæredygtigt og etisk forsvarligt. Alle produkter er 100% vegetariske og 40% er veganskeThe Body Shop var banebrydende med filosofien, at virksomheder har magt til at gøre godt. The Body Shop har 3000 butikker fordelt på mere end 60 lande.

Vores historie

Vores historie begyndte med Anita Roddicks revolutionerende overbevisning: at firmaer har magt til at gøre godt og i 1976 blev The Body Shop født. Vi er ikke perfekte, men vi har altid gjort tingene lidt anderledes. Vi har været mønsterbrydere, provokerende og modige.

I dag er vores engagement stærkere end nogensinde. Vi fokuserer på at berige uden at udnytte i alt, hvad vi gør.

For os betyder det, at vi ønsker at berige både mennesker og vores jord, dens biodiversitet og dens ressourcer. Vi forpligter os til at betale en fair pris til vores leverandører og sikrer, at de, der dyrker og høster vores naturlige ingredienser, har gode arbejdsvilkår. Vi forpligter os til at hjælpe lokalsamfund til at leve og trives. Vores produkter beriger, lover aldrig mere, end de kan holde, og er aldrig testet på dyr.

Vi er stolte af at være originale, skille os ud og kæmpe for det, der er rigtigt. Sammen bærer vi fremtiden i vores hænder.

Enrich Not Exploit™. It’s in our hands.

Læs mere om vores værdigrundlag

THEBODYSHOP.DK

Følg os på Facebook