Nu har 500.000 EU-borgere skrevet under for at bremse genindførsel af dyreforsøg i skønhedsbranchen!

Den 24. april er Verdensdagen for forsøgsdyr, og i år markerer dagen desværre en grusom trussel mod dyrenes rettigheder. I marts 2013 besluttede EU som et af verdens største markeder for handel med kosmetik at forbyde salg af kosmetiske produkter og ingredienser, der er testet på dyr. Forbuddet sikrede, at ingen dyr skulle lide eller dø for kosmetiske produkters skyld.

Med truslen om genindførsel af dyreforsøg i Europa kun ni år efter forbuddet blev indført i EU, fortsætter det aktivistiske brand deres kamp for dyrenes ret til ikke at lide for vores skønhed, og siden august 2021 har 500.000 EU-borgere underskrevet initiativet Save Cruelty Free kosmetik!

Men det er ikke nok. Hvis en million europæiske medborgere skriver under, er der en chance for at stoppe unødvendige dyreforsøg på millioner af dyr. Derfor opfordrer The Body Shop alle EU-borgere til at bruge deres stemme og ret og tage stilling til at redde Europas forbud mod dyreforsøg – borgerinitiativet er den mekanisme, som folk har til at fortælle EU’s beslutningstagere, hvad de vil.

For at bevare cruelty free i EU har det europæiske borgerinitiativ www.savecrueltyfree.eu været åbent siden august 2021, da det blev initieret af The Body Shop og Dove sammen med førende talspersoner for dyrs rettigheder såsom PETA, Cruelty Free Europe, HSI , Eurogroup for Animals og ECEAE (repræsentant for +100 medlemsorganisationer i 26 EU-lande).

Mange har allerede opfordret til at bevare EU's cruelty free, og Danmark har netop nået sin minimumstærskel som medlemsland, hvilket viser, at mange kunder værner om opretholdelsen af forbuddet. Både brands, organisationer og mange influencers samt forbrugere har sluttet sig til for at vise deres støtte.

Christopher Davis, Director of Activism and Sustainability hos The Body Shop, udtaler:

The Body Shop var det første globale skønhedsbrand, som kæmpede imod dyreforsøg i kosmetik, og det er en holdning og forpligtelse, der har drevet alle vores aktivistkampagner i mere end tre årtier. Vores samarbejde med vores kampagnepartner Cruelty Free International førte til det gældende EU-forbud i 2013.

Tiden er ved at løbe ud nu, og vi nærmer os grænsen, hvor indbyggerne i Europa mister det forbud mod dyreforsøg, som mange kæmpede hårdt for at få vedtaget. Alle, som vil bo i et cruelty-free Europa, må skrive under nu og vise Europa-Parlamentet, at de kræver, at EU holder deres løfte.”

Med 500.000 stemmer på plads er det europæiske borgerinitiativ halvvejs. Yderligere 500.000 underskrifter er nu nødvendigt for at nå målet på 1 million underskrifter, inden deadline den 31. august 2022.

Vil du være med til at bremse genindførslen af grusomme og unødvendige forsøg på dyr?

Skriv under på det europæiske borgerinitiativ her: www.savecrueltyfree.eu

I 2022 blev The Body Shop udnævnt til Danmarks mest bæredygtige skønhedsbrandifølge Sustainable Brand Index™, Europas største bæredygtighedsundersøgelse.