Krämerbrücke i Erfurt ©TTG/ Marco Fischer

Charmerende og - næsten - ukendte tyske byer

Mange danskere holder efterårsferie i Tyskland, for mange elsker de hyggelige tyske byer med bindingsværkshuse og brosten som Heidelberg og Rothenburg. Vi guider dig her til syv skønne byer, der oser af romantisk og charme, og som ikke er helt så kendte.

Vil du gerne holde efterårsferie i en charmerende tysk middelalderby, men gerne slippe for folkemylder og risikoen for Corona-smitte? Så har vi fundet syv skønne byer, der har det hele – undtagen store turistmængder.

"Mange danskere kender Heidelberg og Rothenburg, der er kendt for deres gamle bykerne med bindingsværkshusene. Desværre er der også mange andre, der kender dem, og derfor vil vi gerne sætte fokus på nogle af de byer, der har lige så meget middelaldercharme, men er knap så kendte og derfor knap så turistede," siger Bo Schou Lauridsen, turistchef i Tysk Turist.

Rheda-Wiedenbrück, Nordrhein-Westfalen

Medmindre du ofte kører mellem Hannover og Ruhr-distriktet på autobahn A2, har du formentlig aldrig hørt om Rheda-Wiedenbrück, og det er en skam! Der er mere end 200 fredede bygninger i Rheda-Wiedenbrück, herunder flere bindingsværkshuse. Det ældste hus er mere end 450 år gammelt. Rheda-Wiedenbrück har 47.300 indbyggere og var oprindeligt to byer, Rheda og Wiedenbrück, som blev lagt sammen i 1970. Derfor er der dobbelt op på charmen med to gamle bykerner. Besøg også Rheda Slot, der er bygget omkring 1180, og Aegidius Kirke fra 1260. To beviser på, at historiens vingesus også har blæst over den charmerende tvillingeby, og du har næsten det hele for dig selv. I 2015 havde byens hoteller 73.000 overnatninger, hvilket kun er halvanden overnatning per indbygger i byen.

Schwerin, Mecklenburg-Vorpommern

Schwerin er den mindste delstatshovedstad i Tyskland og ligger smukt omgivet af søer og med Schwerin Slot, der har en af de mest beundringsværdige barokke haver i Nordtyskland, som vartegn. Selv om byen er delstatshovedstad, er den ikke særlig kendt, og det er synd, for det er en skøn og mangfoldig by.

Schwerin ©Ignacio Izquierdo

Den gamle bydel blev næsten helt ødelagt af flere brande i det 16. og 17. århundrede, og derfor stammer de fleste bygninger fra det 19. århundrede. Et særligt bindingsværkshus kaldet 'Kommodehuset' fra middelalderen overlevede dog ildens hærgen. I dag har Schwerin et aktivt byliv, gode muligheder for shopping og mange spisesteder.

Lüneburg, Niedersachsen

Lüneburg bliver også kaldt 'Nordens Rothenburg' da den ligesom den noget mere kendte Rothenburg har masser af middelalderlig charme at byde på. Som en af de få byer i Tyskland blev den historiske bykerne stort set ikke ødelagt under 2. verdenskrig, og de mange gamle gavl- og bindingsværkshuse giver derfor et autentisk billede af, hvordan mennesker levede for hundrede år siden.

Heiligengeistraße i Lüneburg ©DZT/Francesco Carovillano

I middelalderen var Lüneburg en vigtig handelsby, hvorfra der blev udskibet den salt, der blev udvundet af de nærliggende miner. Lüneburger gennemstrømmes af floden Ilmenau, og Lüneburger Heide ligger tæt på. Derfor er det oplagt at kombinere byferien med naturoplevelser.

Erfurt, Thüringen

Mange forbinder Erfurt, der er delstatshovedstad i Thüringen, med Martin Luther, da han gik på byens universitet fra 1501, men den idylliske delstatshovedstad er også en moderne by - dog med en meget velbevaret og charmerende gammel bydel. Her finder du den unikke middelaldersbro, Krämerbrucke, der er Europas eneste fuldt bevarede middelalderbro med boliger.

Krämerbrücke i Erfurt ©Erfurt Tourismus und

Marketing GmbH I den gamle bydel findes også den gamle domkirke, hvor Martin Luther blev ordineret i 1507, skønne bindingsværkshuse og den nyrestaurerede synagoge, der er Centraleuropas ældste. De lokale elsker at gå ud, og Erfurt har en masse gode restauranter som eksempelvis Bachstelze. Prøv også området ved Fischmarkt eller Augustiner-slottet.

Nördlingen, Bayern

Mange danskere vil formentlig nikke genkendende til seværdigheden 'Romantische Strasse' – den romantiske rute - som er en populær strækning gennem en række smukke bindingsværksbyer, blandt andet Nördlingen. Fra byens vartegn, Skt. Georgskirkens tårn 'Danielturn', er der til den ene side en forrygende udsigt over byens okkertage og bymur, og til den anden side ser du de frugtbare vinmarker i Franken. Faktisk blev Nördlingen brugt som baggrund i filmen 'Charlie og Chokoladefabrikken'. Byen er placeret midt i et kæmpe meteorkrater, som opstod for ca. 15 mio. år siden, da en kæmpemæssig asteroide brød gennem atmosfæren og efterlod et 25 km bredt krater.

Alsfeld, Hessen

Den rolige by Alsfeld ligger midt i Hessen og dermed i hjertet af Tyskland. Byen er samtidig en del af bindingsværksruten, der løber fra Weserbergerland over Nordhessen til Vogelsberg og Spessart. Byens middelaldercentrum har mere end 400 velholdte bindingsværkshuse, hvor det ældste er fra 1350, som ligger side om side på de toppede brosten.

Rådhus i Alsfeld ©DZT/ Haruna Akamatsu

Alsfelds stolthed er det 500 år gamle rådhus, der ligger på byens smukke torv ved siden af Walpurgis-kirken. Alsfeld ligger på Deutsche Märchenstrasse – den tyske eventyrsrute – og du kan besøge Eventyrhuset, hvor Brødrene Grimms eventyr bliver bragt til live. Rødhættes røde hue indgår i byens folkedragt. Endelig må du ikke glemme at besøge en af byens mange bagerforretninger og smage specialiteten Alsfelder Küsschen.