Stjernepark © Nationalpark Eifel/ Maximilian Kaiser

Tyskland får to nye stjerneparker

De to tyske vadehavsøer, Pellworm og Spiekeroog, er i denne uge blevet udnævnt til internationale stjerneparker af International Dark-Sky Association, da øerne har gjort en stor indsats for at beskytte og bevare den sorte nattehimmel. Med udnævnelsen har Tyskland nu seks stjerneparker.

En kulsort nattehimmel fyldt med blinkende stjerner.

Det er i vores industrialiserede tidsalder blevet en mangelvare mange steder, og derfor arbejder International Dark-Sky Association (IDA) for at bevare og beskytte nattehimlen mod lysforurening.

I denne uge blev Tyskland beriget med to nye stjerneparker, da IDA udnævnte de to vadehavsøer, Pellworm og Spiekeroog, som steder, der har gjort en særlig indsats for at beskytte nattehimlen mod kunstigt lys.

"Det er fantastisk at se den løbende indsats for at beskytte det natlige miljø i dette unikke og uberørte naturområde", siger IDA's administrerende direktør, Ruskin Hartley.

Udnævnelsen gives kun til steder, der har et naturligt natlandskab og har forpligtet sig til at bevare det ved at reducere lysforurening, for både levende væsner og naturen har brug for mørket. Og endelig er der også en energibesparelse og dermed en miljøgevinst ved at skrue ned for lyset.

Mørk himmel kan tiltrække turister

Tyskland har i forvejen fire officielle stjerneparker, Westhavelland i Brandenburg, Biosphärenreservat Rhön i Hessen, Nationalpark Eifel i Nordrhein-Westfalen og Winklmoosalm i Bayern. Endelig har byen Fulda status som 'stjerneby', mens flere andre områder som Nordsaarland arbejder på at blive anerkendt som stjerneparker.

"I vores fortravlede verden søger mange roen i naturen, og hvad er mere beroligende for sjælen end at betragte en smuk stjernehimmel? Der er ingen tvivl om, at de nye stjerneparker vil få en stor betydning for turismen på Pellworm og Spiekeroog," siger Bo Schou Lauridsen, der er turistchef i Tysk Turist.

Spiekeroog: Solopgang © Nordseebad Spiekeroog GmbH/ Knipswerkstatt.de

Pellworm og Spiekeroog fortjener at komme ind på turisternes rader, da de begge kan tilbyde skøn natur, frisk luft og ikke mindst fred og ro.

Mange solskinstimer på fredelig ø

Den nordfrisiske ø Pellworm ligger i nationalparken Schleswig-Holsteinisches Wattenmeer. Øen er blot 37 km2 og har ca. 1000 beboere. Pellworm har flere solskinstimer end gennemsnittet, og hver sjette time skifter Vadehavet mellem ebbe og flod. Når havbunden blotlægges, kan man begive sig på opdagelse i Vadehavets verden og samle muslinger eller lede efter rav. Øen opleves bedst til fods eller på cykel.

"Når man står af færgen på Pellworm, sænker skulderne sig helt automatisk, for her er en fred af den anden verden. Beboerne på øen er utrolig afslappede, og det smitter af på gæsterne," siger Bo Schou Lauridsen.

Pellworm:  Udsigt til stråtægthus og kirke © Lookphotos/ Sabine Lubenow

Den 28 kilometer lange vandretur langs diget øen rundt giver en god oplevelse af stedets unikke skønhed. Tager man turen til Norderoogsand, kommer man forbi sandbankerne, hvor sælerne holder til. Ingen ø uden et fyrtårn. Siden 1998 har giftelystne kunne lade sig vie i Pellworms fyrtårn.

Den grønne bilfri ø

Spiekeroog er en del af nationalparken Niedersächsische Wattenmeer og er med sine mange egetræer og fyrretræer en usædvanlig grøn ø. Den østfrisiske ø ligger mellem øerne Langeoog og Wangerooge og har et areal på lidt over 18 km2. Biler er ikke tilladt, og mange gæster kommer da også for at nyde den friske luft, ligesom her findes en spa med wellnessbehandlinger.

Spiekeroog: Heste undervejs på dem bilfri ø © Nordseebad Spiekeroog GmbH/ Karlis Kalnins

Naturinteresserede valfarter til den østlige ende af øen, hvor nationalparken Haus Wittbülten ligger. Her kan man ved selvsyn se, hvordan tidevandet og blæsten konstant får kiltlandskabet til at skifte karakterer. Om sommeren blomstrer de vilde roser i klitterne, og om efteråret lyser de orange havtorn op i landskabet. Endelig kan man også tage udflugt til sælbankerne eller nyde et godt måltid mad på øens spisesteder.

"Spiekeroog er virkelig en Maggieterning af gode ting – natur, afslapning, fordybelse og god mad. Med udnævnelsen til stjernepark kan man nu tilføje den sorte stjernehimmel til listen", siger Bo Schou Lauridsen fra Tysk Turist.

Det tyske turistråd (GNTB) er Tysklands nationale turistorganisation, som arbejder på vegne af forbundsministeriet for økonomi og energi (BMWi) med det formål at repræsentere Tyskland som turistmål. GNTB finansieres af ministeriet i overensstemmelse med en beslutning truffet af den tyske forbundsregering. GNTB arbejder tæt sammen med den tyske rejsebranche og partnere og brancheorganisationer i den private sektor og udvikler strategier og markedsføringskampagner for at fremme Tysklands positive image i udlandet som turistmål og for at tilskynde turister til at besøge landet.

GNTB har en trestrenget genopretningsstrategi til at overvinde udfordringerne i forbindelse med COVID-19-pandemien:

- Promovering af mærket Destination Germany og forbedring af brandprofilen

- Støtte til rejsebranchen, som er domineret af små og mellemstore virksomheder, gennem relationer og udveksling af viden

- Udvikling af handlingsplaner på grundlag af målrettede markedsundersøgelser og løbende analyse af virkningerne af coronavirus.

Under denne krise bruger GNTB kontracyklisk markedsføring til at opretholde dialogen med interessenterne, hvilket afspejler sig i skiftende kommunikation, som også udtrykker empati og giver inspiration.

Fokus på digitalisering og bæredygtighed

GNTB fremmer fremadrettet og bæredygtig turisme i overensstemmelse med den tyske regerings mål. Her er der fokus på digitalisering og bæredygtighed.

GNTB er en pioner, når det kommer til at bruge nye teknologier (virtuelle, augmented og mixed reality), stemmeassistenter og andre samtalegrænseflader og applikationer til kunstig intelligens såsom chatbots. Dette for at sikre, at turisttilbud vil være synlige på AI-baserede marketingplatforme.

Bæredygtighed har været et centralt overordnet tema i mere end et årti, og vi engagerer os i det som et strategisk spørgsmål på tværs af alle områder af organisationen. Vores organisation følger en strategi med tre søjler, der kombinerer vidensdeling med eksterne partnere og en understøttende kommunikationsstrategi med vores interne bæredygtighedsinitiativ. GNTB fremmer ansvarlig turisme, et vigtigt vækstområde, ved at vise Tyskland som en bæredygtig og inkluderende destination på det internationale rejsemarked. Dette er især vigtigt, da COVID-19-pandemien har fremskyndet det globale skift i rejsendes værdier i retning af større socialt og miljømæssigt ansvar.

GNTB har 27 udenlandske turistkontorer, der dækker mere end 40 markeder rundt om i verden. Hovedkontoret i Frankfurt er hjemsted for strategiske afdelinger som Business Intelligence, Business Development og Brand Communications for Destination Germany.