©Haus AnNatur

BIO HOTELS - DEN GRØNNE PIONER

I Tyskland er det 20 år siden, at de første bæredygtige hoteller slog dørene op, og siden er antallet af de såkaldte BIO HOTELS steget, trods strenge krav til økologi og bæredygtighed. På et BIO HOTEL kan man nyde sin ferie med god samvittighed, for der er tænkt bæredygtighed hele vejen rundt.

Hotelgæster bliver ofte mødt af lille skilt på badeværelset, der henstiller til, at man bruger sit håndklæde flere gange ’af hensyn til klimaet’. På et tysk BIO HOTEL skal der mere til, hvis et hotel vil bryste sig af at være klimabevidst. Med vanlig tysk grundighed er der skrappe krav til og retningslinjer for økologi og bæredygtighed, hvis et hotel skal stemples bæredygtig og optages i foreningen ’BIO HOTELS’, som er en sammenslutning af bæredygtige hoteller.

20 år med bæredygtige hoteller

BIO HOTELS blev grundlagt i 2001 og kan i år fejre 20-års jubilæum. I Tyskland er over 40 hoteller med i sammenslutningen, og antallet er stødt stigende.

”I begyndelsen var fokus på økologien, men gennem årene er andre vigtige aspekter af bæredygtighed blevet tilføjet,” siger Bo Schou Lauridsen, der er turistchef i Tysk Turist Information.

©Bio- &Nationalpark Refugium Schmilka

I dag skal BIO HOTELS også leve op til en række krav som at bruge lokale økologiske råvarer, grøn strøm, økologiske kosmetiske produkter og nedbringe CO2-udslippet. Fra 2023 skal alle bio-hoteller være klima-positive.

”Foreningen har strenge krav til økologi og bæredygtighed, og det er ikke bare tomme ord, for alle hoteller bliver to gange om året kontrolleret af uafhængige kontrolorganer for at sikre, at alle lever op til standarderne og certificeringerne,” fortæller Bo Schou Lauridsen.

Luksus og komfort

Som gæst på et BIO HOTEL kan man også tillade sig at stille høje krav til komfort og luksus, for trods de høje krav til bæredygtighed er det ikke på bekostning af oplevelsen.

”Du finder stadig høj gastronomi og den eksklusive wellnessoplevelse, de er bare bæredygtige. Når man tjekker ind på et BIO HOTEL, kan man holde ferie med god samvittighed, for der er tænkt klimapåvirkning ind i alle aspekter af driften,” siger Bo Schou Lauridsen.

Netop den gode samvittighed er et vigtigt element for mange, når ferien skal planlægges.

©Il Plonner

”Vores rejsemønstre er ved at ændre sig. Mange er blevet bevidste om, at en flyrejse til fjernøsten eller en uge på et krydstogtskib er en belastning for vores klima og vælger derfor en destination tættere på. Der er jo rigtig meget at opleve i vores eget hjørne af verden. Bare et smut over grænsen, og du finder en helt andet kultur og natur,” påpeger Bo Schou Lauridsen.

Der findes over 40 BIO HOTELS i Tyskland, og blandt dem er der både hoteller til romantisk weekend, storbyferie, skiferie og wellness. Udover Tyskland findes der BIO HOTELLER i Østrig, Italien, Slovenien, Grækenland og Schweiz. Læs mere her: BIO HOTELS

Det tyske turistråd (GNTB) er Tysklands nationale turistorganisation, som arbejder på vegne af forbundsministeriet for økonomi og energi (BMWi) med det formål at repræsentere Tyskland som turistmål. GNTB finansieres af ministeriet i overensstemmelse med en beslutning truffet af den tyske forbundsregering. GNTB arbejder tæt sammen med den tyske rejsebranche og partnere og brancheorganisationer i den private sektor og udvikler strategier og markedsføringskampagner for at fremme Tysklands positive image i udlandet som turistmål og for at tilskynde turister til at besøge landet.

GNTB har en trestrenget genopretningsstrategi til at overvinde udfordringerne i forbindelse med COVID-19-pandemien:

- Promovering af mærket Destination Germany og forbedring af brandprofilen

- Støtte til rejsebranchen, som er domineret af små og mellemstore virksomheder, gennem relationer og udveksling af viden

- Udvikling af handlingsplaner på grundlag af målrettede markedsundersøgelser og løbende analyse af virkningerne af coronavirus.

Under denne krise bruger GNTB kontracyklisk markedsføring til at opretholde dialogen med interessenterne, hvilket afspejler sig i skiftende kommunikation, som også udtrykker empati og giver inspiration.

Fokus på digitalisering og bæredygtighed

GNTB fremmer fremadrettet og bæredygtig turisme i overensstemmelse med den tyske regerings mål. Her er der fokus på digitalisering og bæredygtighed.

GNTB er en pioner, når det kommer til at bruge nye teknologier (virtuelle, augmented og mixed reality), stemmeassistenter og andre samtalegrænseflader og applikationer til kunstig intelligens såsom chatbots. Dette for at sikre, at turisttilbud vil være synlige på AI-baserede marketingplatforme.

Bæredygtighed har været et centralt overordnet tema i mere end et årti, og vi engagerer os i det som et strategisk spørgsmål på tværs af alle områder af organisationen. Vores organisation følger en strategi med tre søjler, der kombinerer vidensdeling med eksterne partnere og en understøttende kommunikationsstrategi med vores interne bæredygtighedsinitiativ. GNTB fremmer ansvarlig turisme, et vigtigt vækstområde, ved at vise Tyskland som en bæredygtig og inkluderende destination på det internationale rejsemarked. Dette er især vigtigt, da COVID-19-pandemien har fremskyndet det globale skift i rejsendes værdier i retning af større socialt og miljømæssigt ansvar.

GNTB har 27 udenlandske turistkontorer, der dækker mere end 40 markeder rundt om i verden. Hovedkontoret i Frankfurt er hjemsted for strategiske afdelinger som Business Intelligence, Business Development og Brand Communications for Destination Germany.