Lüneburger Heide: Totengrund © Lüneburger Heide GmbH / Markus Tiemann

Oplev magien på Lüneburger Heide

I disse uger blomstrer lyngen på Lüneburger Heide, og det lilla blomstertæppe gør hedelandskabet særlig magisk. Naturparken er dog altid en rejse værd, for området er med sin enestående flora og fauna en lille bid af Paradis, som endda ikke ligger mere end et par timers kørsel fra Danmark.

Fra begyndelsen af august til begyndelsen af september er heden på Lüneburger Heide dækket af et lilla blomstertæppe. Det er lyngen, der blomster, og kun sporadisk brydes blomsterdækket af grønne enebærbuske og sølvfarvede birketræer. Hedebierne summer i den lune sensommervind, og der hviler en nærmest magisk og drømmeagtig stemning over naturparken, der har været fredet siden begyndelsen af det 20. århundrede.

N10 -® L++neburger Heide GmbH © Lüneburger Heide GmbH / Dominik Ketz

”Lyngblomstringen på Lüneburger Heide er noget ganske særligt, men hele området er et fortryllet sted, som er rigt på dyreliv og naturoplevelser. Samtidig har naturparken masser af gode velafmærkede vandre- og cykelstier, så man kan komme helt tæt på naturen. Bare i år er der blevet anlagt 12 nye vandreruter,” siger turistchef Bo Schou Lauridsen fra Tysk Turist Information.

Lüneburger Heide ligger i delstaten Niedersachsen og er med sit areal på 107.000 hektar en af den største naturparker i Tyskland og det største sammenhængende hedeområde i Centraleuropa. I hjertet af naturparken ligger naturreservatet som bortset fra få adgangsveje er et bilfrit område på 23.440 hektar.

Mangfoldig natur

Naturparken hedder Lüneburer Heide, men naturparken rummer også duftende løvskove, mystiske moser, krystalklare vandløb og søer, bølgende marker og grønne enge. Landskabets mangfoldighed er grunden til, at der findes et stort antal sjældne planter som hedelilje og klokkehede.

I området er der også livlige hedebyer med stråtækte huse og bevaringsværdige gårde.

En af disse hedebyer er Wilsede, som kun kan nås til fods, på cykel eller med en af de mange hestevogne, der kører i naturparken. Her ligger hedemuseet ’Dat ole Huus’, som blev flyttet  til landsbyen i 1907. Museet er et af de ældste frilandsmuseer i Tyskland, og udstillingen viser livet omkring år 1850.

Få kilometer fra Wilsede ligger det 169 meter høje Wilseder Berg, som er det højest beliggende punkt i det nordvestlige tyske lavland. Fra toppen af bjerget er der en fantastisk udsigt over hedelandskabet.

Landskabet er formet af istiden. Tidligere var området dækket af skov, men i takt med menneskene blev fastboende og begyndte at dyrke jorden, blev skoven trængt tilbage og heden skabt. Interesserede kan besøge Heide-ErlebnisZentrum i byen Undeloh, som fortæller historien om hedelandskabets opståen.

Græssende hedefår

I dag sørger de 13 flokke af græssende hedefår, kaldet ’Heidschnucken’, for at vegetationen ikke breder sig. Samtidig tramper de på spindelvævene, så hedebierne kan indsamle den lækre lynghonning uden at sidde fast i et spind. Fårene er i øvrigt også en lokal delikatesse.

4004-Heidschnucken-Gruppe © Lüneburger Heide GmbH

Fåreflokkene går en ny rute hver dag for at udføre deres opgave, og derfor kan man ikke altid se dem.

”Hvis man gerne vil se de græssende fåreflokke, skal man blot lytte tålmodigt. Så kan man nemlig høre flokkene komme langvejs fra. Det er en god træning i at lytte til naturens lyde,” siger Bo Schou Lauridsen.

På turen gennem naturparken kan man både se og høre sjældne fuglearter som f.eks. skovlærke, tornskade og stenbræk samt rødrygget tornskade, stor gråskovlærke, natteravn, bramhøne, og hvis man er heldig den sky birkhøne, som ellers er truet af udryddelse.  På stierne myldrer små sandbiller, og firben soler sig.

”Det bedste er næsten, at denne bid af Paradis kun ligger to timers kørsel fra den danske grænse,” siger Bo Schou Lauridsen.

Charmerende Celle og smukke Lüneburg

I den sydlige ende af Lüneburger Heide ligger byen Celle, der i mange århundreder var en af de vigtigste residensbyer i Niedersachsen. Celle er den første by i Nordtyskland, der blev certificeret som bæredygtig rejsedestination.

Celle: Fachwerkzeile in der Schuhstraße, Deutsche Fachwerkstraße © Celle Tourismus und Marketing GmbH/Khai-Nhon Behre

Den hyggelige by har 500 fredede bindingsværkshuse, og den danske historie er knyttet til byen, da det var her, den danske dronning, Caroline Mathilde endte sine dage på Celle Slot efter, at hun var blevet landsforvist fra Danmark på grund af en affære med kongens livlæge, Johan Friedrich Struense. Hun døde af en febersygdom i en alder af blot 24 år og ligger begravet i fyrstegraven i Stadkirche St. Marien ved siden af sin oldemor, Sophie Dorothea af Braunschweig-Lüneburg. Celle Slot er bygget i barok-renæssancestil og er i dag museum. Ved siden af slottet ligger en skøn park.

Lüneburger Heide har sit navn efter den gamle middelalderby Lüneburg, der er mere end 1.000 år gammel og en af Tysklands smukkeste byer. Byen ligger ved floden Ilmenau og fik sin velstand og status som Hansestad på grund af sin handel med salt – kaldet ’det hvide guld’. Også fiskeri af den lakseagtige fisk smelt bidrog til byens velstand.

Vil man nyde en kold øl eller shoppe, er området Wasserviertel populært. Her er barer. butikker og restauranter rykket ind i de gamle maleriske gavlhuse. Lüneburg er dog ikke kun en hyggelig middelalderby, men også en moderne universitetsby med mange studerende.

About the GNTB

The German National Tourist Board (GNTB) is Germany’s national tourism organisation. It works on behalf of the Federal Ministry for Economic Affairs and Climate Action to represent Germany as a tourist destination and is funded by the Ministry in accordance with a decision taken by the German Bundestag. Working closely with the German travel industry and private-sector partners and trade associations, the GNTB develops strategies and marketing campaigns to promote Germany’s positive image abroad as a tourist destination and to encourage tourists to visit the country.

The GNTB has a three-pronged recovery strategy for overcoming the challenges of the restart after the COVID-19 pandemic:

-Raising awareness of the Destination Germany brand and enhancing the brand profile with a focus on sustainability and climate change mitigation

-Supporting the travel industry, which is dominated by small and medium-sized businesses, through relationship management and the sharing of knowledge

-Developing evidence-based action plans on the basis of targeted market research and ongoing analysis of changing customer demand.

Focus on sustainability and digitalisation

The GNTB promotes sustainable and forward-looking tourism in line with the objectives of the German government. The focus here is on sustainability and digitalisation.

Sustainability has been a core topic for more than a decade and we engage with it as a strategic issue across all areas of the organisation. Our organisation follows a three-pillar strategy that combines the sharing of knowledge with external partners and a supporting communications strategy with our internal sustainability initiative. The GNTB promotes responsible tourism, a key growth area, by showcasing Germany as a sustainable and inclusive destination in the international travel market. This is particularly important as the pandemic has accelerated the global shift in travellers’ values towards greater social and environmental responsibility.

The GNTB is a pioneer when it comes to using immersive technologies (virtual, augmented and mixed reality), voice assistants and other conversational interfaces, and artificial intelligence applications such as chatbots. To ensure that tourism offerings are visible on AI-based marketing platforms, the GNTB coordinates the German tourism industry’s open-data project, which aims to develop a tourism knowledge graph.

The GNTB has 25 foreign agencies that it manages from its head office in Frankfurt.

.