Juist Strandkörbe ©Kurverwaltung Juist

Øen Juist er et bilfrit paradis

PARADIS

Den østfrisiske ø Juist er ferieparadis uden biler. Øen tilbyder sine gæster masser af ro og afslapning samt en af Tysklands smukkeste strande, hvorfra man kan fascineres af Vadehavets utrolige transformation fra ebbe til flod.

På Juist er der stille. Meget stille. Sommetider brydes stilheden af fuglenes fløjten eller hestehovenes klapperen.

Den østfrisiske vadehavsø er nemlig helt fri for biler. Alt transport foregår med hestevogn, og det er ikke kun en gimmick for turister, nej, også øens 1.400 indbyggere får transporteret dagligvarer, byggematerialer og renovation med hestevogne. Der er ligefrem ansat en mand, der cykler rundt med en trailer for at feje op efter hestene.

”Juist er et bilfrit paradis. For en byboer, der er vant til larm, kan det næsten virke helt skræmmende, i hvert fald i begyndelsen. Så snart skulderne har skænket sig, nyder man bare stilheden,” siger turistchef Bo Schou Lauridsen fra Tysk Turist Information.

Udover øens to læger, brandvæsnet og Røde Kors findes der ingen køretøjer på øen, og sådan har det altid været, siden øen blev dannet efter en stormflod i 1170.

Der er heller ikke brug for biler, for afstandene er korte. Juist er kun 500 meter bred og 17 kilometer lang, og dermed den smalleste og længste af de østfrisiske øer.

Juist Rettungsturm am Strand ©Kurverwaltung Juist

Verdens smukkeste sandbanke

De lokale kalder Juist for ’Töwerland’, som kan oversættes til ’magisk land’, og det er præcis, hvad Juist er. Især den 17 kilometer lange strand trækker mange gæster til øen.

”Juist har en helt utrolig smuk strand. Den bliver kaldt ’verdens smukkeste sandbanke’ og hører også til de smukkeste strande i Tyskland,” siger Bo Schou Lauridsen.

Med sin placering i Vadehavet er denne enestående natur også en af de store attraktioner på Juist. I 2006 blev Vadehavet optaget på UNESCO’s liste over verdensarv, fordi det er ’et enestående naturfænomen med en enestående naturlig skønhed af æstetisk betydning’.

”Vadehavet er fascinerende. Det er konstant i bevægelse, og på grund af tidevandets ebbe og flod ændres landskabet på meget kort tid, og du kan tydeligt se, hvordan dyr og planter tilpasser sig den konstante forandring,” fortæller turistchefen.

Juist Strandplattform im Abendlicht ©Kurverwaltung Juist

Med udnævnelsen fra UNESCO følger også en forpligtelse til at bevare og beskytte området samt implementere en plan for udviklingen af bæredygtig turisme herunder nedbringelse af CO2.

Info: Juist nås med hurtigfærge fra Norddeich. Turen tager cirka 45 minutter.

Det tyske turistråd (GNTB) er Tysklands nationale turistorganisation, som arbejder på vegne af forbundsministeriet for økonomi og energi (BMWi) med det formål at repræsentere Tyskland som turistmål. GNTB finansieres af ministeriet i overensstemmelse med en beslutning truffet af den tyske forbundsregering. GNTB arbejder tæt sammen med den tyske rejsebranche og partnere og brancheorganisationer i den private sektor og udvikler strategier og markedsføringskampagner for at fremme Tysklands positive image i udlandet som turistmål og for at tilskynde turister til at besøge landet.

GNTB har en trestrenget genopretningsstrategi til at overvinde udfordringerne i forbindelse med COVID-19-pandemien:

- Promovering af mærket Destination Germany og forbedring af brandprofilen

- Støtte til rejsebranchen, som er domineret af små og mellemstore virksomheder, gennem relationer og udveksling af viden

- Udvikling af handlingsplaner på grundlag af målrettede markedsundersøgelser og løbende analyse af virkningerne af coronavirus.

Under denne krise bruger GNTB kontracyklisk markedsføring til at opretholde dialogen med interessenterne, hvilket afspejler sig i skiftende kommunikation, som også udtrykker empati og giver inspiration.

Fokus på digitalisering og bæredygtighed

GNTB fremmer fremadrettet og bæredygtig turisme i overensstemmelse med den tyske regerings mål. Her er der fokus på digitalisering og bæredygtighed.

GNTB er en pioner, når det kommer til at bruge nye teknologier (virtuelle, augmented og mixed reality), stemmeassistenter og andre samtalegrænseflader og applikationer til kunstig intelligens såsom chatbots. Dette for at sikre, at turisttilbud vil være synlige på AI-baserede marketingplatforme.

Bæredygtighed har været et centralt overordnet tema i mere end et årti, og vi engagerer os i det som et strategisk spørgsmål på tværs af alle områder af organisationen. Vores organisation følger en strategi med tre søjler, der kombinerer vidensdeling med eksterne partnere og en understøttende kommunikationsstrategi med vores interne bæredygtighedsinitiativ. GNTB fremmer ansvarlig turisme, et vigtigt vækstområde, ved at vise Tyskland som en bæredygtig og inkluderende destination på det internationale rejsemarked. Dette er især vigtigt, da COVID-19-pandemien har fremskyndet det globale skift i rejsendes værdier i retning af større socialt og miljømæssigt ansvar.

GNTB har 27 udenlandske turistkontorer, der dækker mere end 40 markeder rundt om i verden. Hovedkontoret i Frankfurt er hjemsted for strategiske afdelinger som Business Intelligence, Business Development og Brand Communications for Destination Germany.