Oldenburg: Grünkohlfeld © Verena Brandt/ Oldenburg Tourismus und Marketing GmbH

Grøn kåltur i Niedersachsen

I den tyske delstat Niedersachsen er grønkål en vigtig ingrediens i vinterkøkkenet, ikke mindst i Oldenburg. Grønkål er sprængfyldt med c-vitamin, calcium og jern, men også en fantastisk spise, der kan tilberedes på utallige måder. Tag på en på kålinarisk rejse til Oldenburg.

Grønkål? Jamen, det bruger man da til chokolade, te og chips!

I hvert fald hvis man besøger Oldenburg i delstaten Niedersachsen. Byen har en lang og stolt tradition for grønkål og fik i 2010 lov at kalde sig ’Kohltourhaupstat.

Grønkål er en vigtig ingrediens i vinterkøkkenet, fordi kål er spækket med c-vitaminer, calcium og jern, som booster immunforsvaret. Grøntsagen skal tilberedes forsigtigt for at bevare sine mange næringsstoffer. En såkaldt superfood, som har fået tilnavnet ’Oldenburgs palmeblade’. Grønkål dyrkes lokalt, og når den første nattefrost sætter ind, udvikler kålen den velkendte lette søde karakteristiske smag. Grønkålen høstes efter den første nattefrost og kommer til salg i november.

”I Oldenburg drejer alt sig om grønkål i vinterhalvåret. Det er en integreret del af vinter og efterår, og som turist i regionen, må man ikke snyde sig selv for en ’kålinarisk’ oplevelse,” siger turistchef Bo Schou Lauridsen fra Tysk Turist Information.

Oldenburg: Grühnkohlfeld mit Pritschenwagen im Hintergrund © Verena Brandt/ Oldenburg Tourismus und Marketing GmbH

Chokolade og te af grønkål

I Oldenburg er det kun fantasien og kreativiteten, der sætter grænser for, hvad grønkålen kan bruges til. Udover tilbehør til de klassiske vinterretter Meetwurst, som er svine- og oksepølser, og Kasseler der minder om den danske Hamburgetryg, kan man finde grønkål i alt fra chokolade til smoothie eller hvad med den australske specialitet ’carpet bag steak’, som er strudsefiletbøf fyldt med østers og grønkål?

Konditormester og chocolatier Christian Klinge har skabt en særlig grønkålspraline, som udover fløde, smør, hvedekorn, lyserød peber, hvid og mørk chokolade indeholder en gammel italiensk grønkålssort, der dyrkes i Oldenburg Botniske Have, som en del forskningen i grønkål. Der går 250 gram grønkål til 300 gram chokolade, så den kan nydes med god samvittighed. Chokoladen hedder ’Green Praline’ og laves kun i vinterhalvåret.

Man kan passende skylle chokoladen ned med en grønkålste fra tehandlen ’Nölker & Nölker’. Efter mange forsøg lykkedes det endelig indehaver Henrik Nölker at finde frem til den helt rigtige opskrift, som består af mild Sencha, der er en grøn japansk te, kraftig grønkål og et strejf af fersken.

Kålture

I Oldenburg er grønkål ikke bare en spise. Der knytter sig en række traditioner til kålen, ikke mindst de kendte grønkålsture, som stammer helt tilbage til 1800-tallet. Udflugterne finder sted, når den første frost er faldet, og indeholder aktiviteter som sækkeløb og æggeløb. Turen ender på kroen, hvor der serveres grønkålsspecialiteter og godt øl.

Oldenburg: Teller mit Grünkohl© Winfried Dulisch/ Oldenburg Tourismus und Marketing GmbH

Oprindeligt var det kun adlen og byens spidser, der deltog, men efterhånden bredte traditionen sig til alle grene af samfundet, ikke mindst takket være Oldenburger Gymnastikforening, der i mere end 100 år har arrangeret grønkålsture.

Vil man selv prøve kræfter med grønkålens mange muligheder, er det muligt at tilmelde sig kulinariske studier på Kale Akademiet, hvor alle kan være med. Har man allerede gode evner i køkkenet, kan man tage et eksklusivt madlavningskursus på ’School for Creative Cooking and Fine Lifestyle’ i Oldenburg.

Om GNTB

Tysk Turist Information (GNTB) er Tysklands nationale turistorganisation. Den arbejder på vegne af forbundsministeriet for økonomi og klima, for at repræsentere Tyskland som turistland og finansieres af ministeriet i overensstemmelse med en beslutning truffet af den tyske forbundsdag. I tæt samarbejde med den tyske rejsebranche og partnere fra den private sektor og brancheorganisationer, udvikler GNTB strategier og markedsføringskampagner for at fremme Tysklands positive image i udlandet som turistmål og tilskynde turister til at besøge landet.

GNTB har en trestrenget genopretningsstrategi for at overvinde udfordringerne i forbindelse med genstarten efter COVID-19-pandemien:

* Øge kendskabet til brandet 'Rejselandet Tyskland' og styrke profilen med fokus på bæredygtighed og afbødning af klimaændringer

* Støtte rejsebranchen, som er domineret af små og mellemstore virksomheder, gennem relationsstyring og vidensdeling

* Udvikling af evidensbaserede handlingsplaner på grundlag af målrettede markedsundersøgelser og løbende analyser af skiftende kundeefterspørgsel.

GNTB fremmer bæredygtig og fremtidsorienteret turisme i overensstemmelse med den tyske regerings målsætninger. Fokus er her på bæredygtighed og digitalisering.

Bæredygtighed har været et centralt emne i mere end et årti, og vi beskæftiger os med bæredygtighed som et strategisk emne på tværs af alle områder af organisationen. Vores organisation følger en strategi med tre søjler, der kombinerer vidensdeling med eksterne partnere og en understøttende kommunikationsstrategi med vores interne bæredygtighedsinitiativ. GNTB fremmer ansvarlig turisme, som er et vigtigt vækstområde, ved at præsentere Tyskland som en bæredygtig og inkluderende destination på det internationale rejsemarked. Dette er særlig vigtigt, da pandemien har fremskyndet det globale skift i de rejsendes værdier i retning af større social og miljømæssig ansvarlighed.

GNTB er en pioner, når det gælder anvendelse af oplevelses teknologier (virtuel, augmented og mixed reality), stemmeassistenter og andre samtale-interfaces samt applikationer med kunstig intelligens såsom chatbots. For at sikre, at turisttilbuddene er synlige på AI-baserede markedsføringsplatforme, koordinerer GNTB den tyske turistbranches open-data-projekt, som har til formål at udvikle en vidensgraf for turisme.

GNTB har 25 udenlandske agenturer, som administreres fra hovedkontoret i Frankfurt.