Monte Verde territoriet i Bolivia, hvor Verdens Skove arbejder, strækker sig over en million hektar og indeholder en stor del af verdens største tropiske tørskov. Foto: Bo Johansson

​På inspirationstur i Bolivia

Næstformand i Verdens Skoves bestyrelse Lykke Valentin Kristiansen har besøgt Verdens Skoves projekter i Bolivia - et land med fantastiske skove og unik natur, men også med høje skovrydningsrater og fattigdom. Læs om hendes indtryk fra rejsen her og bliv klogere på Verdens Skoves arbejde med oprindelige folk, skovlandbrug og bæredygtig udvikling.

Af Lykke Valentin Kristiansen

Det er allerede knap tre måneder siden jeg som repræsentant for bestyrelsen i Verdens Skove var på besøg til vores projekter i Bolivia. Og selvom tasken for længst er blevet pakket ud, så kører mine oplevelser stadig på nethinden og i baghovedet. Det var mit første besøg i landet, og Cesilla, som er Verdens Skoves landekoordinator for Bolivia, havde sammen med Javier, vores lokalt ansatte i Bolivia, sammensat et spændende program. Vi skulle ud og se til de projekter, Verdens Skove har i Monte Verde territoriet med Chiquitano folket, et område på knap en million hektar, der er ejet af kun 128 familier. Det er pænt stort!

Formålet med at sende et bestyrelsesmedlem ud til vores projekter er både for at tjekke op på projekterne og se hvordan det går med det arbejde, vi render og laver. Det er også for at møde vores samarbejdspartnere og de lokale folk, vi arbejder med og for i projekterne. Og sidst er det for at styrke bestyrelsens indsigt i og kendskab til, hvad Verdens Skove laver internationalt.

Helt ud i skoven

Den første dag bød på besøg hos CEJIS, en af vores bolivianske samarbejdspartnere, der hovedsageligt arbejder med at sikre de oprindelige folks rettigheder. Det sker blandt andet ved at arbejde for tituleringer til de territorier, de har levet i gennem mange generationer.

Derefter tog vi videre til byen Concepción, en køretur på godt seks timer fra Santa Cruz. På vejen lagde vi lige et smut forbi en ny potentiel Nature Tours destination, en lille landsby ikke alt for langt væk fra hovedvejen og byen San Javier, og næsten endnu tættere på en virkelig spændende og artsrig skov. Det bliver spændende at se, hvad der kommer ud af det.

Fra Concepción tog vi de efterfølgende dage ud for at besøge landsbyen Santa Monica, og et par af de familier, der har fået hjælp til at drive skovlandbrug. I Verdens Skove arbejder vi i bufferzonen til Monte Verde territoriet for at stabilisere og modvirke skovrydning i det store område.

Afskovningen i Bolivia har mange årsager, herunder forbrug af tømmer, minedrift, udvinding af olie og gas og udvidelsen af landbruget. Dette prøver vi og vores partnere APCOB, CEJIS og AFIN blandt andet at modvirke ved at arbejde med de oprindelige chiquitano folk og andre lokalsamfund.

Bæredygtige indtægter fra skoven

Målet er at udvikle andre og mere langsigtede indtægtskilde end blot at sælge skoven som tømmer.

Helt konkret så jeg i Santa Monica, hvordan et af Verdens Skoves projekter med fokus på skovlandbrug og såkaldte “non-timber forest products” virkelig har mange strenge at spille på.

Her tapper kvinderne værdifuld olie fra copeibo-træer, som sælges. De udnytter kusi-træets nødder til at lave diverse produkter som sæbe, shampoo, bodylotion med mere, som sælges på lokale markeder og til butikker i de større byer. Alt dette står kvinderne for, hvilket bryder med den traditionelle arbejdsfordeling i Bolivia.

Lokalbefolkningen har fået plantet værdifulde træsorter som maghoni og copeibo i et genskovet område som en del af de bæredygtige skovforvaltningsplaner, der er blevet udviklet for området. Det er selvfølgelig en del af en mere langsigtet plan.

De har også fået etableret en planteskole for træerne, hvor de får opdyrket de træer, der skal udsættes. Sidst men ikke mindst så har landsbyen ved hjælp fra projektet kunnet etablere et træværksted, hvor de planlægger at bearbejde det træ, som de må tage ud fra skoven og lave forskellige træprodukter til videresalg. Her er de blevet meget inspireret af træværkstedet COATLAHL i Honduras, der blandt andet laver den fine tapir, der sælges i Verdens Skoves webshop.

Investeringer i fremtiden

Vi fik også besøgt to familier, der er med i Verdens Skoves projekt omkring skovlandbrug. Den ene familie var et ældre ægtepar, der havde et stykke land med tilhørende skov, hvori de havde fået plantet kaffeplanter og andre frugttræer for fire-fem år siden. De seneste to år har de kunnet høste kaffe af planterne og de får hele tiden mere viden om og erfaring med kaffeproduktionen igennem vores partnere.

De ville gerne udvide produktionen, dog erkendte de også, at det kræver en del arbejde, samtidigt med at de også har andre afgrøder at se til. Men de så det som en investering i fremtiden, og en mulighed for at variere deres produktion og derved blive mere modstandsdygtige i tilfælde af at en afgrøde ikke giver det forventede udbytte.

Den anden familie vi besøgte var helt utraditionelt et ungt par, der var flyttet tilbage til den fædrene gård for at stå for kaffeproduktionen og de andre afgrøder på jorden, de boede på. De havde høstet 350 kg kaffe det første år, planterne havde givet bønner. Den lille familie så store udviklingspotentialer, og de havde allerede været igang med at plante flere kaffeplanter og andre frugttræer mellem træer og bananplanter, som de stolt viste frem.

Det var vildt inspirerende at mærke deres energi og interesse for at bygge videre på de initiativer, projektet har været med til at sætte igang. Så ud over at skovlandbruget er med til at genplante træer i tidligere afskovede områder, giver det også tiltrængte job- og udviklingsmuligheder for kvinder og unge.

Læs mere om Verdens Skoves arbejde i Bolivia her.