Danish Crown har gennem sine svineproducenters forbrug af soja fra Sydamerika et ansvar for afskovning af tropiske skove.

​ Danish Crown har tropisk skov på samvittigheden

Hvert år producerer Danish Crown enorme mængder svinekød fra dyr, der er fodret med soja, der har forårsaget afskovning i Sydamerika. En ny rapportsom Verdens Skove har udført i samarbejde med miljøorganisationerne Regnskogfondet i Norge og Mighty Earth i USA kortlægger forbindelsen mellem Danish Crown og skovrydning og skovbrande i Sydamerika gennem sojaimport.

Danmark importerer hvert år op over 1,7 millioner tons soja, primært fra Sydamerika. Her dyrkes sojaen ofte på områder, hvor tropisk skov er blevet fældet og afbrændt for at inddrage jorden til landbrugsindustrien. Cirka 53 procent af den importerede soja går til svinefoder.

Skovrydning, der i 2019 førte til et rekordhøjt antal skovbrande i Sydamerika, ødelægger levestederne for utallige dyre- og plantearter, udleder enorme mængder CO2 og fratager oprindelige befolkningsgrupper deres hjem og koster dem liv. Soja er en af hovedårsageren til skovrydning i Sydamerika.

Gry Bossen, politisk koordinator for Verdens Skove siger:

Danish Crown har som en af europas største producenter af svinekød, et kæmpe ansvar for at den soja, den forbruger, er forsvarligt produceret. Så længe Danish Crown ikke ved hvor sojaen i dens varekæder kommer fra, så kan virksomheden ikke se sig fri for at være medskyldige i afskovning og overtrædelse af oprindelige folks rettigheder i Sydamerika. Danish Crown bør helt klart sikre sig at dens efterspørgsel íkke driver afskovning i Sydamerika.”

Ida Breckan Claudi fra Regnskovsfonden i Norge siger:

“Vi kan følge sojaen fra Matopiba regionen og Mato Grosso staten, hvor der især afskoves for at ekspandere sojaproduktionen, til siloerne i havnene, hvor det blandes med soja fra andre områder, der sendes til Europa, hvor Danish Crowns producenter fodrer deres svin med det. Danish Crown stiller slet ikke gode nok krav til sine leverandører, og derfor kan virksomheden ikke undgå at få ødelagte skove på samvittigheden.”

Liviya James fra Mighty Earth i USA siger:

“Skovbrandene og skovrydningen i Sydamerika foregår på grund af landbrugets umættelige efterspørgsel på mere plads, ikke mindst til at dyrke mere soja. Satellitbilleder har for nylig vist, at mange skovbrande netop bliver påsat i de områder, hvor man udvider sojaproduktionen. Den soja, Danish Crown importerer, kommer blandt andet fra disse områder.”

Danish Crown er en af de største eksportører af svin i verden og en af Europas største svinkødsproducenter, og Danish Crown afsætter gennem en række datterselskaber sine produkter i over 120 lande verden rundt. 90 procent af de danske svineprodukter eksporteres, og hvert år slagter koncernen millioner af svin, der primært er opfodret med sydamerikansk soja.

Rapportenviser, at Danish Crown modtager soja, der har forårsaget afskovning. En stor del af den importerede soja kommer fra områder i Sydamerika, hvor der fældes tropiske skove for at gøre plads til mere soja. Sojaen eksporteres til Danmark, hvor danske svineproducenter, der er medejere af Danish Crown, og som også leverer til Danish Crown, bruger den i deres foder.

Danish Crown kan ikke fortælle os, hvor den soja, der indgår i deres produktionskæde, stammer fra. Så længe Danish crown ikke kender oprindelsen på den soja der indgår i dens produktionskæde, så kan den ikke garantere, at deres kødproduktion er afskovningsfri. Det er derfor afgørende at Danish Crown sikrer totalt sporbarhed af soja, for derved bedre at kunne kontrollere at denne er afskovningsfri,” siger Gry Bossen, politisk koordinator for Verdens Skove.

Danish Crown er medlem af Dansk Alliance for Ansvarligt Soja, og har derfor lige udgivet en handlingsplan, hvor der blandt andet står, at al soja i koncernens danske produktion skal kunne spores gennem forsyningskæden og være afskovningsfrit i 2025. I overgangsfasen dertil vil de opkøbe kreditter til at dække deres danske produktion.

“Det er et skridt i den rigtige retning, men det er ikke nok. For det første vil planen betyde fem år mere med afskovning. For det andet så læner Danish Crown sig op af RTRS, som ikke sikrer 100 procent afskovningsfri soja. Vigtigst af alt bør Danish Crown sikre, at den kun køber soja fra leverandører, der er afskovningsfri i hele forsyningskæden,” siger Gry Bossen.

For yderligere information, kontakt: Jonas Schmidt Hansen, presseansvarlig, Verdens Skove, (+45) 26 25 82 08, jsh@verdensskove.org; Ida Breckan Claudi, Regnskovsfonden, (+47) 47417174, idac@rainforest.no; Liviya James, Mighty Earth, liviya@mightyearth.org

Link til rapporten

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama, Bolivia, Etiopien og Uganda forsvarer vi de tropiske skove.

Verdens Skove startede som Regnskovsgruppen i 1982 og blev stiftet som Foreningen Regnskovsgruppen Nepenthes i 1983.