To ud tre danskere betaler oftere med kort i udlandet i dag

To ud tre danskere betaler oftere med kort i udlandet i dag

Nu er det ved at være ferietid for danskerne, og for næsten halvdelen af danskerne (45 %) betyder det en udlandsrejse. Visa Europe har kortlagt, hvordan danskerne bruger deres betalingskort på rejsen. 1.107 repræsentativt udvalgt danskere er blevet spurgt af TNS Gallup om deres betalingsvaner, når de er på ferie i udlandet.

Danskerne tager til først og fremmest på sommerferie i Europa i år (87 %), og på rejsen til Europa har danskerne en forventning om at kunne bruge deres betalingskort. 55 procent planlægger primært at betale med kort på ferierejsen.

–Danskerne ønsker spændende og autentiske oplevelser på rejsen, men de vil også gerne føle sig trygge og have nogle af de bekvemmeligheder, som de kender hjemmefra. Nem, sikker og smart betaling er en af dem – og et betalingskort er bedste måde at sikre dette på, siger Jens Damgaard, Country Manager Danmark hos Visa Europe.

To ud af tre (58%) bruger kortet mere i dag end for fem år siden i udlandet – og tre ud af fire synes, at det er lettere at betale med kortet på ferien. Visa-kortet har gennem en årrække været danskernes foretrukne betalingskort i udlandet.

Mange foretrækker kort frem for kontanter

95% angiver, at de vil betale med kort på udlandsferien i år, og 65% vil bruge kortet mere end kontanter. Det bekræfter, at danskerne følger tendensen med øget kortkøb i udlandet, hvilket sikrer dem langt bedre mod tyveri, svindel og lignende, end hvis de bruger kontanter.

Betalinger med Visa på ferien er sikre, og man er beskyttet mod svindel. Hvis kortet bliver stjålet eller tabt – og det har være brugt at en svindler, mens man er på ferie, kan man få pengene tilbage fra sin bank. Forbrugerbeskyttelsen er præcis den samme, hvad enten det drejer sig om et debetkort som f.eks. et Visa/Dankort, hvor beløbet straks trækkes på kontoen, eller et kreditkort.

Følelsen af at gå rundt med mange kontanter, kan også være utryg. Her er det langt mere sikkert at have sit betalingskort med.

Kan bruges overalt

Mange danskere har også begrænset viden om, hvor udbredt og accepteret betalingskort er i Europa – og resten af verden. 40 procent har mindre godt/savner overblik. Det er især tydeligt hos de unge, hvor 54 procent mangler det gode overblik. Dette kan også være en grund til, at nogle danskere holder fast i kontanter, selvom Visa-kort er sikrere og kan bruges i over to millioner pengeautomater og i 40 millioner butikker globalt

De fleste danskere kender rejserådet med at vælge betaling i lokal valuta. 65 % svarer at de vælger at betale i lokal valuta, når de får valget.

–Vi anbefaler at man altid vælger lokal valuta når man betaler med sit kort i udlandet. Med det valg får man oftest

den bedste valutakurs og undgår skjulte afgifter, siger Jens Damgaard.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen om danskernes brug af betalingskort på ferien blev gennemført af TSN Gallup på vegne af VISA inc. 1107 respondenter deltog i perioden 1. juni til 13. juni.

Twitter: @VisaEuropeNews / Website: www.visa.dk

Om Visa Inc.

VISA (NYSE:V) er en global virksomhed inden for betalingsteknologi, der forbinder forbrugere, virksomheder, finansielle institutioner og regeringer i mere end 200 lande og som sikrer faste, sikre og pålidelige elektroniske betalinger. Vi opererer i et af verdens mest avancerede behandlingsnetværk - VisaNet - der er i stand til at håndtere mere end 65.000 transaktionsomkostningsbeskeder i sekundet, med beskyttelse mod svindel for forbrugerne og sikker betaling for de handlende. Visa er ikke en bank og udsteder ikke kort, give kredit eller bestemmer priser og gebyrer for forbrugerne. Visas innovationer gør det imidlertid muligt for sine finansielle kunde at tilbyde forbrugere flere valgmuligheder: betale med det samme med debitkort, betale forud med prepaid eller betale senere med kreditprodukter. For mere information, besøg vores hjemmeside (www.visaeurope.com), Visa Vision bloggen (www.vision.visaeurope.com), og @VisaEuropeNews

Om Visa Europe

Visa Europe er en virksomhed, der leverer betalingsteknologi og som ejes og drives af medlemsbanker og andre udbydere af betalingstjenester fra 37 lande i Europa.

Visa Europe arbejder aktivt med den teknologiske udvikling for at skabe de tjenester og den infrastruktur, der gør det muligt for millioner af europæiske forbrugere, virksomheder og offentlige institutioner at gennemføre elektroniske betalinger. Medlemmerne er ansvarlige for at udstede kort, herunder til forhandlere, og for at træffe beslutninger om gebyrer for kortholdere og detailhandlere. Visa Europe er den største transaktionsprocessor i Europa, ansvarlig for at behandle mere end 16 milliarder transaktioner årligt – med en rate på 1,627 transaktioner per sekund i perioder med spidsbelastning.

Der er mere end 500 millioner Visa-kort i Europa og én ud af hver 6 euro der bliver brugt, sker med et Visa-kort. De samlede udgifter på Visa-kort overskrider 2 billioner euro årligt, med 1,5 billioner brugt ved betalingsterminalen.

Siden 2004 har Visa Europe været adskilt fra Visa Inc. og er en selvstændig virksomhed i Storbritannien med en eksklusiv tidsubegrænset licens i Europa. Begge virksomheder arbejder i fællesskab på at gøre globale Visa-betalinger tilgængelige i mere end 200 lande og territorier.

For mere information besøg www.visaeurope.com og @VisaEuropeNews.