#1: Når en julehilsen fra Ærø betyder alverden​

Dette er første afsnit i en ærøsk julefortælling om butiksoverlevelse & juleånd: Hvordan skal det mon gå Ruth, der ikke længere bor på Ærø, men gerne vil købe julegaver på øen? Og Britta, hvis bundlinje er rød?

Marstal, den 4. december

Britta ejer en lille brugskunstbutik på den ærøske udgave af Strøget; Kirkestræde. Brittas butik er resultatet af en livslang drøm, og hun nyder hver dag at hjælpe hendes kunder med at finde lige netop det, de søger – enten til dem selv eller en, de har kær.

De sidste par år har hun godt kunne mærke, at kundestrømmen er blevet mindre og mindre, og hun har desværre måtte se hjælpeløs til, at flere kolleger har drejet nøglen om. Hverken stemningen i Kirkestræde eller butikkens bundlinje er den samme, som da hun startede op. Og med Imercos kommende lukning ser det hele lidt sortere ud, synes Britta.

Hun ved, at resten af hendes ø-kolleger kæmper lige så hårdt som hun. Heldigvis støtter de hinanden i den til tider hårde kamp om kunderne.

København, samme dag

Ruth er i 60’erne og netop flyttet fra Ærø til København. Alle børnene har efterhånden slået rod her, og hun vil gerne tættere på børnebørnene.

Ruth er i fuld gang med juleforberedelser og julegaveindkøb. Hun er faktisk ved at være i mål, men kæmper lidt med gaverne til onkel og tante, der bor i det mørke Jylland.

Onkel plejer altid at få ingredienser til en Marstal Bitter; snaps og Riga Balsam. Og det hele er selvfølgelig købt i Vikingen, som kun ligger et stenkast fra Ruths gamle hus på Ærø. Til tante har hun altid købt uldsutsko af den fineste tråd fra Uldgården. Det helt særlige ved julegaverne fra Ærø er det lille mærke med ønsket om en ”Glædelig jul fra Ærø”. Den hilsen har onkel og tante altid været særligt glade for. Men Ruth skal desværre ikke en tur til Ærø inden jul, så i år må onkel og tante nøjes med nogle andre gaver. Uden jule-hilsen fra Ærø.

En sen aften scroller Ruth rundt på Facebook og falder over et opslag med overskriften ”Glædelig jul fra Ærø”. Ruth tror ikke sine egne øjne: De ærøske butikker sender sørme gaver afsted til hele landet! Så kan onkel og tante jo stadig få deres traditionsrige julegaver. Endda med julehilsen fra Ærø!

Så blev det også jul hos Ruth. Og onkel og tante.

Følg med i næste uge…

Hvor du kan læse om næstekærlighed og lokal handel i yderste potens.

• jul på ærø
  • køb lokalt