Volvo Cars Concept Recharge

Volvo Cars' autonome kørefunktion ’Ride Pilot’ får sin debut i Californien

Volvo Cars vil introducere sin uovervågede, autonome kørefunktion Ride Pilot for kunder i staten Californien. Med sikkerheden som topprioritet vil Volvo Cars introducere Ride Pilot i den næste generation af fuldelektriske biler. Med introduktionen af Ride Pilot sigter virksomheden mod at frigøre tid for kunderne og gøre kørslen i en Volvo endnu mere bekvem.

Når Ride Pilot er verificeret som sikker på motorveje, skal funktionen efter planen være tilgængelig som et tillægsabonnement til virksomhedens kommende fuldelektriske SUV. Denne nye topmodel vil blive præsenteret senere i år.

Fokus på sikkerhed

Med sin næste generation af fuldelektriske modeller sætter Volvo Cars en ny standard for sikkerhed med over-the-air softwareopdateringer i kombination med et topmoderne sensor-setup. Selvkøre-softwaren er udviklet af virksomheden Zenseact sammen med Volvo Cars' eget udviklingsteam samt udviklere fra Luminar, en af virksomhedens teknologipartnere. Sensor-setuppet består af mere end to dusin sensorer, herunder Luminars banebrydende Iris LiDAR-sensor, som arbejder hånd i hånd med den udviklede software.

"Vi er stolte af at kunne annoncere den planlagte amerikanske lancering af vores første uovervågede, autonome kørefunktion, som sætter en ny industristandard for autonomi uden at gå på kompromis med sikkerheden," udtaler Mats Moberg, chef for Volvo Cars´ R&D-afdeling. "Det at have Zenseacts helt nye AD-software og Luminars LiDAR-standard i vores nye fuldelektriske SUV er en gamechanger for Volvo Cars samt for bilsikkerhed og autonom kørsel i det hele taget."

Mens denne software-sensor-kombination og den sikkerhed den muliggør vil være standard og tilgængelig fra dag ét i Volvo Cars’ kommende fuldelektriske SUV og løbende blive forbedret, vil Ride Pilot kun blive stillet til rådighed for kunderne, når funktionen har været igennem Volvo Cars’ strenge verificerings- og testprotokol. Dette indbefatter validering af teknologien som sikker til brug på motorveje under en række forskellige forhold.

Systemet testes i Sverige

Som en del af denne verificeringsproces tester Volvo Cars allerede nu selvkørende funktioner på veje i Sverige sammen med Zenseact og indsamler data i hele Europa og USA. Midt på året har virksomheden til hensigt at begynde prøvekørsler på veje i Californien*, hvor klima, trafikforhold og lovgivningsmæssige rammer giver et gunstigt miljø for indførelsen af autonom kørsel.

"At levere en ny sikkerhedsstandard for branchen kræver et højt niveau af testning og verificering, der vil blive udvidet globalt," udtaler Ödgärd Anderson, CEO for Zenseact. "Zenseact AD-software spiller en nøglerolle i denne nye standard og på rejsen mod nul kollisioner."

I det øjeblik Ride Pilot er verificeret som sikker og alle nødvendige godkendelser er indhentet, er det virksomhedens ambition først at indføre systemet i Californien, før det udrulles gradvist på andre markeder og regioner rundt om i verden.

Ved at bruge Ride Pilot vil føreren kunne få frigjort tid under kørslen til sekundære aktiviteter såsom læsning, skrivning, arbejde eller brug af sociale medier. Ved at reducere den mentale anspændthed, som kørslen kan medføre især i trafikpropper eller tæt trafik, kan systemet også hjælpe føreren med at komme udhvilet og veloplagt frem til sin destination,

Volvo Cars bærer ansvaret

Navnet 'Ride Pilot' indebærer, hvad føreren kan forvente: Når bilen er selvkørende, tager Volvo Cars ansvaret for kørslen og giver føreren komfort og ro sindet.

Luminar's LiDAR-sensor supplerer fem radarer, otte kameraer og seksten ultralydssensorer i Volvo Cars' kommende fuldelektriske SUV. Dette standard sensor-setup giver fremragende udsyn og perceptionspålidelighed. Sammen med kontinuerlige, over-the-air software-udrulninger vil systemet sikre fuld redundans og gøre det muligt for Volvo-biler at opnå sikker autonom kørsel med Ride Pilot.

"Luminars vision er at opnå den næste generation af sikkerhed og autonomi, og vi ser dette allerede blive en realitet med den første bil, der lanceres på Volvos nye platform," udtaler Austin Russell, grundlægger og CEO. "Med Luminar som standard har Volvos næste SUV potentialet til at være det sikreste køretøj på vejen.”

Note til redaktøren:

*Afventer nødvendige godkendelser.

About Luminar Technologies:

Luminar is an autonomous vehicle sensor and software company with the vision to make autonomy safe and ubiquitous by delivering the only lidar and associated software that meets the industry’s stringent performance, safety, and economic requirements. Luminar has rapidly gained over 50 industry partners, including 8 of the top 10 global automotive OEMs. In 2020, Luminar signed the industry’s first production deal for autonomous consumer vehicles with Volvo Cars, while also recently striking deals with Daimler Truck AG and Intel’s Mobileye. Luminar has also received minority investments from the world’s largest commercial vehicle manufacturer, Daimler Truck AG, and Volvo Cars, a global leader in automotive safety, to accelerate the introduction of autonomous trucks and cars at highway speed. Founded in 2012, Luminar is a 400-person team with offices in Palo Alto, Orlando, Colorado Springs, Detroit, and Munich.

About Zenseact:

Zenseact’s purpose is to make safe and intelligent mobility real, for everyone, everywhere, by developing the complete software stack for AD and ADAS, from sensing to actuation. Focus is to build a cutting-edge software service platform in order to serve various levels of autonomy and offer unequaled scalability at the same time. Zenseact was founded by Volvo Cars in 2020, operates in Gothenburg, Sweden, and Shanghai, China with approximately 600 engineers who’s mission is to reach Zero collisions faster.

Volvo Cars blev grundlagt i 1927. I dag er det et af de mest velkendte og respekterede bilmærker i verden med salg i omkring 100 lande. I 2020 solgte Volvo Cars 661.713 biler på verdensplan. Volvo Cars har siden 2010 været ejet af kinesiske Zhejiang Geely Holding.

I december 2020 beskæftigede Volvo Cars cirka 40.000 (41.500) fuldtidsansatte. Volvo Cars’ hovedkontor, produktudvikling, marketing og administration er hovedsageligt placeret i Göteborg, Sverige. Volvo Cars’ hovedkontor for APAC regionen ligger i Shanghai. Det Amerikanske hovedkontor ligger i Mahwah, NJ. Virksomhedens primære bilproduktionsanlæg er placeret i Göteborg (Sverige), Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu og Daqing (Kina).

Volvo Cars har til formål, at give kunderne en Premium oplevelse og en frihed ’to move in a personal, sustainable and safe way’. Denne ambition afspejles i en række forretningsambitioner: I midten af dette årti sigter virksomheden mod, at halvdelen af det globale salg skal bestå af fuldelektriske biler, halvdelen af salget skal være online og halvdelen af virksomhedens software løsninger skal være egenudviklet. Volvo Cars forpligter sig også til en løbende reduktion af sit CO2-fodaftryk med ambitionen om at være en klimaneutral virksomhed inden 2040.