Volvo Cars er første bilproducent, der tilslutter sig SteelZero-initiativet

Volvo Cars er første bilproducent, der tilslutter sig SteelZero-initiativet

Volvo Cars er den første bilproducent, der tilslutter sig SteelZero-initiativet, som har til formål at øge efterspørgslen efter fossilfrit stål og fremskynde overgangen til CO2-neutralitet i den globale stålindustri.

Ved at tilslutte sig SteelZero forpligter Volvo Cars sig til stringente, CO2-baserede krav til stålindkøb inden udgangen af 2030. Senest i 2050 skal alt det stål, virksomheden indkøber, være netto-nul-stål, hvilket er i tråd med virksomhedens ambition om at være klimaneutral i 2040.

Stålproduktion er en væsentlig årsag til bilindustriens CO2-emissioner med et gennemsnit på 33 procent af alle produktionsrelaterede emissioner for en ny Volvo i 2021. På globalt plan er stålproduktionen ansvarlig for ca. 7 procent af al drivhusgasudledning.

"En bæredygtig tilgang til stålfremstilling er ikke kun godt nyt for miljøet, det er også en god forretning, da det begrænser vores eksponering i forhold til fremtidige klimarisici og -regler," udtaler Kerstin Enochsson, Chief Procurement Officer hos Volvo Cars. "Vi er glade for at bakke op omkring SteelZero-initiativet og støtter dets ambitioner om at transformere stålindustrien. Ved at sende et signal om at vi efterspørger ansvarligt tilvejebragt lav- og nul-kulstof-stål, sigter vi mod at hjælpe med at øge udbuddet til vores sektor."

Jen Carson, Head of Industry hos Climate Group, udtaler: "Volvo Cars' tilslutning til SteelZero markerer et vigtigt skridt i det globale efterspørgselsmønster, hvad angår lavemissions- og netto-nul-stål, og et skelsættende tiltag inden for bilindustrien. Denne sektor spiller en central rolle, når det gælder om at fremme omstillingen til netto-nul-stål. Den støtter oprettelsen af et internationalt, CO2-frit stålmarked, der kan sætte sektoren i stand til at opfylde sine egne netto-nul-mål og levere et produkt, der virkelig stemmer overens med klimadagsordenen."

Transformation af stålindustrien

SteelZero blev lanceret af Climate Group i samarbejde med ResponsibleSteel, et standard- og certificeringsorgan for hele stålindustrien, som Volvo Cars også vil tilslutte sig. Gennem ResponsibleSteel får Volvo Cars adgang til pålidelige, tredjepartsverificerede og reviderede oplysninger om sin stålforsyningskæde og relevante bæredygtighedsoplysninger, hvilket hjælper med at sikre, at stålet er fremskaffet på ansvarlig måde.

Ud over CO2-reduktioner fokuserer ResponsibleSteel også på andre vigtige spørgsmål i stålforsyningskæden som fx arbejdstager- og menneskerettigheder, engagement i lokalsamfundene, vandforbrug og indvirkning på biodiversiteten.

Tilslutningen til SteelZero er blot Volvo Cars’ seneste initiativ i kampen mod en af bilfabrikkernes betydeligste kilder til CO2-udledning. Så sent som sidste år annoncerede virksomheden et samarbejde med den svenske stålproducent SSAB om i fællesskab at undersøge udviklingen af fossilfrit kvalitetsstål til brug i bilindustrien via SSAB's HYBRIT-initiativ.

Volvo Cars er den første bilproducent, der samarbejder med SSAB og HYBRIT, et ambitiøst og avanceret projekt inden for fossilfri ståludvikling. HYBRIT sigter mod at erstatte koks, der traditionelt er nødvendig til stålfremstilling af jernmalm med fossilfri elektricitet og brint. Resultatet forventes at blive verdens første fossilfri stålproduktionsteknologi med et minimalt CO2-aftryk.

Vejen mod en klimaneutral fremtid

Volvo Cars' ambition om at være klimaneutral inden udgangen af 2040 er en del af Volvo Cars' omfattende klimahandlingsplan, som er en af de mest ambitiøse i bilindustrien. Virksomheden sigter mod at blive fuldelektrisk bilproducent senest i 2030 og planlægger at udrulle en helt ny familie af rene elbiler i de kommende år.

Virksomhedens elektrificeringsplaner er en del af dens målsætning om at reducere livscyklussens CO2-aftryk pr. bil med 40 procent mellem 2018 og 2025, bl.a. ved at reducere CO2-udledningen i forsyningskæden med 25 procent senest i 2025.

In forhold til virksomhedens egen drift sigter den mod klimaneutral produktion inden udgangen af 2025. Allerede nu kører alle Volvo Cars' europæiske fabrikker på 100 procent ren elektricitet, mens Torslanda-fabrikken i Sverige er helt klimaneutral. Andre steder i verden drives dens fabrikker i Chengdu og Daqing i Kina også af klimaneutral elektricitet.

Sidste år indførte Volvo Cars en intern CO2-pris på 1.000 SEK for hvert ton CO2-udledning fra hele virksomheden - den første bilproducent, der implementerede en sådan mekanisme på tværs af alle sine aktiviteter. Målet er at fremtidssikre virksomhedens organisation og komme lovgivningen i forkøbet, i og med at den foregriber og favoriserer flere regeringer, der implementerer en pris på CO2 i de kommende år.

Ordningen indebærer, at hvert bilprojekt underkastes et 'bæredygtighedstjek' og får beregnet en CO2-omkostning for hvert forventet ton CO2-emissioner i hele bilens livscyklus. Målet er at sikre, at hver bilmodel vil være rentabel, selv under en streng CO2-prissætningsordning, der styrer alle projekt- og indkøbsbeslutninger i retning af den mest bæredygtige løsning, der er mulig.

Bemærkninger til redaktøren

• Ud over en langsigtet forpligtelse til at indkøbe 100 procent fossilfrit stål inden udgangen af 2050 forpligter SteelZero-underskriverne sig også til, at 50 procent af deres stålindkøb senest i 2030 opfylder mindst et af følgende kriterier:
    • Stål produceret af et stålproduktionsanlæg, hvor anlæggets virksomhedsejer har defineret og offentliggjort både et langsigtet mål for emissionsreduktion og et mellemlangt, kvantitativt, videnskabeligt baseret mål for virksomhedens drivhusgasudledning (et mål, der er godkendt af Science Based Targets-initiativet eller tilsvarende, ville opfylde dette foreløbige krav fuldt ud)
    • ResponsibleSteel-certificeret stål eller tilsvarende
    • CO2-stål med lavt kulstofindhold med en defineret, specifik emissionsintensitet, der tager højde for andelen af end-of-life skrot
  • Volvo Cars' klimarapportering henviser altid til CO2 -ækvivalenter (CO2e), som omfatter alle drivhusgasser