Volvo EX90

Volvo Cars lancerer forretningsenhed med fokus på energi og tovejsopladning

Volvo Cars lancerer Volvo Cars Energy Solutions, der skal udnytte Volvos elbilers fulde potentiale og samtidig bidrage til et mere intelligent, holdbart og effektivt elnet. Volvo Cars Energy Solutions er en ny forretningsenhed, der tilbyder energilagrings- og opladningsrelaterede teknologier og tjenester, som kan effektivisere energiforbruget.

Elbiler et afgørende skridt i retning af et mindre fossilt-drevet samfund, men elbilerne og batterierne kan mere end det. Elbiler kan sætte strøm til elektriske apparater, til huset og endda føre strøm tilbage til elnettet.

Volvo Cars’ tovejsopladningsteknologi gør det muligt for elbiler at sende overskydende energi tilbage til elnettet. Det kan give elnettet nødvendig fleksibilitet og reducere behovet for produktion af elektricitet med fossile brændsler, når efterspørgslen er stor, og den vedvarende energiproduktion lav. Volvo Cars’ nye, fuldelektriske EX90 SUV bliver den første Volvo, der er udstyret med den nødvendige hardware og (med tiden) software til tovejsopladning og direkte lagring af solenergi.

Volvo Cars lancerer et af de første testprogrammer inden for vehicle-to-grid (V2G) sammen med Göteborg Energi Nät AB, der er det lokale elnetselskab i Volvos svenske hjemby Göteborg. V2G-teknologien testes på det lokale elnet med reelle kunder. Det udføres med en AC-vægboks i lavprisklassen for at accelerere udbredelsen.

Testprogrammerne skal sikre opbakning fra det lokale elnetselskab og vise andre elnetselskaber, hvordan V2G-teknologien kan skabe betydelige fordele. Testprogrammerne skal også åbne for flere fremtidige testmuligheder - også uden for Volvo Cars’ laboratorier.

"Med tovejsopladning kan du bruge din bil som en ekstra energikilde til at forsyne dit hjem, elektriske apparater eller andre elbiler fra Volvo. Det næste skridt bliver at aktivere funktionerne i hele Sverige, og forhåbentlig baner det vejen for endnu bredere accept af lignende opladnings- og energilagringsteknologier i hele Europa,” siger Alexander Petrofski, Head of Volvo Cars Energy Solutions.

Maksimal udnyttelse af energiressourcer
Volvo Cars har en ambition om at blive en fuldelektrisk virksomhed inden 2030. Det betyder blandt andet, at Volvo Cars vil sende flere millioner elbiler på vejene i de kommende år. Den samlede bilpark når ifølge Volvo Cars’ ingeniører en batterikapacitet på omkring 50 GWh i midten af dette årti.

Elforbruget vil stige som følge af de mange nye elbiler, men elforbruget er fleksibelt og kan med Volvo Cars’ intelligente opladningsteknologier ske på tidspunkter, hvor den grønne energiproduktion er høj, og forbruget lavt. Tovejsopladningen giver mulighed for at levere energi tilbage til elnettet, når efterspørgslen på elektricitet er høj – mod kompensation.

Volvo Cars’ egen data fra biler, der allerede er på vejene i Europa, viser, at den gennemsnitlige daglige kørsel bruger mindre end 10 kWh, mens 90 procent af alle daglige ture bruger mindre end 20 kWh. Det betyder, at der er rigelig overskydende batterikapacitet tilbage. Kapacitet, som kan bruges til andre formål.

”Med hjælp fra de intelligente opladningsfeatures kan du oplade din fuldelektriske Volvo på det mest optimale tidspunkt. Forestil dig, at du kan bruge energien på senere tidspunkter, hvor energipriserne er højere, og energimixet er mindre grønt. Ved at bygge et energiøkosystem omkring din elbil giver vi mulighed for at spare penge og reducere CO2-aftrykket,” siger Alexander Petrofski.

V2G er blot en af de teknologier, Volvo Cars Energy Solution tilbyder. Volvo Cars kigger også på vehicle-to-home (V2H) produkter, der giver mulighed for at sende energi tilbage til huset og reducere elregningen, og vehicle-to-load (V2L) tjenester, hvor bilbatteriet kan sætte strøm til campingudstyr eller oplade en elcykel.

Volvo Cars i 2022
Volvo Car Group registrerede et driftsresultat på 23,3 milliarder SEK. Omsætningen i 2022 beløb sig til 330,1 milliarder SEK, mens det globale salg nåede op på 615.121 biler.

Volvo Cars blev grundlagt i 1927. I dag er det et af de mest velkendte og respekterede bilmærker i verden med salg i omkring 100 lande. Volvo Cars er børsnoteret på børsen Nasdaq Stockholm, hvor det bliver handlet under “VOLCAR B”. Volvo Cars har siden 2010 været ejet af kinesiske Zhejiang Geely Holding.

I december 2022 beskæftigede Volvo Cars cirka 43.200 fuldtidsansatte. Volvo Cars’ hovedkontor, produktudvikling, marketing og administration er hovedsageligt placeret i Göteborg, Sverige. Virksomhedens primære bilproduktionsanlæg er placeret i Göteborg (Sverige), Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing og Shanghai (Kina). Volvo Cars’ R&D og design foregår i Göteborg (Sverige), Camarillo (USA) og Shanghai (Kina).