Artur Kazaritski, Souschef på Geranium og vinder af Sol over Gudhjem 2023

Artur Kazaritski løber med sejren til Sol over Gudhjem 2023!

Gudhjem Havn dannede endnu engang ramme for Danmarks største kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem, da tusindvis af glade tilskuere overværede de tre store kokkekonkurrencer, Produktprisen samt madmarkedet. Humøret var højt og koncentrationen i top, da vinderen fra 2022, Torsten Vildgaard kommende Køkkenchef på Restaurant FZN i Dubai, forsvarede titlen i den prestigefyldte hovedkonkurrence mod de tre andre stjernekokke Anne Bruun Jessen, Artur Kazaritski og Nicolai Ellitsgaard.

Efter tre timer i køkkenet, var det en stolt og lettet Artur Kazaritski, Souschef på Geranium, der kunne tage imod en check på 40.000 kr., en Mercedes Benz EQE til fri afbenyttelse i en måned - og dermed hæve trofæet som vinder af Hovedkonkurrencen og bære titlen som vinder af Sol over Gudhjem 2023. Anne Bruun Jessen tog andenpladsen, Torsten Vildgaard tog fik tredjepladsen og Nicolai Ellitsgaard fjerdepladsen.

Vinderen, Artur Kazaritski, udtalte umiddelbart efter konkurrencen: “Jeg er meget glad – det betyder enormt meget for mig, for jeg har været oppe mod nogle fantastiske kokke. Jeg har virkelig overvejet, hvordan jeg ville kunne gøre det bedst i dag, så jeg er meget stolt over at vinde Sol over Gudhjem 2023”.

Tidligere på dagen blev Claus Henriksen, Køkkenchef og ejer af Mota og Tor Stubbe, “Chokolademand” og tidligere. El Celler Can Roca kåret som vindere af Sol over Gudhjems Dessertkonkurrence 2023. Vinderholdet var oppe imod et stærkt felt af dessertkokke Amanda Grønning, Assisterende køkkenchef på Dragsholm Slot, Emil Luigi Mathis Vang, Konditor på Stammershalle Badehotel, Freja Krarup Johansen, Chefkonditor på Hotel d’Angleterre og Elisabeth Madsen, Souschef på Svinkløv Badehotel og commis til vinder af Bocuse d’Or 2023.

I den spændende Produktpris var tre kandidater fra hver produktkategori tidligere gået videre til den endelige konkurrence på scenen i Gudhjem. I kategorien MAD vandt GRØD ApS og Hanegal med deres grøddeller. I kategorien DRIKKE løb Doing Zero ApS med prisen for deres DoingZero Hazy Lazy. I kategorien KONFEKTURE vandt Banana Cph med deres upcycled gulerodskage, som de laver i samarbejde med Frankly Juice. Årets innovationspris gik til True Plant Mayo - Chili, der produceres af MannaFood. Produkt- og Innovationspriserne uddeles af Sol over Gudhjem i samarbejde med COOP Danmark. I år var det Fary Lochan Destillery A/S, der vandt publikums hjerter med deres Fary Lochan Solbærlikør, og dermed kunne modtage Publikumsprisen, som uddeles i samarbejde med Coop Crowdfunding.

For første gang i Sol over Gudhjems historie blev årets Kantinepris Cook Off uddelt på havnen i Gudhjem. Kantineprisen Cook Off blev uddelt til Køkkenchef Stefan Hansen og team fra Gorrissen Federspiel. Kantineprisen Cook Off blev uddelt i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, som led i den store Kantinepris, der løber af stablen i september.

“Det er fantastisk, at Sol over Gudhjem endnu en gang har formået at samle det bedste af dansk gastronomi til en fejring af vores enestående madkultur. Vi har igen oplevet en massiv opbakning fra både helt almindelige madentusiaster, gavmilde sponsorer og generelt hele restaurationsbranchen. Sammen har vi skabt en sand folkefest” udtaler Mikkel Marschall, direktør for Sol over Gudhjem.

Gudhjem Havn viste sig fra sin absolut bedste side lørdag - badet i solskin og med suveræn støtte fra lokalsamfundet og de mange frivillige. Foruden de fire konkurrencer, kunne besøgende opleve et stort madmarked, hvor et flot og bredt udvalg af producenter bød på lækre råvarer og spændende produkter fra hele landet. TV 2/Bornholm sørgede for live-dækning af Hovedkonkurrencen igen i år, så endnu flere danskere havde mulighed for at følge med hjemme fra stuerne – og tage del i den spændende stemning, som Danmarks største kokkekonkurrence bød på.

For yderligere information, kontakt venligst: Mads Marschall, Direktør, Sol over Gudhjem, info@sogk.dk, +45 2161 5474

Sol over Gudhjem er Danmarks største kokkekonkurrence. Et gastronomisk event, der siden 2009 har været afholdt i Gudhjem på Bornholm i sommerhalvåret. I dag tiltrækker konkurrencen mere end 10.000 foodies, besøgende, turister og journalister fra hele verden. Foruden kokkekonkurrencen, består Sol over Gudhjem også af en Dessertkonkurrence, Produktpris, Kantineprisen og et madmarked. Sol over Gudhjem har været med til at skabe opmærksomhed omkring Bornholm som et gastronomisk mekka.