Første undersøgelse af danskernes forhold til filler- og botoxbehandlinger

Antallet af danskere, der enten får eller overvejer at få kosmetiske injektionsbehandlinger, populært kaldet Botox (botulinum toxin) og fillers, stiger eksplosivt.

Analyseinstituttet Voxmeter har for N’AGE, en af Danmarks største skønhedsklinikkæder, spurgt i alt 2.767 danskere (1658 kvinder og 1109 mænd) i en repræsentativ befolkningsundersøgelse, og dermed afdækket danskernes forhold til kosmetiske injektionsbehandlinger. Det er de første officielle danske tal, når det gælder antallet af kosmetiske injektionsbehandlinger i den professionelle skønhedsbranche.

Markedet for ikke-kirurgiske behandlinger defineres af N’AGE som injektionsbehandlinger med fillers og botulinum toxin (Botox), laserbehandlinger, fjernelse af karsprængninger, permanent hårfjerning og fedtfrysning. For at få et præcist billede har man I undersøgelsen dog kun taget udgangspunkt i injektionsbehandlinger. Markedet for øvrige kosmetiske behandlinger, såsom kirurgi og kosmetologbehandlinger er dermed ikke inkluderet.

Baseret på egne markedsanalyser og leverandørdata estimerer N’AGE markedet for kosmetiske injektionsbehandlinger til at være 200 mio. kr. i 2019.

Undersøgelsens resultater er ikke overraskende for N’AGE’s adm. direktør Sanne Lønskov. Selvom det kun er 1,7% af befolkningen, som får lavet injektionsbehandlinger, så oplever man i N’AGE, at danskerne i dén grad har taget de kosmetiske behandlinger til sig.

Sanne Lønskov er derimod mere overrasket over det store antal danskere, der overvejer at få foretaget kosmetiske injektionsbehandlinger. ”Hele 10.7% af de danske kvinder har nemlig planer om at få behandlinger og for mændene gælder det 4.8%,” udtaler Sanne Lønskov. ”Vi havde det godt på fornemmelsen, for vi oplever meget høje vækstrater, både når det gælder tilgang af nye kunder og antallet af kosmetiske injektionsbehandlinger. Men vi vidste ikke, at det drejede sig om så mange danskere. Den her type behandlinger er utroligt populære, og de er helt klart kommet for at blive. Branchen kommer til at opleve, at flere og flere danskere melder sig i gruppen af personer, der med jævne mellemrum får foretaget kosmetiske injektionsbehandlinger.”

Hvis man sammenholder resultatet på 1.7% fra Voxmeter med Danmarks Statistik, så svarer det til, at 64.304 danskere, har fået kosmetiske injektionsbehandlinger.

Sanne Lønskov uddyber: ”Hvis man tager udgangspunkt i de internationale estimater, så stiger markedet for kosmetiske injektionsbehandlinger med ca. 22% om året. Det svarer til en fordobling for hver 3,5 år eller, at blot 1 ud af 4 personer, som overvejer en kosmetisk behandling, har konverteret indenfor 3 år”.

N’AGE er vokset med over 60% inden for injektionsbehandlinger inden for de sidste 2 år: "Så der er ingen tvivl om, at kosmetiske behandlinger er en mega-trend,” slutter Sanne Lønskov.

For yderligere information, ekstrakt af undersøgelsen og evt. spørgsmål, kontakt venligst adm. direktør for N’AGE Sanne Lønskov, på telefon: 2727 7033 eller E-mail: sl@nage.dk

Andre insights fra Voxmeter befolkningsundersøgelsen:

Undersøgelsen viser, at behandlingerne er mest almindelige blandt de 40-49 årige kvinder, mens gruppen, hvor færrest har fået foretaget behandlinger, er de 18-29 årige.

Sanne Lønskov udtaler: ”Det her kommer slet ikke bag på os – det harmonerer fuldstændigt med vores kundegruppe. Gennemsnitsalderen for vores kunder er 42 år,” fortæller hun. ”Men jeg har en formodning om, at det kommer bag på en del andre, for meget af den offentlige debat handler om de unge forbrugeres overdrevne forbrug af kosmetiske behandlinger og manglende selvværd, og vi hører ofte i medierne, at den yngre generation af kvinder er gået helt amok i den her branche. Men det modbeviser undersøgelsen her i den grad.

Undersøgelsen viser dog, at gruppen med kvinder på 18-29 år i langt højere grad (16.8%) end andre grupper overvejer kosmetiske injektionsbehandlinger. Den gruppe er dermed signifikant større end gennemsnittet på 10,7% blandt kvinderne generelt.

De unge kvinder er langt mere åbne over for at få foretaget en kosmetisk behandling end generationerne før dem,” mener Sanne Lønskov. ”De er i højere grad vokset op med disse behandlinger som noget helt naturligt, og at det ikke er en 'big deal' at få ændret noget ved sit udseende, hvis man er irriteret over det.

Undersøgelsen viser også, at mens kvinder under 30 år ønsker at fremhæve eller korrigere noget ved deres ansigt - det som i den kosmetiske branche kaldes konturering - så søger kvinderne over 30 år i højere grad et friskere udseende. Og det absolut vigtigste kriterie ved valg af klinik er, at klinikken er kendt for naturlige resultater.

Andenæb og havenissekinder er altså ikke på mode,” fortæller Sanne Lønskov. ”Det er en myte, at folk søger det overdrevne. Tværtimod oplever vi, at stort set alle førstegangskunders største bekymring er, om andre kan se det, og om det bliver for meget. Langt de fleste over 30 år kommer for at se friskere ud, få fjernet træthedstegn og for at få en flottere hudstruktur. Så her bakker undersøgelsen også vores erfaringer fra vores egne 5 klinikker op,” fortsætter Sanne Lønskov.

Det nordiske skønhedsideal er sundhed - ikke overdrivelse - og det gælder for både mænd og kvinder,” fortsætter Sanne Lønskov. ”Og det er så dér, hvor det gode håndværk kommer i spil, for som vi siger i N’AGE: ”Hvis du kan se en behandling, så er den ikke lavet korrekt.

Blandt de kvinder, som overvejer en behandling, er den største barriere for at springe ud i det frygten for et unaturligt resultat (58,8%). På andenpladsen kommer prisen (52,4%) og på tredjepladsen frygten for at behandlingen kan gå galt (35,4%).

I Danmark reguleres området omkring kosmetiske behandlinger af Styrelsen for patientsikkerhed.

At Styrelsen for Patientsikkerhed fører tilsyn med de kosmetiske behandlingssteder giver en vis tryghed for sikkerheden i Danmark, og lovgivningen er heldigvis langt mere restriktiv end i f.eks. Sverige. Når det er sagt, så blander styrelsen sig jo ikke i, om behandlingsstederne laver grimme eller overdrevne resultater af håndværksmæssig dårlig kvalitet. Vi oplever derfor kundernes behov for sikkerhed som todelt; dels ønsker de sikkerhed for det naturlige resultat, og dels ønsker de sikkerhed for et fagligt sikkert resultat,” forklarer Sanne Lønskov

I undersøgelsen har Voxmeter spurgt både mænd og kvinder, om de synes, det er fint, at folk får lavet kosmetiske injektionsbehandlinger, hvis det gør dem glade. Her svarer henholdsvis 40% af mændene og 53,7% af kvinderne, at de er helt eller overvejende enige i udsagnet.

Herefter er de blevet stillet det samme spørgsmål, men skal nu svare på, om de er enige i, at det er fint, hvis deres egen partner ønsker en kosmetisk behandling. Hertil svarer kun 22% af mændene, at de er enige eller overvejende enige, mens tallet for kvinderne er faldet til ca. det halve 25,8%.

Sanne Lønskov finder disse udmeldinger både sjove og overraskende. ”Jeg tror det har noget at gøre med, at de fleste gerne vil fremstå som relativt rummelige ift. at vi må gøre, hvad vi finder bedst, og det skal andre da ikke blande sig i. Men det kommer pludselig tæt på, hvis det er vores partner, vi skal tage stilling til, og så blusser frygten for et unaturligt resultat og sikkerhed, som vi ved også er de største barrierer blandt de, som overvejer, op. Det ønsker vi alligevel ikke at eksponere vores partner for,” mener Sanne Lønskov.

Hvis mændene tror, at kvinderne får lavet kosmetiske injektionsbehandlinger for at gøre sig mere attraktive over for dem, så bliver de skuffede. Kun 16% svarer, at de får lavet kosmetiske behandlinger for at fremstå mere attraktive for deres partner.

Til gengæld er det ikke et specielt tabuiseret emne længere. Hele 64% af de kvinder, som får foretaget kosmetiske injektionsbehandlinger, svarer, at de taler med alle interesserede eller med deres nærmeste om deres behandlinger.

Sanne Lønskov er ikke i tvivl: ”Vi har kun set toppen af isbjerget af de kosmetiske behandlinger. Markedet stiger eksplosivt, og det vil blive meget mere almindeligt. At få lidt hjælp med en kosmetisk injektionsbehandling bliver nøjagtigt lige så almindeligt som at få farvet hår; en helt naturlig ting at gøre, når det gælder kosmetisk vedligehold og anti-age.”

Om N'AGE:​

• Grundlagt i 2003 af Ida Bille Brahe
  • 5 klinikker i Kbh., Aarhus, Odense, Vejle og Lyngby
  • 43 ansatte