Musik skabt til behandlingsformål

MusiCure er medlem af Welfare Tech og har i flere år været forgænger for musik som et behandlingsredskab. Vejen til MusiCure startede i 90’erne, hvor ejerne Inge og Niels Eje turnerede landet rundt med deres ensemble Trio Rococo, som består af obo, cello og harpe. Mange fandt kombinationen af disse instrumenter beroligende, og det gav startskuddet til MusiCure.

Med hjælp fra Egmont Fonden startede Inge og Niels Eje et pilotprojekt på Rigshospitalets intensivafdeling, hvor de implementerede deres nye musik og indhentede værdifuld erfaring om musikkens indvirken på patienter. Til trods for de mange erfaringer, som projektet gav, var det stadig en udfordring at skabe ny musik fra bunden, fordi der blandt blev taget hensyn til alle tilbagemeldinger fra patienter, personale og pårørende.

- Selve produktionen af MusiCure-kompositionerne er meget komplekse og omfattende, men det færdige resultat er meget nemt at lytte til. Hver komposition består af mange lag og spor, hvor alle toner og lyde er afstemt nøjagtigt i forhold til hinanden og samlet danner en oplevelsesrejse med naturen som forbillede, siger Niels Eje.

Udover deres eget projekt, samarbejder MusiCure i dag med flere projekter, hvor musikkens behandlende effekt dokumenteres og vurderes. Det drejer sig blandt andet om projekter om musikkens påvirkning på hormonbalancen, musik i stedet for morfin og nedsættelse af PN-medicin og sovepiller hos psykiatriske patienter.

Udover på hospitaler og klinikker anvendes MusiCures musik også på plejehjem, til traumatiserede flygtninge og som forebyggelse af PTSD hos danske soldater.

Vil du høre mere om MusiCure og musiks positive effekt på behandlingsprocesser, kan du læse den fulde artikel i Månedsskrift for almen praksis eller lyt til deres podcast med samme emne. Hent podcasten her.

MusiCure er medlem af Welfare Tech.

Kilde: Denne artikel er skrevet på baggrund af artiklen Musik som medicin mod stress - original musik skabt til behandlingsformål,Månedsskrift for almen praksis, marts 2019

• velfærdsteknologi
  • musik