Kunstig intelligens til indledende diagnosticering vinder startup-pris

Kunsten er ikke at få en ide, lyder indledningen på et kendt GRUK. Nej, ifølge Danmarks verdensberømte digter, Piet Hein, kan enhver med lethed få to. Kunsten er den, blandt to eller flere, helt almindelige hverdagsideer, at se, hvilken en der er god.

Sådan er det også med sundhedsteknologi. Dagligt opstår der nye ideer til, hvordan livet kan gøres lettere for borgere og patienter ved hjælp af ny teknologi. Men det er ikke alle, der holder vand. Som iværksætter og startup-virksomhed er det vigtigt hurtigt, at kunne skille skidt fra kanel, og kun fokusere på de ideer og produkter, som har markedspotentiale og er investeringen værd.

Som grundlægger af byFounders og formand for Iværksætterpanelet har Tommy Andersen stor erfaring i at spotte de gode ideer - og udpege de startups, der har størst investorpotentiale. Han var taler på dette års WHINN Pitchfire Competition, den 11. oktober i Odense Congress Center, hvor startups fra ind- og udland dystede om at præsentere den bedste pitch foran et investorpanel.

Som serieinvestor lægger Tommy Andersen særlig vægt på ”7 T’er”, når han vurderer en startup i forhold til en investering:

1. Technology – er det en unik spirende teknologi?
  2. Timing – hvorfor netop nu?
  3. Team – er de rigtige mennesker om bord (kemi og kompetencer)?
  4. TAM – total addressable market – er der mulighed for en tilstrækkelig markedsandel?
  5. Traction – hvordan præsterer forretningen?
  6. 10x – kan investeringen give et afkast 10 gange igen?
  7. Transformative – er det en unik løsning, produkt eller service – ikke en copycat?

De gode råd blev afprøvet i praksis, da 8 startups pitchede deres forretningside foran et veloplagt dommerpanel. Panelet bestod af kompetente eksperter fra Innovationsfonden, Væksthus Syddanmark, Vækstfonden Vojens, Region Syddanmark, Syddansk Innovation og Welfare Tech Invest. Hver startup fik fem minutter på scenen til at overbevise dommerpanelet om deres investeringspotentiale. Herefter stillede dommerne kritiske spørgsmål, for at komme i dybden med forretningsideen og det leverede pitch.

Afslutningsvist kårede dommerpanelet, den startup, der leverede det bedste pitch, ud fra præstation, holdet bag, løsningens innovationshøjde, forretningsmodel, business case og skalerbarhed.

Og vinderen er...
Den heldige vinder af WHINN Pitchfire Competition 2018 blev den polske software-startup Infermedica, som har udviklet en platform, der bruger kunstig intelligens til indledende diagnosticering.

- Infermedica vinder årets Pitchfire Competition, fordi de løser et reelt problem i samfundet med deres platform. Den er yderst skalérbar, og virksomheden arbejder indenfor et felt, der kun bliver større og større, sagde panelist Lenna Broberg ved kåringen af Infermedica.

Sammen med en række andre europæiske startups udstillede Infermedica i startup-zonen på WHINN-konferencen og mødte flere potentielle investorer. Flere af de deltagende startups var særligt interesseret i at finde danske partnere, og mange har allerede lagt planer om at deltage på WHINN 2019, der finder sted i Odense den 19. - 21. november 2019.

WHINN Pitchfire Competition er en konkurrence for startups indenfor sundheds- og velfærdsteknologi. Konkurrencen arrangeres af Region Syddanmark, Invest in Odense, CONNECT Denmark og Welfare Tech, og består af en pitch-workshop og en stor finale under den årlige konference, WHINN – Week og Health & Innovation. Finalen i konkurrencen fandt sted den 11. oktober 2018 i Odense Congress Center.