Extenda renodlar verksamheten

Emric har per den 9 mars 2012 förvärvat Extenda Financial Solution av Extenda Holding.

– För oss på Extenda Financial Solutions är detta ett sätt att ta ett steg till nästa nivå. Nu kan vi ta våra backoffice-produkter vidare mot nya kunder och marknader, även internationellt. Som en del av Emric blir vi en marknadsledande leverantör av lösningar för kreditgivning, vilket ger oss betydligt större möjligheter att få ut våra produkter och lösningar, säger Juha Duvaldt, vd för Extenda Financial Solutions.

– I och med försäljningen renodlar Extenda verksamheten så att den blir helt fokuserad på vårt kärnområde, utveckling och försäljning av IT lösningar till detaljhandeln, säger Peter Carlman, VD för Extenda AB.

– Med förvärvet av Extenda Financial Solutions tar vi ett stort steg mot vårt långsiktiga mål – att med en integrerad standardlösning vara en fullvärdig partner för banker och kreditinstitut i hela världen. Vi har lagt en roadmap för vilket erbjudande vi vill ha och nu blir vi än starkare inom vissa delar avseende kreditadministration och inlåning. Tack vare bolagsköpet kan vi nu även erbjuda en modern front-backlösning för bolån och företagskrediter, säger Emrics VD Joakim Dahlgren.

• Economy

Om Extenda

Extenda är marknadsledande i Norden, med en state-of-the-art detaljhandels lösning och exceptionella referenser från nöjda kunder med verksamhet i och utanför Norden. Många av våra kundrelationer startade på åttiotalet och kunderna har kontinuerligt uppgraderat till våra nya produkter. Sex av tio av de mest respekterade varumärkena i den svenska detaljhandeln är idag Extenda-kunder som använder vår kassalösning (POS). Vi har installationer i 29 länder i Europa, USA och Kanada, i 7.000 butiker och 32.000 kassor.