​AbbVie Oy lahjoittaa reumatologian osa-aikaisen professuurin Helsingin yliopistolle

Professoriksi on nimitetty dosentti, osastonylilääkäri Kari Eklund. Lahjoitusprofessuuri varmistaa tärkeän reumatologisen tutkimustyön ja opetuksen jatkumisen Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa.

AbbVie Oy on lahjoittanut reumatologian osa-aikaisen professuurin Helsingin yliopiston lääketieteelliselle tiedekunnalle. Lahjoitus mahdollistaa osa-aikaisen professuurin (35%) vuoteen 2019 saakka. Professoriksi nimitetty Kari Eklund aloitti tehtävässään 18.8.2014.

- Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa on tehty laadukasta tieteellistä tutkimustyötä, joka puolestaan on parantanut lukuisten potilaiden arkea, työ- ja toimintakykyä ja elämänlaatua. Tutkimus- ja hoitotulokset etenkin nivelreumassa ovat kansainvälistä huippua. Tutkimus- ja opetustyön jatkuminen on tämänkin takia mielestämme perusteltua, toteaa AbbVie Oy:n toimitusjohtaja Remi Menes.

Reumatologian professori vastaa reumatologian perusopetuksesta ja erikoislääkärikoulutuksesta Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa. Professuurin lisäksi Eklund toimii osastonylilääkärinä Helsingin seudun yliopistollisen keskussairaalan (HYKS) reumatologian yksikössä.

Professuuri on ollut täyttämättä vuodesta 2012 lähtien, jolloin merkittävän uran luonut reumatologian professori Marjatta Leirisalo-Repo jäi eläkkeelle.

Helsingin yliopiston lääketieteellinen tiedekunta tekee yhä tiiviimpää yhteistyötä HYKS:n kanssa. Yhdessä nämä muodostavat Akateeminen lääketiedekeskus Helsingin (AMCH). Meilahden kampuksella, Jorvissa ja Peijaksessa toimiva HYKSin reumatologian klinikka on väestö- ja potilasmäärältään Suomen suurin reumatologian yksikkö. HYKSin reumatologian klinikalla keskitytään potilasryhmiin, joiden hoidossa reumatologisella erityisosaamisella saavutetaan alueen väestölle suurin terveyshyöty.

HYKS, reumatologian klinikka

• professuuri
  • lahjoitus

Tietoja AbbVie-yhtiöstä

AbbVie on maailmanlaajuinen, tutkimuslähtöinen biolääketieteen yhtiö, joka aloitti toimintansa vuonna 2013 eriydyttyään Abbott‑yhtiöstä. Yhtiön missiona on kehittää ja markkinoida kehittyneitä hoitoja maailman hankalimpiin ja vakavimpiin sairauksiin asiantuntemuksensa, sitoutuneen henkilöstönsä ja ainutlaatuisen innovaatiostrategiansa avulla. AbbVie pyrkii auttamaan potilaita elämään terveempää elämää ja tekemään yhteistyötä kestävien terveydenhuoltoratkaisujen kehittämiseksi. AbbVien henkilöstöön kuuluu Suomessa 85 ja maailmanlaajuisesti noin 25 000 työntekijää ja yhtiö toimii yli 170 maassa. Lisätietoa: www.abbvie.fi ja http://www.mynewsdesk.com/fi/abbvie. Seuraa meitä Twitterissä @abbvie tai katso uramahdollisuudet Facebook- ja LinkedIN-sivuiltamme.