C-hepatiitin hoitoon uusi lääke Suomessa

AbbVie-yhtiön uusi, interferonivapaa C-hepatiittiyhdistelmähoito VIEKIRAX™ (ombitasviiri/paritapreviiri/ritonaviiri) + EXVIERA™ (dasabuviiri) on saanut myyntiluvan Suomessa. C-hepatiitti on viruksen aiheuttama maksatulehdus, joka tarttuu veren välityksellä. Krooninen C-hepatiitti voi aiheuttaa maksavaurioita, kuten maksakirroosia ja altistaa maksasyövälle. 1 Suomessa noin 25 000 ihmistä sairastaa kroonista C-hepatiittia ja uusia tartuntoja on noin 1000 vuodessa. 1,2

Uusien lääkkeiden saatavuus Suomessa on seurausta Euroopan komission 15.1. myöntämästä myyntiluvasta kaikille 28:lle EU:n jäsenvaltiolle. VIEKIRAX™ (ombitasviiri/paritapreviiri/ritonaviiri) ja EXVIERA™ (dasabuviiri) on suun kautta otettava, interferonivapaa ja lyhytkestoinen hoito (12 viikkoa valtaosalle potilaista), joka on saanut myyntiluvan käytettäväksi ribaviriinin kanssa tai ilman kroonisen C-hepatiittivirusinfektion hoitoon genotyypin 1 potilaille. Lisäksi VIEKIRAX™ (ombitasviiri/paritapreviiri/ritonaviiri) sai myyntiluvan ribaviriinin kanssa käytettynä kroonisen C-hepatiittivirusinfektion hoitoon genotyypin 4 potilaille.

Suomessa todetaan vuosittain 1000–1200 uutta tartuntaa ja yhteensä maassamme on noin 25 000 krooniseen C-hepatiittiin sairastunutta. 1,2 Genotyypin 1 osuus tästä on 25% ja genotyypin 4 osuus 0,9%.3 C-hepatiittia sairastavista noin 10–20 % sairastuu ajan myötä maksakirroosiin.4,5C-hepatiittiin ei ole rokotetta.

“AbbVie haluaa tarjota kokonaisvaltaisia ratkaisuja, joilla pyritään helpottamaan C-hepatiitin aiheuttamaa inhimillistä, yhteiskunnallista ja taloudellista taakkaa”, AbbVie Oy:n toimitusjohtaja Remi Menes kertoo. ”Olemme kehittäneet innovatiivisen ja hyvin siedetyn hoidon, jolla on korkea todennäköisyys paranemisesta. Hoitoa tukee myös kehittämämme AbbVie Care -potilastukiohjelma, joka sisältää räätälöityjä tukitoimia, kuten innovatiivisen, suomalaisen sähköisesti muistuttavan lääkeannostelijan, jotka auttavat hoidon parasta mahdollista toteutumista.”

Kliininen tutkimusohjelma

Valmisteiden myyntilupa perustuu kliiniseen tutkimusohjelmaan, joka käsittää kuusi keskeistä faasin III tutkimusta (SAPPHIRE-I, SAPPHIRE-II, PEARL-II, PEARL-III, PEARL-IV ja TURQUOISE-II). 6,7,8,9,10 [1],[2],[3],[4],[5] Tutkimuksissa oli mukana yli 2 300 genotyypin 1 virustartunnan saanutta potilasta yli 25 maasta. Lisäksi hyväksynnän pohjana oli faasin II PEARL-I -tutkimus, joka toteutettiin genotyypin 4 virustartunnan saaneilla potilailla, jotka eivät sairastaneet kirroosia.11 6

Lisää tietoa AbbVie-yhtiön C-hepatiittivirusta koskevasta tutkimusohjelmasta löytyy osoitteesta www.clinicaltrials.gov.

AbbVie Oy

AbbVie on maailmanlaajuinen, tutkimuslähtöinen biolääketieteen yhtiö, joka aloitti toimintansa vuonna 2013 eriydyttyään Abbott-yhtiöstä. Yhtiön missiona on kehittää ja markkinoida kehittyneitä hoitoja joihinkin maailman hankalimmista ja vakavimmista sairauksista asiantuntemuksensa, sitoutuneen henkilöstönsä ja ainutlaatuisen innovaatiostrategiansa avulla. AbbVie pyrkii auttamaan potilaita elämään terveempää elämää ja tekemään yhteistyötä kestävien terveydenhuoltoratkaisujen kehittämiseksi. AbbVien henkilöstöön kuuluu Suomessa 85 ja maailmanlaajuisesti noin 25 000 työntekijää ja yhtiö toimii yli 170 maassa. Lisätietoa: www.abbvie.fija www.mynewsdesk.com/fi/abbvie. Seuraa meitä Twitterissä @abbvie tai katso uramahdollisuudet Facebook- ja LinkedIN-sivuiltamme.

Viestintäpäällikkö Petra Gräsbeck
petra.graesbeck@abbvie.com