Taustatietoa C-hepatiitista

C-hepatiitti on viruksen aiheuttama maksatulehdus, joka tarttuu veren välityksellä.Krooninen C-hepatiitti voi aiheuttaa maksavaurioita, kuten maksakirroosia ja altistaa maksasyövälle.1 Suomessa noin 25 000 ihmistä sairastaa kroonista C-hepatiittia ja uusia tartuntoja on noin 1000 vuodessa. 1,2 C-hepatiittiin ei ole rokotetta.

Yleistä C-hepatiitista

C-hepatiitti on viruksen aiheuttama maksatulehdus, joka tarttuu verikontaktissa. C-hepatiittitartunnan saaneista suurin osa jää pysyvästi viruksen kantajiksi. C-hepatiittivirusta vastaan ei ole rokotetta eikä sitä vastaan synny immuniteettia. Krooninen C-hepatiitti voi aiheuttaa maksavaurioita, kuten maksakirroosia ja altistaa maksasyövälle.1

Suomessa C-hepatiittia sairastaa noin 25 000 henkilöä, osa heistä tietämättään. Vuosittain Suomessa todetaan 1000–1200 uutta tartuntaa2. Eniten uusia tartuntoja on nuorilla alle 30-vuotiailla.1

Maailmassa on noin 160 miljoonaa kroonista C-hepatiittia sairastavaa, ja arviolta 3–4 miljoonaa saa C-hepatiittitartunnan vuosittain. 80 % C-hepatiittia sairastavista on oireettomia, joten on tärkeää tietää, millaisissa tilanteissa virus tarttuu.2

C-hepatiitti leviää, kun tartunnan saaneen henkilön verta pääsee toisen henkilön verenkiertoon. Monella tartunta jää alkuvaiheessa havaitsematta. Akuutti C-hepatiitti muuttuu krooniseksi noin 80–85 prosentilla tartunnan saaneista. Vain noin joka neljännellä tartunnan saaneella on oireita, kuten lievää pahoinvointia, lihassärkyjä, niveloireita tai kuumeilua.

Tartuntatavat

C-hepatiitti ei tartu aivastamalla, yskimällä, ruoan tai juoman välityksellä. Se ei myöskään tartu tavanomaisessa kanssakäymisessä, kuten halatessa tai kätellessä.1 Suomessa on tutkittu vuodesta 1990 lähtien luovutettu veri, verivalmisteet ja elinsiirteet C-hepatiittiviruksen varalta.

C-hepatiittivirusta vastaan ei ole rokotetta. Tartunnan vaaraa voi vähentää välttämällä:

• injektioita, joiden turvallisuudesta ei ole varmuutta
  • verivalmisteita, joiden turvallisuudesta ei ole varmuutta
  • terävien esineiden säilyttämistä ja hävittämistä astioissa, joiden turvallisuudesta ei ole varmuutta
  • huumausaineiden yhteisten injektiovälineiden käyttöä
  • steriloimattomia välineitä tatuointeja ja lävistyksiä tehtäessä tai akupunktiohoitoa annettaessa
  • suojaamatonta seksiä C-hepatiittitartunnan saaneen kanssa.

Riskialttiit tilanteet

• suonensisäisten huumausaineiden käyttö
  • pistokset, joissa käytetään likaista ruiskua
  • verensiirrot
  • verivalmisteet
  • elinsiirrot
  • pistotapaturmat hoitotyössä
  • steriloimattomat toimenpide- ja tatuointivälineet
  • toisen henkilön hygieniavälineiden, kuten parranajokoneen tai hammasharjan, käyttö
  • C-hepatiittitartunnan saaneen äidin lapseksi syntyminen
  • seksuaalinen kanssakäyminen C-hepatiittitartunnan saaneen kanssa.1

Tartunnan selvittäminen

Jos epäilee saaneensa C-hepatiittitartunnan, kannattaa hakeutua verinäytteen ottoon. C-hepatiitti voidaan tutkia muun muassa terveyskeskuksissa, työterveyshuollossa ja yksityisillä lääkäriasemilla. Huumeidenkäyttäjät voivat käydä testeissä anonyymisti terveysneuvontapisteissä. C-hepatiittitartunta tutkitaan verikokeella. Verestä määritettävät vasta-aineet näkyvät testeissä 3–6 kuukauden kuluttua mahdollisesta tartunnasta. Vasta-aineet pysyvät positiivisina vaikka C-hepatiitti muuttuisikin oireettomaksi.

C-hepatiitti kannattaa tutkia, jos

• on saanut verensiirron tai hyytymistekijävalmisteita Suomessa ennen vuotta 1990
  • on ollut terveydenhuollon toimenpiteessä maassa, jossa terveydenhuollon hygienia on puutteellista
  • on vahingossa altistunut verelle ( josta on riski saada tartunta)
  • on ottanut tatuoinnin, lävistyksen tai akupunktiohoitoa paikassa, jossa välineitä ei ole steriloitu
  • on pistänyt lääkkeitä steriloimattomilla välineillä
  • käyttää tai on joskus kokeillut huumeita pistämällä
  • on ollut seksisuhteessa C-hepatiittivirusta kantavan kanssa
  • on syntynyt C-hepatiittipositiiviselle äidille1

Hoito

C-hepatiittiin on olemassa lääkehoitoa. C-hepatiitin hoitona on pegyloitu interferonihoito pistoksina yhdistettynä viruslääkkeisiin. Hoito on pitkäkestoinen ja saattaa aiheuttaa haittavaikutuksia. Nyt markkinoille on tullut uusia interferonivapaita, suun kautta otettavia hoitovaihtoehtoja, jotka ovat hyvin siedettyjä.

Lisätietoja:

AbbVie Oy
Viestintäpäällikkö Petra Gräsbeck
petra.graesbeck@abbvie.com

FIHC-V150082/01.2015

Lähteet:

1. Jaakola S. Tartuntataudit Suomessa vuonna 2012 THL raportti 2013;1: 67

2. Maailman terveysjärjestö. Hepatitis C Fact Sheet 2012. http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs164/en/

3. Färkkilä M. Virushepatiitit. Kirjassa: Färkkilä M, Isoniemi H, Kaukinen K, Puolakkainen P. (toim.). Gastroenterologia ja hepatologia. Duodecim 2013

• Terveys, sairaanhoito, lääketiede

• AbbVie
  • dasabuviiri
  • exviera
  • hcv
  • hepatiitti c
  • viekirax
  • ombitasviiri
  • paritapreviiri
  • ritonaviiri
  • c-hepatiitti
  • virustaudit

AbbVie Oy

AbbVie on maailmanlaajuinen, tutkimuslähtöinen biolääketieteen yhtiö, joka aloitti toimintansa vuonna 2013 eriydyttyään Abbott-yhtiöstä. Yhtiön missiona on kehittää ja markkinoida kehittyneitä hoitoja joihinkin maailman hankalimmista ja vakavimmista sairauksista asiantuntemuksensa, sitoutuneen henkilöstönsä ja ainutlaatuisen innovaatiostrategiansa avulla. AbbVie pyrkii auttamaan potilaita elämään terveempää elämää ja tekemään yhteistyötä kestävien terveydenhuoltoratkaisujen kehittämiseksi. AbbVien henkilöstöön kuuluu Suomessa noin 100 ja maailmanlaajuisesti noin 25 000 työntekijää ja yhtiö toimii yli 170 maassa. Lisätietoa: www.abbvie.fi ja www.mynewsdesk.com/fi/abbvie. Seuraa meitä Twitterissä @abbvie tai katso uramahdollisuudet Facebook- ja LinkedIN-sivuiltamme.

Kaisa Raitio

Lehdistön yhteyshenkilö External Affairs Manager +358 40 5450 491