Lasten ja nuorten säätiö sai Adeccolaisen Kreikasta viikoksi töihin

Osana Win4Youth-yhteiskuntavastuuohjelmaa eniten liikuttuja kilometrejä keränneet Adecco-maat lähettivät vapaaehtoistyöntekijän työskentelemään viikoksi yhteen kuudesta lahjoituskohteena olevasta säätiöstä.

Giorgos Soulis Kreikan Adeccolta tuli työskentelemään Suomeen Lasten ja nuorten säätiölle 25.9. – 29.9. väliseksi ajaksi. Soulis työskentelee Kreikassa IT Managerin tehtävissä.

Lasten ja nuorten säätiön toiminnanjohtajan Tuula Collianderin mukaan Soulis sopeutui heti erittäin hyvin osaksi tiimiä.

”Hän sanoi jo ensimmäisenä päivänä, että kuuluu tähän tiimiin. Meillä muilla on ollut koko ajan sellainen olo, että on harmi, kun hän joutuu palaamaan omiin tehtäviinsä Kreikkaan.”

Ensimmäisenä päivänä Soulis tutustui säätiön toimintaan. Seuraavien kolmen päivän aikana hän osallistui työpajaan, jota tehtiin 15 – 17 vuotiaiden nuorten kanssa ammattikoulun valmentavalla VALMA-luokalla. Työpajaan osallistuvilla nuorilla on taustallaan erilaisia haasteellisia elämäntilanteita.

Lasten ja nuorten säätiön toiminta VALMA-luokalla rakentuu erilaisista taidetyöpajoista, joissa nuoret pääsevät kokeilemaan muun muassa sirkusta, lyhytelokuvaa ja näyttelemistä. Työpajoissa nuorilla on mahdollisuus tuntea olonsa mukavaksi muiden kanssa ja kokea onnistumisen tunne. Se taas lisää nuorten itseluottamusta.

Soulis pitää erittäin tärkeänä, että kaikkialla maailmassa panostetaan lasten ja nuorten hyvinvointiin.

”Nuoret kasvavat tulevaisuudessa aikuisiksi. Tietyt perusasiat täytyy olla hallussa pärjätäkseen elämässä. Esimerkiksi vastuunottokykyä tarvitaan, kun perustetaan perhettä. Jos näitä taitoja ei hanki heti, se on vaikeampaa myöhemmin.”

Yhteistyö molemmin puolin onnistunutta

Soulis kertoo, että hän on todella iloinen, kun pääsi osaksi tätä projektia.

”Oli ilo nähdä, miten tämä säätiö toimii, mitä odotuksia ja ongelmia heillä on. Nautin todella tästä vapaaehtoisviikosta. Tämä oli ’once in a lifetime’ -kokemus.”

Myös säätiön toiminnanjohtajalla Tuula Collianderilla on vain hyvää sanottavaa yhteistyöstä.

”Haluaisin sanoa sekä Souliksesta että tästä koko yhteistyöstä, että tämä on ollut aivan ainutlaatuista. Harvoin oman työurani aikana on päästy näin sisällölliseen ja hyvään yritysyhteistyöhön. Emme saaneet tästä vain resursseja, vaan myös aidon kumppanuuden tunnetta.”

Kokonaan toisesta kulttuurista saapuva työntekijä tuo myös uutta näkökulmaa säätiön toimintaan.

”Meillä on ollut Souliksen kanssa erittäin hyviä keskusteluja siitä, mikä on nuorten tilanne Suomessa ja Kreikassa. On erittäin tarpeellista ja hienoa kuulla, miltä meidän toiminta näyttää ulkopuolisen silmin.”

Vierailu Suomessa oli kreikkalaiselle ensimmäinen kerta pohjoismaissa. Hän kertoo, että hänellä on ollut toiveena käydä jonain päivänä pohjoismaissa. Nyt toive toteutui.

Helsingissä Soulis ihastui varsinkin meren läheisyyteen.

”Koska olen Kreikasta, minulle on tärkeää, että meri on lähellä. Pidin myös Helsingin kauneudesta ja siitä, että kaupungista huomaa sen olevan tehty ihmisiä varten.”

Giorgos Soulis on toiminut vuosien ajan aktiivisena Win4Youth-lähettiläänä kannustaen kollegoita liikkumaan lasten ja nuorten hyvinvoinnin puolesta. Kreikan kollegat ovat olleet Adecco Groupin TOP-listan kärjessä useana vuonna kerättyään eniten Win4Youth-kilometrejä henkilöä kohden.

• lasten ja nuorten säätiö
  • yhteiskuntavastuu
  • nuoret