​VALMA-luokka ponnahduslautana toisen asteen opintoihin

Adecco Group tukee tänä vuonna Win4Youth-hyväntekeväisyysohjelmassaan Lasten ja nuorten säätiötä. Taidot Elämään -ohjelman projektipäällikkö Anna-Maija Lahtinen kertoo minkälaisten nuoria tukevien ohjelmien parissa Lasten ja nuorten säätiössä työskennellään.

Kaikkea Lasten ja nuorten säätiön toimintaa yhdistää nuorten elämäntaitojen vahvistaminen, joka taas on pohjana työelämätaidoille. Säätiöllä on useita erilaisia ohjelmia, joissa kannustetaan ja autetaan eri taustoista tulevia nuoria löytämään oman paikkansa. Ohjelmissa esimerkiksi tuetaan maahanmuuttajanuorten kotoutumista ja autetaan työttömiä nuoria löytämään opiskelu- tai työpaikka.

Yksi säätiön ohjelmista on Taidot elämään. Ohjelmassa autetaan peruskoulun päättäneitä nuoria, joilla ei ole opiskelupaikkaa ammattikoulussa tai lukiossa. He ovat myös saattaneet lopettaa toisen asteen koulutuksen syystä tai toisesta. Tällaisia nuoria varten ammatillisissa oppilaitoksissa on VALMA-luokat, joissa järjestetään Lasten ja nuorten säätiön toimesta koko lukuvuoden kestävää monialaista toimintaa. Toiminta rakentuu taidetyöpajoista, joissa nuoret tekevät joko lyhytelokuvaa, musiikkidraamaa tai sirkusta, sekä coachauksesta ja yritysyhteistyöstä. Taidetyöpajoissa tuetaan nuorten itsetunnon, sosiaalisten taitojen ja työelämävalmiuksien kehittymistä.

”Työpajatoiminnalla on usein nuoria avaava vaikutus. VALMA-luokan opettaja totesi keväällä järjestetyssä työpajassa, että yksi hänen oppilaansa ei ole puhunut juuri mitään kahteen kuukauteen. Taidetyöpajassa hän puhui ja osallistui toimintaan kuin kuka tahansa muu nuori”, sanoo Taidot elämään -ohjelman projektipäällikkö Anna-Maija Lahtinen.

Sekä coachaajat että coachattavat hyötyvät ohjelmasta

VALMA-luokkalaisia myös valmennetaan. Valmentajina toimivat ammattikorkeakouluopiskelijat, jotka saavat samalla itse suoritettua opintoihin liittyviä kursseja. Valmennuksen aiheet vaihtelevat sen mukaan, millaista valmennusta kukin nuorten ryhmä tarvitsee. Valmentajia on useampia, joten jokainen nuori saa henkilökohtaista tukea.

”Nuoret ovat kokeneet todella tärkeäksi sen, että valmentajat ovat ulkopuolisia ihmisiä. Silloin tiettyjen teemojen käsitteleminen on mukavampaa ja sitä kautta vaikuttavampaa. Coachaajat eli opiskelijat taas ovat kehuneet tätä koko opiskeluaikansa merkityksellisimmäksi kurssiksi.”

Osa nuorista kaipaa aivan työelämän perusasioiden opettamista. Esimerkiksi sitä, että jos työpäivä alkaa yhdeksältä, ollaan paikalla vähän ennen yhdeksää. Näissä tapauksissa valmentajat eivät anna nuorille vain listaa, jossa kerrotaan muistettavat asiat, vaan he käyvät yhdessä keskustellen työpäivän kulun läpi.

”Kun yksi nuori muistaa yhden asian, muistaa toinen yleensä toisen. Idea on siinä, että nuori oivaltaa itse ja yhdistelee saamiaan tiedonmurusia.”

VALMA-luokan jälkeen todella suuri osa nuorista pääsee opiskelemaan johonkin tutkintoon johtavaan koulutukseen.

• win4youth
  • lasten ja nuorten säätiö
  • yhteiskuntavastuu
  • nuoret