Forged in Fire - tulessa valettua maailmanhistoriaa

Forged in Fire - tulessa valettua maailmanhistoriaa

Kuka osaa tehdä tappavimman roomalaisen miekan tai aidoimman viikinkien sotakirveen? Uudessa sarjassa Forged in Fire taitavat asesepät haastetaan rekonstruoimaan historian ikonisimpia aseita. Sarja saa ensi-iltansa HISTORY-kanavalla keskiviikkona 20. huhtikuutkello 22.00.

Jokaisessa Forged in Fire -sarjan jaksossa neljä Yhdysvaltain parhaimpiin kuuluvaa aseseppää laittaa taitonsa ja maineensa likoon piinkovassa kilpailussa. Ensimmäisellä kierroksella kilpailijoille esitellään raakamateriaali, josta terä täytyy tehdä. Suunnitteluaikaa on 10 minuuttia, kuten myös valmistusaikaa.

Kun aika on kulunut, tuomarit arvioivat työn jälkeä sekä terän laatua ja muotokieltä.

Seuraavalle kierrokselle jatkavat kolme seppää tekevät teristään täysiverisiä aseita - kolmessa tunnissa. Tuomarit koettelevat jokaista asetta kattaville testeillä, joissa käydään läpi tuotoksen terävyys, kestävyys ja helppokäyttöisyys. He mun muassa iskevät hiekkasäkkejä, leikkaavat kookoksia ja fileeraavat kalaa!

Vain kaksi aseseppää jatkaa viimeiselle kierrokselle, jossa heillä on viisi päivää aikaa rekonstruoida historiallinen teräase, joka voi olla esimerkiksi viikinkien sotakirves, roomalainen miekka, japanilainen katana tai intialainen chakram.

Jokaisen kahdeksan jakson voittaja lähtee kotiin 10 000 dollaria rikkaampana.

Tästä voi katsoa ainutlaatuisen pätkän ensimmäistä jaksoa, jossa japanilaiset katana-miekat joutuvat äärimmäiseen testiin: niillä yritetään halkaista ilman halki kiitävä luoti kahtia!

Sarjan juontaja on Wil Willis, entinen USA:n armeijan Ranger-rykmentin jäsen ja ilmavoimien laskuvarjojääkäri, jolla on laajamittaista kokemusta erilaisten aseiden käytöstä tositilanteissa. Hän ymmärtää hyvin suunniteltujen aseiden tärkeyden ja osaa arvioida aseita taistelukäytön kannalta.

Kilpailijoiden luomuksia arvioi kolmen kokeneen tuomarin paneeli. J. Neilson on tehnyt veitsiä yli 20 vuotta. Hän on maailman parhaita ja monipuolisimpia aseseppiä. Doug Marcaid on teräaseilla taistelun asiantuntija, joka myös suunnittelee maailman vaarallisimpia teräaseita. David Baker on maailmankuulu miekkaseppä, joka on erikoistunut erittäin harvinaisten teräaseiden rekonstruointiin. Hänellä on myös asealan koulutus.

Forged in Fire -sarjan ensimmäinen tuotantokausi saa ensi-iltansa keskiviikkona 20. huhtikuuta kello 22.00 HISTORY-kanavalla.

A+E Networks UK on televisioyhtiö, joka omistaa laadukkaita ja uraauurtavia fakta- ja viihdekanavia. Pohjoismaissa näitä kanavia ovat The HISTORY Channel, The HISTORY Channel HD, HISTORY2 ja HISTORY2 HD. Kanavilla ohjelmaa lähetetään ympäri vuorokauden ja kaikki ohjelmat on tekstitetty paikallisilla kielillä. Yhtiö on yhdysvaltalaisen A+E Networksin ja brittiläisen Sky:n yhteisprojekti, jolla on kanavia lähes 100 maassa halki Iso-Britannian, Pohjoismaiden, Benelux-maiden, Keski- ja Itä-Euroopan, Afrikan ja Lähi-Idän.