HISTORY® juhlistaa Waterloon taistelun 200-vuotispäivää

HISTORY® juhlistaa Waterloon taistelun 200-vuotispäivää

Uudessa ja ainutlaatuisessa dokumentissa Hollywood-näyttelijä Sean Bean kertoo Waterloon historiallisen taistelun tarinan. Sean Bean on Waterloon 1. osa saa ensi-iltansa HISTORY®-kanavalla taistelun 200-vuotispäivän aattona 17. kesäkuuta.

Waterloon taistelu käytiin 18. kesäkuuta 1815 Waterloon lähellä nyky-Belgiassa. Britannian Wellingtonin herttuan ja Preussin kenttämarsalkka Gebhard von Blücherin johtama koalitio päihitti Ranskan armeijan, jota komensi Napoleon Bonaparte.

Ratkaisevan taistelun vuosipäivän kunniaksi Sean Bean lähtee selvittämään taistelun saloja. Innoituksensa hän on saanut omista kokemuksistaan TV-sarjassa Sharpe, jossa Bean esitti Napoleonin ajan sotilasta.

Nyt hän käy läpi Waterloossa taistelleiden sotilaiden silminnäkijälausuntoja ja pyrkii kertomaan eeppisen tarinan tavallisten rivisotilaiden näkökulmasta.

Bean käy läpi dramaattisen taistelun tapahtumat ja vierailee legendaarisissa paikoissa, joissa taistelun kulku ratkaistiin. Hän myös tapaa Waterloon veteraanien jälkeläisiä ja kysyy, mitä he tietävät esi-isiensä saavutuksista.

Sean Bean haluaa myös herättää tarinat eloon, ja siksi hän järjestää Britannian armeijan sotilaiden ja sotilashistorian asiantuntijoiden kanssa konkreettisia kokeiluja siitä, millaista Waterloossa olisi ollut taistella. Hän ampuu kovilla aidolla musketilla ja selvittää, millaista tuhoa Waterloossa taistelleen ratsuväen miekka voikaan tehdä.

Tapaamme myös arkeologin, joka teki ainutlaatuisen löydön: taistelutantereella kuolleen Waterloon veteraanin luurangon, joka oli odottanut löytäjäänsä lähes 200 vuotta kuolinpaikallaan.

Sean Bean on Waterloo nähdään HISTORY-kanavalla kahtena keskiviikkona, 17. ja 24. kesäkuuta, kello 21.00.

A+E Networks UK on televisioyhtiö, joka omistaa laadukkaita ja uraauurtavia fakta- ja viihdekanavia. Pohjoismaissa näitä kanavia ovat The HISTORY Channel, The HISTORY Channel HD, HISTORY2 ja HISTORY2 HD. Kanavilla ohjelmaa lähetetään ympäri vuorokauden ja kaikki ohjelmat on tekstitetty paikallisilla kielillä. Yhtiö on yhdysvaltalaisen A+E Networksin ja brittiläisen Sky:n yhteisprojekti, jolla on kanavia lähes 100 maassa halki Iso-Britannian, Pohjoismaiden, Benelux-maiden, Keski- ja Itä-Euroopan, Afrikan ja Lähi-Idän.