Palkittu sarja Yhdysvaltain historiasta H2®-kanavalla

Palkittu sarja Yhdysvaltain historiasta H2®-kanavalla

Miten Yhdysvalloista tuli yksi maailman mahtavimmista ja vaikutusvaltaisimmista valtioista? Eeppinen 12-osainen sarja America: The Story of the US saa ensi-iltansa H2®-kanavalla torstaina 19. maaliskuuta ja kertoo huikean tarinan Yhdysvaltojen muovautumisesta viimeisen 400 vuoden aikana.

Luvassa on realistisia tietokoneanimaatioita, jännittäviä dramatisointeja sekä ajatuksia herättäviä huomioita USA:n arvostetuimmilta taiteilijoilta, liike-elämän johtajilta, akateemikoilta ja intellektuelleilta. Ohjelma on epäilemättä yksi perusteellisimpia Yhdysvaltain historiaa käsittelevistä tv-sarjoista koskaan.

Jokainen tunnin mittainen jakso Emmy-palkitusta sarjasta käy läpi merkittävän luvun USA:n historiaa, alkaen ensimmäisten siirtokuntien ongelmista ja kiristyvistä väleistä Britannian kanssa, mikä johti lopulta USA:n itsenäisyysjulistukseen. Sarjassa pureudutaan myös mantereen ylittävään rautatieverkostoon - aikansa Internetiin - USA:n sisällissotaan, teolliseen kumoukseen sekä taloudelliseen nousukiitoon, joka tyssäsi Wall Streetin romahdukseen ja Suureen lamaan.

Sarja on intensiivinen kuvaus ihmisistä, paikoista ja tapahtumista, jotka muokkasivat Yhdysvaltoja. Rankka ja jännittävä seikkailu on kestänyt jo yli neljä vuosisataa.

Matkan loppupuolella osa USA:n huomattavimmista johtajista ja julkisuuden henkilöistä pohtii 2. maailmansodan jälkeisen ajan merkittävimpiä tapahtumia, kuten kylmää sotaa, avaruuskilpaa, kansalaisoikeusliikettä, Vietnamin sotaa sekä USA:n ensimmäisen mustan presidentin valintaa.

Sarjassa esiintyvät muun muassa Colin Powell, Donald Trump, Martha Stewart, Liev Schreiber, Michael Douglas, Meryl Streep, Buzz Aldrin ja monia muita.

America: The Story of the US H2-kanavalla torstaisin kello 22, alkaen 19. maaliskuuta.

TIESITKÖ?

- Vuonna 1776 USA:ssa asui 2,5 miljoonaa ihmistä. Nykyään asukkaita on 314 miljoonaa.

- USA:n ja Venäjän välinen etäisyys on lyhimmillään alle 4 kilometriä.

- Yhdysvalloissa syödään 50 kiloa suklaata - joka sekunti!

- Alaskan rantaviiva on pidempi kuin muiden 49:n osavaltion rantaviivat yhteensä.

- Yhdysvalloissa on noin 845 moottoriajoneuvoa 1 000 henkeä kohden.

- Minnesotan osavaltiossa on pieni siirtolaiskaupunki, jonka nimi on Finland.

A+E Networks UK on televisioyhtiö, joka omistaa laadukkaita ja uraauurtavia fakta- ja viihdekanavia. Pohjoismaissa näitä kanavia ovat The HISTORY Channel, The HISTORY Channel HD, HISTORY2 ja HISTORY2 HD. Kanavilla ohjelmaa lähetetään ympäri vuorokauden ja kaikki ohjelmat on tekstitetty paikallisilla kielillä. Yhtiö on yhdysvaltalaisen A+E Networksin ja brittiläisen Sky:n yhteisprojekti, jolla on kanavia lähes 100 maassa halki Iso-Britannian, Pohjoismaiden, Benelux-maiden, Keski- ja Itä-Euroopan, Afrikan ja Lähi-Idän.