Pohjolan jumalia ja hirviöitä H2:n uudessa sarjassa

Pohjolan jumalia ja hirviöitä H2:n uudessa sarjassa

Kreikkalaisissa ja pohjoismaisissa mytologioissa on eeppisiä tarinoita jumalten ja hirviöiden taisteluista maailman herruudesta. Onko yksikään sankareista ja vihollisista ollut oikeasti olemassa? Uudessa True Monsters -sarjassa H2-kanava paljastaa yllättävän totuuden historian kammottavimmista olennoista.

Dramatisoitujen kohtausten sekä asiantuntijoiden kertomusten kautta True Monsters paljastaa legendaarisista jumalista ja hirviöistä - sekä meistä itsestämme - enemmän kuin osaa kuvitellakaan. Ohjelmassa on mukana mm. maineikkaita fantasiakirjailijoita, historiantutkijoita sekä rikosprofiloijia.

Sarja perustuu muun muassa Kreikan ja Skandinavian perinteisiin myytteihin, mutta mukana on hirviöitä ja hahmoja lukuisista eri lähteistä, kuten Raamatusta ja nykymaailman urbaaneista legendoista. Katsojat saavat nähdä Goljatin kaatuvan taistelutantereella, minotaurin kaltaisten sekasikiöiden vainoavan saaliitaan, Krampus-nimisen joulun paholaisen rahtaavan uhrejaan sekä kaksinaamaisen naisdemonin nimeltä Hel, joka hallitsi kuolleita kylmässä pohjolassa.

Ukkosenjumala Thor oli keskeinen hahmo Skandinavian kansantaruissa, mutta perustuuko hänen legendansa todelliseen muinaiseen soturiin? Ja jos näin on, hallitsiko Thorin Mjölner-vasara todella ukkosen voimaa?

Uusien todisteiden perusteella legendaarisen Zeus-jumalan synnyinpaikka on ehkä löydetty kreikkalaisen vuoren huipulta. Entä miksi Medusan hiukset olivat käärmeitä, ja mitä kaikkea hän joutui kestämään? Tai ratkaiseeko Prometheus-myytti todellisuudessa muinaisen lääketieteellisen mysteerin?

Sarjassa käydään läpi myös kuuluisan Beowulf-tarun Grendel-olennon tarina. Vainosiko hirviö todella tanskalaista juhlasalia, kuten legenda kertoo? Entä mikä on totuus viikinkien transsimaisesta ja hillittömästä raivosta tunnettujen berserkki-sotureiden taustalla?

Tästä voi nähdä lyhyen pätkän jaksosta 4, nimeltään Gods and Monsters.

True Monsters esitetään neljänä maanantaina kello 22, alkaen 31. lokakuuta, H2-kanavalla.

A+E Networks UK on televisioyhtiö, joka omistaa laadukkaita ja uraauurtavia fakta- ja viihdekanavia. Pohjoismaissa näitä kanavia ovat The HISTORY Channel, The HISTORY Channel HD, HISTORY2 ja HISTORY2 HD. Kanavilla ohjelmaa lähetetään ympäri vuorokauden ja kaikki ohjelmat on tekstitetty paikallisilla kielillä. Yhtiö on yhdysvaltalaisen A+E Networksin ja brittiläisen Sky:n yhteisprojekti, jolla on kanavia lähes 100 maassa halki Iso-Britannian, Pohjoismaiden, Benelux-maiden, Keski- ja Itä-Euroopan, Afrikan ja Lähi-Idän.