Uusi sarja Puolan sotasankareista H2®-kanavalla

Uusi sarja Puolan sotasankareista H2®-kanavalla

Toisen maailmansodan loppumisen 70-vuotispäivän lähestyessä H2® esittää mukaansatempaavan Heroes of War: Poland-sarjan. Sarja kertoo puolalaisten miesten ja naisten uhrauksista ja sankariteoista yhtenä Euroopan historian synkimmistä ja verisimmistä aikakausista.

Toisen maailmansodan kauheimpien tekojen näyttämönä toimineeseen Puolaan sijoittuva Heroes of War: Poland kertoo tarinoita ajalta, jolloin tavalliset ihmiset muuttuivat uskomattomiksi sankareiksi, vapaustaistelijoiksi, vakoojiksi ja koodinmurtajiksi - usein kohtalokkaissa taisteluissa natseja vastaan.

Viisiosainen sarja kertoo monen unohdetun sotasankarin tarinan, joista ei uhrauksia tai sankaruutta puutu. Sarja tuo esiin todellisia ja hämmästyttäviä kertomuksia sota-ajan urheudesta ja rohkeudesta käyttäen hyväksi vielä elossa olevien silminnäkijöiden haastatteluja, vastikään julkaistuja dokumentteja, dramatisointeja ja arkistomateriaalia.

Kuulemme Witold Pileckistä, joka soluttautui vapaaehtoisesti Auschwitzin keskitysleirille paljastaakseen karun totuuden. Ihmettelemme pelotonta Krystyna Skarbekia, josta tuli yksi Britannian erikoisoperaatioiden juhlituimmista vakoojista. Hämmästelemme puolalaisia kryptoanalyytikkoja, joiden nerous avasi tien natsien Enigma-koodin murtamiseen.

Nämä miehet ja naiset muuttivat sekä Puolan että koko maailman historian kulkua. Heidän uskomattomat tekonsa ovat jääneet kertomatta - nyt on niiden aika.

Heroes of War: Poland alkaa H2-kanavalla lauantaina 4. huhtikuuta klo 22.50.

JAKSOT

1. A Volunteer for Auschwitz (4. huhtikuuta)

2. Enigma - The Untold Story (11. huhtikuuta)

3. From Poland With Love (18. huhtikuuta)

4. Polish Angels of Mercy (25. huhtikuuta)

5. Silent & Unseen (2. toukokuuta)

A+E Networks UK on televisioyhtiö, joka omistaa laadukkaita ja uraauurtavia fakta- ja viihdekanavia. Pohjoismaissa näitä kanavia ovat The HISTORY Channel, The HISTORY Channel HD, HISTORY2 ja HISTORY2 HD. Kanavilla ohjelmaa lähetetään ympäri vuorokauden ja kaikki ohjelmat on tekstitetty paikallisilla kielillä. Yhtiö on yhdysvaltalaisen A+E Networksin ja brittiläisen Sky:n yhteisprojekti, jolla on kanavia lähes 100 maassa halki Iso-Britannian, Pohjoismaiden, Benelux-maiden, Keski- ja Itä-Euroopan, Afrikan ja Lähi-Idän.