Uusi sarja Yhdysvaltain osavaltioista H2®-kanavalla

Uusi sarja Yhdysvaltain osavaltioista H2®-kanavalla

Suurin osa tunnistaa USA:n rajat kartalta, mutta kuinka paljon Yhdysvaltain 50:stä osavaltiosta tiedetään? H2® esittää kiehtovan dokumenttisarjan How the States Got Their Shapes osavaltioiden synnystä 8. tammikuut alkaen.

9,6 miljoonan neliökilometrin ja 300 miljoonan asukkaat Yhdysvallat on maailman kolmanneksi suurin maa pinta-alaltaan ja asukasluvultaan.

Sarjassa How the States Got Their Shapes näyttelijä ja tv-juontaja Brian Unger matkustaa halki USA:n ja selvittää, miten osavaltioiden rajat ovat saaneet muotonsa. Pitkällä matkallaan hän tapaa paikallisia asiantuntijoita, jotka selittävät osavaltioidensa rajojen muotoja - ja kertovat miltä kartta voisi näyttää, jos historia olisi edennyt eri tavalla.

Jokainen jakso käsittelee tiettyä teemaa, esimerkiksi ympäristön, infrastruktuurin, kielen, uskonnon, politiikan ja luonnonkatastrofien vaikutusta osavaltioiden rajojen muotoihin - läntisestä Kaliforniasta itäiseen Maineen ja pohjoisen Alaskasta etelän Floridaan.

Paikallisia asukkaita pyydetään osallistumaan viihdyttäviin katukyselyihin, joista voi voittaa silkkaa käteistä. Samalla he pääsevät pätemään tiedoillaan osavaltionsa ja maansa maantiedosta.

Tietävätkö he, miksi suuri osa USA:n läntisistä osavaltioista on suuria ja neliön muotoisia? Tai miksi Carolina-osavaltioita on kaksi? Entä kuinka moni tietää, mitkä kolme USA:n osavaltiota on saanut rajansa asteroidin ansiosta?

Brian Unger paljastaa vastauksen näihin ja moniin muihin kysymyksiin sarjassa How the States Got Their Shapes. Ohjelma perustuu Mark Steinin menestyskirjaan.

Sarja alkaa H2:lla 8. tammikuuta kello 21.00 ja jatkuu yhdeksänä seuraavana torstaina.

H2 yhdistelee tietoa ja viihdettä uusin ja yllättävin tavoin. Kanava aloitti toimintansa syksyllä 2014 HISTORYn sisarkanavana. H2 vie katsojansa tieteen, avaruusmatkailun, sotahistorian, salaliittojen, myyttien ja muinaiskulttuurien jännittäviin maailmoihin. H2 esittää ohjelmaa kellon ympäri ilman mainoksia. Kaikki ohjelmat on tekstitetty suomeksi.

A+E Networks UK on televisioyhtiö, joka omistaa laadukkaita ja uraauurtavia fakta- ja viihdekanavia. Pohjoismaissa näitä kanavia ovat The HISTORY Channel, The HISTORY Channel HD, HISTORY2 ja HISTORY2 HD. Kanavilla ohjelmaa lähetetään ympäri vuorokauden ja kaikki ohjelmat on tekstitetty paikallisilla kielillä. Yhtiö on yhdysvaltalaisen A+E Networksin ja brittiläisen Sky:n yhteisprojekti, jolla on kanavia lähes 100 maassa halki Iso-Britannian, Pohjoismaiden, Benelux-maiden, Keski- ja Itä-Euroopan, Afrikan ja Lähi-Idän.