Aren hallituksen jäsen Erik Toivanen on itsekin lajin aktiivinen harrastaja.

REDIn skeittiparkki mahdollistaa ympärivuotisen harrastuksen monelle

Kylmenevät ilmat ja huonot kelit tietävät monelle skeittarille talven mittaista taukoa harrastukseen. Syksyllä 2020 Helsingin Kalasatamassa sijaitsevan kaupunkikeskus REDIn parkkihalliin avattiin skeittiparkki, joka mahdollistaa harrastuksen jatkumisen myös talvikautena. Idean takana ovat HELride Collective sekä Suomen rullalauttaliitto ja se toteutettiin yhteistyössä REDIn, Helsingin kaupungin ja Aren kanssa.

Kauppakeskus REDIn kellarikerroksissa on runsaasti parkkihallitilaa, josta kaikki ei kuitenkaan ole aktiivisesti käytössä. Vähemmällä käytöllä olleelle tilalle saatiin uutta elämää, kun halliin rakennettiin noin 700 neliömetrin kokokoinen skeittiparkki. Are on ollut mukana tukemassa hanketta muun muassa auttamalla skeittiparkin rakennustöissä. Are vastaa myös REDIn kauppakeskuksen kiinteistönhuollosta. Idea yhteistyöhön tuli HELride Collectivelta.

- Olemme REDIn kiinteistöhuollon kumppani, joten on luonnollista, että lähdimme myös tukemaan skeittiparkkia. Olen itsekin lajin aktiivinen harrastaja. Lähdimme Arella innolla tähän mukaan, sillä vastuullisuus on meille tärkeä arvo. Tämä on yksi keino tehdä arjesta parempaa ihmisille, kertoo Aren hallituksen jäsen Erik Toivanen.

Pienelläkin tuella on suuri merkitys

Arella halutaan tehdä yhteiskunnallisesti merkittäviä tekoja ja tukea esimerkiksi nuorten harrastusmahdollisuuksia. Skeittiparkki mahdollistaa kesälajin harrastuksen jatkumisen monelle myös talvisin. Lajin harrastajat ovat aina olleet aktiivisia ottamaan tyhjillään olevia kaupunkitiloja käyttöönsä, mutta syksyn tullessa skeittareiden on löydettävä harrastukselleen tilaa sisältä. Sopivia sisätiloja on kuitenkin kaupungissa rajoitetusti.

- Lajin harrastajamäärät ovat kasvussa ja uskon, että vielä useampi olisi mukana harrastamassa, jos tilaa olisi kaupungissa enemmän. Aikanaan lajin aloittaessani en olisi voinut kuvitellakaan, että pääsisin joskus luvan kanssa Helsingin ostoskeskukseen skeittamaan, kertoo Toivanen.

Rullalautailu on vakiinnuttanut asemansa viime vuosien aikana ja lajin oli tarkoitus kilpailla myös ensimmäistä kertaa olympialaisissa Tokiossa. Are oli mukana tukemassa myös Suomen skeittimaajoukkueen taivalta kohti olympialaisia.

Arella halutaan kannustaa kaikkia yrityksiä lähtemään rohkeasti mukaan tukemaan erilaisia asioita yhteiskunnassa.

- Pienelläkin avulla voi olla hyvinkin suuri merkitys pienille harrasteryhmille. Arella haluamme näyttää esimerkkiä, sillä olisi tärkeää, että yritykset lähtisivät ennakkoluulottomasti mukaan erilaisiin ja yllättäviinkin asioihin. Mahdollisuuksia löytyy paljon, Toivanen sanoo.

Katso myös REDIssä kuvaamamme kesätyövideo ja seuraa avoimia paikkojamme: www.are.fi/tyopaikat