Pekka Björkman tekee paluun Arelle, aloittaa elokuussa hankintajohtajana

Pekka Björkman (43) on nimitetty Are Oy:n hankintajohtajaksi 1.8.2018 alkaen. Roolissaan hän raportoi toimitusjohtaja Heikki Pesulle ja on Aren johtoryhmän jäsen. Pekka siirtyy Arelle Caverion Suomen Vice President Procurement -tehtävästä ja hän on aikaisemmin toiminut erilaisissa hankintatehtävissä sekä Caverionilla että Arella.

Hankintajohtajan tehtävä on Arella uusi, vaikka talossa on ollut jo pitkään hankintaorganisaatio. Pekan tavoitteena on rakentaa Aren hankinnasta palveluorganisaatio, joka auttaa liiketoimintoja tekemään tulosta sekä parantamaan kilpailukykyä ja riskienhallintaa.

-Tavoitteenani on tukea liiketoiminnan kaikkia osa-alueita, jotta voimme yhdessä keskittää energiat asiakkaaseen. Urakoinnin ja ylläpidon liiketoiminta on erilaista, joten meidän tulee kuitenkin optimoida molempiin liiketoimintoihin sopivat prosessit, eikä väkisin hakea molempia keskinkertaisesti palvelevaa kompromissia, lupaa Pekka.

Kannattavuus ja hyvä asiakaskokemus eivät kuitenkaan synny pelkästään halvalla hinnalla. Pekan tavoitteena on hyödyntää kokonaisvolyymia ja keskittää ostot tavarantoimittajille, jotka pystyvät toimimaan Aren strategisia kumppaneina ja kehittämään yhdessä toimintaa.

-Kustannusetujen lisäksi vaakakupissa painavat tavarantoimittajan joustavuus, laatu ja takuuajat, summaa Pekka.

Pekan on helppo hypätä mukaan Aren toimintaan, koska yritys ja myös iso osa kollegoista ovat hänelle jo tuttuja.

-Are on hieno pitkät perinteet omaava yhtiö. Seurasin muutaman vuoden toimintaa sivusta ja toiminta on tehnyt minuun vaikutuksen. Käytännönläheiseen ja ratkaisukeskeiseen toimintatapaani kuulu, että ei lähdetä korjaamaan sitä mikä ei ole rikki. Lupaan, että keskitymme asioihin, joilla saamme toimintaa entistäkin tehokkaammaksi.

Savonlinnassa asuvan Pekan perheeseen kuuluvat vaimo, kaksi teini-ikäistä lasta ja kaksi länsiylämaan terrieriä. Vapaa-ajallaan hän pitää huolta omasta jaksamisestaan liikkumalla ja matkustelemalla.

-Kesällä harrastuksiini kuuluvat lenkkeily, veneily ja kesäautot, talvella puolestaan laskettelu ja jääkiekko. Matkustaminen on minulle tärkeä henkireikä, johon kuluu suurin osa lomistani, kertoo Pekka.

Fakta:
43- vuotta
Asuu Savonlinnassa
Viimeisin työhistoria:
2018 Hankintajohtaja/Vice President Procurement, Are Oy
2017 Vice President Procurement, Caverion Suomi Oy
2016 Procurement Manager Caverion Suomi Oy
2011 Senior Procurement Manager, Are Oy
Aiempina vuosina hankkinut käytännön kokemusta sekä urakointi- että huoltoyksiköiden ja -alueiden johtamisesta YIT Kiinteistötekniikka Oy:n palveluksessa.
Perheeseen kuuluu vaimo, 2 teini-ikäistä lasta ja 2 koiraa
Vapaa-aikanaan harrastaa monipuolisesti liikuntaa ja matkustelua

Are on Suomen suurin talotekniikkatalo. Koko elinkaaren kattavat talotekniikkaurakoinnin ja kiinteistön ylläpidon palvelut takaavat asiakkaidemme tilojen energiatehokkuuden ja miellyttävät sisäolosuhteet.

Panostamme erityisesti älykkääseen tekniseen ylläpitoon ja kehittämäämme Are Sensus -matalaenergiajärjestelmään. Yli 100-vuotias Are-konserni työllistää noin 2 800 henkilöä. Palvelemme asiakkaitamme 25 paikkakunnalla Suomessa ja lisäksi Venäjällä, Pietarissa.