Arla investoi Sipoossa – yrityskauppa mahdollistaa tuotannon laajentamisen

Arla investoi Sipoossa – yrityskauppa mahdollistaa tuotannon laajentamisen

Arla vauhdittaa liiketoimintansa kasvua investoimalla tuotantotiloihin ja tuotantokapasiteetin kasvattamiseen Sipoon meijerissä. Arla Oy on ostanut Ingman Groupilta kiinteistö- ja palveluyhtiö Massby Facility & Service Ltd. Oy:n kokonaisuudessaan. Kaupan myötä Arlan tuotantotilat laajenevat. Lisäksi Arla investoi uuteen tuotantolinjaan ja sähköasemaan.

– Olemme iloisia voidessamme kertoa investointiuutisia. Investoinnit Sipoossa tukevat yhtiömme liiketoiminnan kasvua ja vahvistavat asemaamme Suomen markkinassa. Voimme jatkossa tarjota suomalaisille aiempaa kattavammin kotimaisia brändejä. Investoinnit ovat tärkeä osa yrityksemme kasvuun tähtäävää Future26-strategiaa, Arla Oy:n toimitusjohtaja Pia Jormanainen kertoo.

Yrityskaupassa Arlan omistusosuus Massby Facility & Servicestä kasvoi 60 prosentista 100 prosenttiin. Sen myötä Arla sai haltuunsa aiemmin Unileverin käytössä olleet tuotanto- ja toimistotilat Sipoon meijerirakennuksessa, mikä mahdollistaa tuotannon laajentamisen. Massby Facility & Servicen henkilöstö jatkaa samoissa tehtävissä kuin ennen yrityskauppaa.

Investointi välipalalinjastoon ja sähköasemaan yhteensä 11 miljoonaa euroa

Vuoden 2024 aikana tehtaalle valmistuu uusi välipalalinjasto, jolla vastataan kasvavaan välipalatuotteiden kysyntään Suomessa ja tulevaisuudessa myös vientimarkkinoilla.

– Terveellisille välipaloille on kasvava tarve, sillä ihmiset haluavat huolehtia omasta ja perheensä hyvinvoinnista. Arlan välipalatuotteet tukevat hyvinvointia erinomaisesti maidon monipuolisten ravinto-ominaisuuksien ansiosta, Jormanainen toteaa.

Lisäksi Arla investoi tänä vuonna uuteen Sipoon tuotantolaitoksen yhteydessä sijaitsevaan sähköasemaan, joka parantaa Arlan sähkönsaannin toimintavarmuutta ja uusiutuvan energian käytön edellytyksiä. Investoinnin suuruus välipalalinjastoon ja sähköasemaan on yhteensä 11 miljoonaa euroa.

– Investointimme on myönteinen uutinen myös suomalaisten maidontuottajiemme kannalta. Panostamme kotimaisiin tuotteisiin, mikä ylläpitää Suomessa tuotetun maidon tarvetta Arlalla, Jormanainen toteaa.

Arla Oy on osa maailmanlaajuisesti toimivaa Arla Foods -meijeriosuuskuntaa, jolla on 8 500 tuottajaomistajia seitsemässä Euroopan maassa. Suomessa Arla Oy:llä on 400 sopimusmaidontuottajaa eri puolilla Suomea.

Arla jatkaa Sipoossa 95 vuotta sitten Hjalmar Ingmanin aloittamaa meijeriperinnettä, joka sai alkunsa Sipoossa valmistetun viilin myynnillä Helsingin kauppatorilla. Viilin tuotanto Sipoon meijerissä jatkuu yhä. Lisäksi tehtaalla purkitetaan maitoa ja valmistetaan jogurttia, rahkaa, kermaa, smetanaa, creme fraichea ja meijerivoita.

Taustatietoa

• Arla työllistää Sipoon meijerissä 400 henkilöä (sis. Massby Facility & Servicen 36 työntekijää) ja noin 100 kumppaniyritysten työntekijää. Lisäksi Arlalla on henkilöstöä maitoa tiloilta keräävissä Arlan meijereissä Itä-Suomessa ja Pohjois-Suomessa.
  • Arla on sitoutunut kestävään maidontuotantoon. Yhtiö on asettanut tieteeseen perustuvat Science Based Targets -aloitteen hyväksymät päästövähennystavoitteet omalle toiminnalleen ja arvoketjulleen sekä panostaa luonnon monimuotoisuuden edistämiseen.
  • Arla on tärkeä osa Suomen ruokaturvaa ja keskeinen toimija suomalaisessa elintarvikesektorissa.

Pia Jormanainen, toimitusjohtaja, Arla Oy

Yhteydenotot viestinnän kautta:
Sirpa Rinne, viestintäjohtaja, Arla Oy
sirpa.rinne@arlafoods.com

Arla Oy on maitoalan suunnannäyttäjä ja rehti kumppani niin maidontuottajille kuin asiakkaille. Tarjoamme makuja Suomesta ja maailmalta päivän jokaiseen hetkeen ja tuomme uusia mahdollisuuksia hyvinvoinnin edistämiseen ja kestävien valintojen tekemiseen. Yrityksessämme työskentelee 400 henkeä. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 345 miljoonaa euroa. Arla Suomi -yhteistyöryhmä kattaa yhdeksän meijeriä ja 380 suomalaista maitotilaa. Yrityksemme kuuluu pohjoiseurooppalaiseen Arla Foods -konserniin. www.arla.fi