Yhdessä luontokatoa ehkäisemään: BirdLife ja Arla tukevat uhanalaisten pääskyjen pesintää maitotiloilla

Lintujen suojelu- ja harrastusjärjestö BirdLife ja Arlan maitotilat yhdistävät voimansa uhanalaisten pääskyjen elinolosuhteiden parantamiseksi. Maitotilat ovat tärkeitä ekosysteemejä pääskyjen elinvoimaisuuden kannalta. Hankkeen tavoitteena on auttaa pääskyjä pesimään maitotiloilla ja kasvattaa tietoisuutta aiheen ympärillä.

Suomalaisille tuttujen pääskyjen kannat ovat romahtaneet viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana. Haarapääsky luokitellaan vaarantuneeksi ja räystäspääsky erittäin uhanalaiseksi lajiksi. Suurin syy on maaseudun muuttuminen.

– Pääskyt uhkaavat kadota Suomesta miltei kokonaan. Merkittävin syy on niiden elinympäristön yksipuolistuminen, joka johtuu pitkälti karjatilojen määrän vähenemisestä, sanoo BirdLifen asiantuntija Mauri Leivo.

BirdLifen ja Arlan yhteistyöhankkeen tavoitteena on auttaa pääskyjä pesimään maitotiloilla ja kasvattaa tietoisuutta aiheen ympärillä.

– Pääskyjen uhanalaisuus on yksi osoitus luontokadosta Suomessa. Maitotilojen toimenpiteiden myötä näemme toivottavasti konkreettisia tuloksia pääskymäärissä muutaman vuoden sisällä, sanoo Arlan vastuullisuusjohtaja Saara Azbel.

Maitotiloilla suuri merkitys pääskyille

Maitotilat tarjoavat erinomaiset elinolosuhteet pääskyille, ja tiloilla voidaan helpottaa pääskyjen pesintää monin tavoin.

– Eläinten laidunmaat ovat pullollaan hyönteisiä, joita pääskyt saalistavat ruoakseen. Maatilojen rakennukset puolestaan tarjoavat sopivia pesimäpaikkoja, sanoo Leivo.

– Pääskyjen pesintää maitotiloilla voi auttaa muun muassa jättämällä tilalle luonnontilaisia alueita, rakentamalla tekopesiä ja tarjoamalla kosteaa maata pesänrakennuksen avuksi. Pääskyjä voi myös houkutella soittamalla pääskyjen laulua, Leivo kertoo.

Mukana 20 maitotilaa

Keväällä 2023 käynnistyneeseen hankkeeseen on lähtenyt mukaan 20 Arlan maitotilaa ympäri Suomea. BirdLifen asiantuntijat vierailevat tiloilla neuvomassa, miten pääskyjen olosuhteita voitaisiin parantaa. Kaikille Arlan tiloille on jaettu opas, jossa annetaan vinkkejä ja työkaluja pääskyjen elintilan parantamiseen.

Yksi mukana olevista tilallisista on sastamalainen Kirsti Soini.

– Lehmänkakkaa, kärpäsiä ja pesäpaikkoja täällä olisi vaikka muille tarjota, joten muuttaisipa tilalle useampikin pääsky, Soini toivoo.

Kaupoissa Arlan ja BirdLifen yhteistyö näkyy kevään ja kesän aikana litran Arla Luonto+ mustikkajogurteissa ja Arla Luomu -maitopurkeissa.

Maitotilojen keinoja tukea pääskyjä

1. Rakenna pääskylle pesä
    Pääskyjen pesimistä voi auttaa rakentamalla niille tekopesiä. Pesän voi rakentaa esimerkiksi huovasta, puusta tai betonista.
  2. Ylläpidä monipuolista ympäristöä
    Muun muassa luonnontilaiset kukkaniityt, pientareet, vesialueet ja puustot tarjoavat pääskyille hyönteisiä pullollaan olevia ruokapaikkoja.
  3. Tarjoa kosteaa maata pesänrakennukseen
    Pääsky tarvitsee pesän rakentamiseen kosteaa maa-ainesta, kuten mutaa. Pihalle voi tehdä mutalätäkön, joka kannattaa pitää kosteana koko pesimäkauden ajan.
  4. Suojele saalistajilta
    Saalistajien, kuten kissojen, oravien ja haukkojen pääsyä pääskyn pesälle voi estää esimerkiksi rakentamalla pesälle kulkuesteitä ja kiinnittämällä siihen peltiä tai muovia.
  5. Houkuttele soittamalla ääniä
    Jos pihamaalla ei pesi pääskyjä, voi niitä houkutella soittamalla pääskyjen ääniä. Erillisen kaiuttimen kautta soitettu ääni houkuttaa muuttajia kauempaakin.

Lisätiedot:

Saara Azbel
Vastuullisuusjohtaja, Arla Oy
saara.azbel@arlafoods.com

Mauri Leivo
Asiantuntija, BirdLife Suomi
mauri.leivo@birdlife.fi

Arla Oy on paikallinen maitoalan suunnannäyttäjä ja rehti kumppani niin maidontuottajille kuin asiakkaille. Kuluttajille tarjoamme luonnollisia makuja Suomesta ja maailmalta päivän jokaiseen hetkeen. Yrityksessämme työskentelee 390 henkeä. Liikevaihtomme oli 316 miljoonaa euroa vuonna 2021. Arla Suomi -yhteistyöryhmä kattaa yhdeksän meijeriä ja yli 400 suomalaista maitotilaa. Arla Oy kuuluu kansainväliseen Arla Foods -konserniin. Yhdessä luomme kestävää tulevaisuutta, jossa planeettamme ja ihmiset voivat hyvin. www.arla.fi