Azets on julkaissut tammikuun 2024 Azets-yritysbarometrin tulokset. Mukana on yli 1600 liiketoimintajohtajan näkemyksiä nykyisestä ja tulevasta liiketoimintaympäristöstä.

Azets-yritysbarometrin mukaan pohjoiseurooppalaiset yritykset ovat varovaisen optimisia tulevaisuuden suhteen

Azets on julkaissut tänään tammikuun 2024 Azets-yritysbarometrin tulokset. Yritysbarometri-tutkimuksessa kartoitettiin satojen liiketoimintajohtajien näkemyksiä yritysten taloudellisista näkymistä, taloudellisesta suorituskyvystä ja tulevista uhkista ja mahdollisuuksista Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, UK:ssa ja Irlannissa.

Tutkimuksen keskeiset havainnot

• Yleisesti ottaen yritykset ovat varovaisen optimisia tulevan vuoden näkymien suhteen antaen niille arvosanan 5,6 (asteikolla 0–10).
  • Puolet (50 %) vastaajista arvioi tulevaisuudennäkymät optimisiksi ja antoi arvosanan 6 tai yli. Optimisimpia oltiin Irlannissa (7,4) ja Tanskassa (6,9).
  • Yritykset arvioivat liikevaihtonsa (6,1), kannattavuutensa (5,8) ja henkilöstömääränsä (5,5) kasvavan seuraavien 12 kk:n aikana, ja tärkeimpinä fokusalueina nähtiin strategiset investoinnit digitalisaatioon (6,4), kyberturvallisuuteen (6,3) ja vastuullisuuteen (6,1).
  • Taloudelliset ja geopoliittiset epävarmuudet nousivat suurimmiksi huolenaiheiksi kaikissa tutkimuksessa mukana olleissa maissa (5.7).
  • Lähes 1/5 yrityksistä (17 %) ei ole suunnitellut toteuttavansa sukupolvenvaihdosta yrityksessään (5.1).
  • Yritykset kokevat, että toimintamaan verojärjestelmä on esteenä yrityksen kasvulle (4,8.), innovaatioille (4,9), vastuullisuudelle (4,9) ja rekrytoinneille (4,8).

Azets-yritysbarometrin mukaan yritykset ovat varovaisen optimisia tulevaisuuden näkymien suhteen antaen sille arvosanan 5,6 (asteikolla 0–10). Yritykset, jotka työllistävät 100–240 henkilöä, ovat kaikkein optimistisimpia antaen arvosanan 6,7, ja tulosten mukaan optimismi kasvaa yrityskoon kasvaessa.

Tutkimus osoittaa selvän korrelaation yrityskoon ja taloudellisen luottamuksen välillä. Pienemmät, 50–99 henkilöä työllistävät, yritykset antoivat arvosanaksi 6,6., isommat 7,0.

Ekonominen ja geopoliittinen epävarmuus (molemmat 5,7) ovat haasteita, jotka ovat yritysten mielessä, ja kysely osoittaa, että muita teemoja, kuten rekrytointi ja osaajista kiinni pitäminen (4,9), lainsäädännön vaatimukset (4,5) ja teknologian käyttöönotto (4,3), ei nähdä samalla tavalla haastavina.

 Korona oli vuosina 2021 ja 2022 tehdyissä kyselyissä kaikkialla maailmassa suurin huolenaihe, mutta se sai nyt kokonaisarvosanaksi 3,3. Tämä kertoo yritysten sopeutumisesta koronan vaikutuksiin.

Yksi koronan suurimmista vaikutuksista oli siirtyminen etätyöhön, johon liittyen suuremmat yritykset raportoivat positiivisemmista kokemuksista. Mikro- ja pienyritykset, jotka antoivat arvosanat 5,4 ja 5,5, näkivät muutoksen etätyöhön siirtymiseen neutraalina tai hieman positiivisena. Sen sijaan isommat yritykset sekä yritykset löysivät etätyöstä merkittäviä etuja (arvosanat 6,4–7,3 yrityskoosta riippuen).

 Tulevaisuuden suunnittelusta raportti paljastaa, että suuremmat yritykset suunnittelevat pienempiä useammin toteuttavansa sukupolvenvaihdoksen. Vaihteluväli oli arvosanoina 3,3 pistettä (pienet yritykset) ja 7,0 pistettä (suuret yritykset).

Tulokset osoittavat, että pienemmät yritykset ja ne, joilla on alhaisempi liikevaihto, eivät priorisoi tai heillä ei ole resursseja sukupolvenvaihdoksen toteuttamiseen. Suuremmat yritykset, jotka tunnistavat kasvun tärkeyden, integroivat sukupolvenvaihdoksen tehokkaammin strategiaansa ja kokevat tarpeelliseksi suunnitella tulevaisuuden johtajuutta varmistaakseen kestävyyden ja jatkuvuuden.

Kun yrityksiä pyydettiin arvioimaan heidän maansa verotusjärjestelmän kykyä edistää tai estää yrityksen suorituskykyä, vastaajat kokonaisuudessaan arvoivat, että heidän maansa verotusjärjestelmä estää liiketoiminnan kasvua, työntekijöiden rekrytointia/säilyttämistä, innovaatioita ja vastuullisuustekoja. Liiketoiminnan kasvu ja työntekijöiden rekrytointi/säilyttäminen saivat molemmat arvosanaksi 4,8, mikä osoittaa yrityksen huolen verovaikutuksista. Innovaatio- ja vastuullisuushankkeet saivat arvosanaksi 4,9, mikä heijastaa samanlaisia käsityksiä. Kokonaisuutena verotusta ei nähdä erityisen haitallisena, mutta sen ei myöskään nähdä edistävän merkittävästi kasvua tai innovaatiota.

Pienet yritykset kokevat isompia enemmän maansa verotusjärjestelmän aiheuttavan esteitä yritystoiminnalleen. Kysely paljastaa, että näkemykset maan verotusjärjestelmän vaikutuksesta vaihtelevat huomattavasti eri yrityskokojen ja liikevaihtoluokkien välillä. Suuremmat yritykset ja ne, joilla on korkeampi liikevaihto, näkevät yleensä verotusjärjestelmän yritykselle suotuisampana (6,3). Toisaalta mikro- ja pienyritykset, jotka antoivat arvosanaski 3,8–4,9, kokevat verotusjärjestelmän kohtalaisesti estävän kasvua ja innovaatiota.

Sama kaava toistuu asiaa liikevaihtoluokittain yrityksiä tarkasteltaessa: yritykset, joiden liikevaihto on alhaisempi, antoivat arvosanaksi noin 4,0, kun taas isompaa liikevaihtoa tekevät antoivat arvosanaksi yli 6,0. Isommat yritykset näkivät verotusympäristön heille suotuisammaksi, erityisesti vastuullisuuden ja innovaatioiden näkökulmasta.

Tulokset viittaavat siihen, että vaikka suuremmat yritykset, joilla on runsaasti resursseja, navigoivat verokysymyksissä tehokkaammin, pienemmät yritykset saattavat kokea verotuksen haastavammiksi, mikä vaikuttaa kasvuun ja strategioihin.

Pienet yritykset kamppailevat myös vastuullisuusteemojen kanssa. Mikroyritykset ja ne, joilla on alhaisempi liikevaihto, keskittyvät pääasiassa vastuullisuuden osalta perustason toimenpiteisiin. Heidän osallistumisensa edistyneisiin vastuullisuustoimiin on kuitenkin vähäistä (6 % mikroyrityksistä ja 4 % alimman liikevaihtoluokan yrityksistä), ja merkittävä osa näistä yrityksistä ei tee mitään vastuullisuuden saralla (35 % ja 42 % vastaajista).

Suuremmat yritykset ovat laajemmin mukana edistyneissä vastuullisuusponnisteluissa (21 % ja 27 %), ja tässä yrityskokoluokassa on vähemmän niitä, jotka eivät osallistu vastuullisuuden edistämiseen lainkaan (2 % ja 10 %). Trendi osoittaa, että suuremmat tai korkeamman liikevaihdon omaavat yritykset ovat todennäköisemmin kykenevämpiä investoimaan kattaviin vastuullisuuskäytäntöihin. Tämä johtunee resurssien määrän eroista: pienemmiltä yrityksiltä luultavasti puuttuu kapasiteettia tai vastuullisuuusosaamista.

Chris Horne, Azetsin toimitusjohtaja: "Olen iloinen voidessani esitellä Azets-yritysbarometrin tammikuun 2024 tutkimustulokset. Barometri avaa yli 1 600 liike-elämän johtajan näkemyksiä ajankohtaisista teemoista. Tulos osoittaa yleisesti varovaista optimismia ja tulevien haasteiden suhteen. Kyselyn tulokset kertovat, että yritykset ovat kuitenkin varovaisia mm. sukupolvenvaihdosten toteuttamisessa, kyberturvallisuuteen liittyvissä asioissa ja vastuullisuustoimissaan, kun taas verotusjärjestelmien nähdään estävän kasvua ja innovaatiota kaikilla markkinoilla.

“Haasteet ovat paljon suurempia pienissä ja keskisuurissa yrityksissä, jotka ovat Euroopan talouden moottori. Kasvavat yritykset tarvitsevat nyt enemmän kuin koskaan asiantuntevia neuvoja monimutkaisten taloudellisten ja geopoliittisten aiheiden ympärillä. Meille Azetsilla on tärkeää ymmärtää ja vastata näiden kunnianhimoisten yritysten tarpeisiin palveluillamme.”

Voit tarkastella Azets-yritysbarometrin tammikuun 2024 tutkimustuloksia interaktiivisella dashboardilla.

Mediakontaktit

Azets Press Office

Shaun Staff, Group Director of Communications

Sara Aadnesen, Nordic PR and Communication Manager