Kaisa Astala kisaa Isännöitsijä 2024 -palkinnosta

Kaisa Astala kisaa Isännöitsijä 2024 -palkinnosta

Isännöitsijä Kaisa Astala (Isännöinti Luotsi Oy) on valittu Isännöitsijä 2024 -palkinnon finaaliin. Yhteensä kolme finalistia kilpailee palkinnosta, joka julkistetaan Isännöintipäivillä 18.9.2024.

Astala on pitkän linjan isännöintiosaaja. Hän aloitti uransa 90-luvulla isänsä perustamassa perheyritys Astalassa, mutta on vuodesta 2022 työskennellyt Isännöinti Luotsissa, joka syntyi Astala Isännöinnin ja Isännöinti Rantamäen yhdistyttyä.

Astala isännöi useita kohteita Helsingin alueella. Astalaa kiitellään erinomaiseksi asiakaspalvelijaksi ja hänellä on useita vuosikymmenten mittaisia asiakassuhteita. Asiakkaat ovat ilmaisseet tyytyväisyytensä myös asiakastyytyväisyystutkimuksissa, joista tuoreimmassa Astalaa arvioitiin lukemin NPS +64 ja 4,9, kun asteikko oli 1-5.

• Minulle on tärkeää tehdä läheistä yhteistyötä osakkaiden ja hallitusten kanssa. Tuloksia syntyy vain avoimessa ja luottamuksellisessa suhteessa, sanoo Kaisa Astala.
  • Hankkeissa auttaa, että tunnen taloyhtiöni niin hyvin. Olen myös tilaajan edustajana hereillä ja kysyn hankkeissa paljon miksi-kysymyksiä saadakseni perustelut valitulle ratkaisulle, kertoo Astala.

Jo uransa alussa Astala (AIT, tradenomi, insinööri AMK) huomasi, että isännöinnissä onnistuminen vaatii teknistä osaamista. Kiinteistönpitotekniikan insinöörikoulutus toi Astalalle työkalut, joita hän on hyödyntänyt useissa mittavissa korjaushankkeissa.

Astalan kuvataan olevan omimmillaan haastavissa korjausrakentamisen hankkeissa, jotka vaativat projektinjohtamisen, tekniikan, talouden ja viestinnän osaamista. Yksi työnäytöistä on helsinkiläisen Asunto Oy Maria Jotunintien 14 miljoonan euron hanke, jossa korjattiin putket, sähköt, hissit ja lukitus sekä vaihdettiin energiamuoto maalämpöön ja aurinkopaneeleihin. Astala luotsasi hankkeen läpi yhdessä sitoutuneen hallituksen ja projektiryhmän kanssa koronasuluista huolimatta. Yhtiö on muutamassa vuodessa saanut maalämmön tuomat 300 000 euron säästöt.

Astalan mukaan isännöinnin vastuullisuus toteutuu usein juuri hankkeissa ja asiakkaan talouden hoidossa. Isännöitsijänä hänelle on kunnia-asia huolehtia siitä, että osakkaat hoitavat omaisuutensa ennakoiden ja yhtiöillä on puskuria tulevia kuluja varten.

Vastuullisuus näkyy myös siinä, kuinka Astala kehittää käytäntöjä omassa työpaikassaan. Hänellä oli vahva rooli taannoisessa yritysfuusiossa sekä Isännöinti Luotsi Oy:n yhteisten toimintamallien luomisessa. Astalan mukaan huomioimalla inhimillisempi työkulttuuri, alalle voidaan saada uusia ammattilaisia ja pidempiä työuria. Konkreettisia toimia tämä eteen ovat olleet esimerkiksi iltapainotteisen työn vähentäminen ja taloyhtiöiden kokousten siirtäminen illoista aamuihin. Myös osakkaiden osallistumisprosentti on parantunut muutosten myötä.

Isännöitsijä-finalistina Astala haluaa pitää esillä sitä, miten isännöitsijän koulutusvaatimukset saataisiin vastaamaan paremmin alan osaamistarpeita. Hän toivoo alalle AMK-tutkintoa, jolla varmistettaisiin, että isännöitsijällä on hallussaan niin talous, tekniikka, juridiikka kuin viestintäkin. Astalan mukaan koulutusta kehittämällä vähennettäisiin työssä oppimisen tarvetta, joka usein aiheuttaa isännöintiyrityksissä resursointihaasteita.

Tässä kilpasarjassa etsitään esimerkillistä isännöitsijää, jonka toiminnassa näkyy vastuullisuus ja joka haluaa edistää koko toimialan arvostusta.

Finalistit valinneen palkintoraadin asiantuntijoina toimivat tänä vuonna pääsihteeri Raisa Harju, Keskuskauppakamari, toiminnanjohtaja Piia Moilanen, Kiinteistöliitto Itä-Suomi, toimitusjohtaja ja rehtori Jarno Tuimala, Kiinko, sekä johtaja Marianne Falck-Hvilstafeldt, Isännöintiliitto.

Finalisteista valitaan lopulliset voittajatyleisöäänestyksellä. Eniten yleisöääniä saaneet voittajat julkistetaan palkintogaalassa Isännöintipäivillä 18.9.2024.

Kuvat: Juho Kuva

Lisätiedot:

Kaisa Astala
Isännöitsijä
Isännöinti Luotsi Oy, Helsinki
Puhelin: 010 2075 380
Sähköposti: kaisa.astala@isannointiluotsi.fi

Meri Siippainen
Viestinnän tuottaja
Isännöintiliitto
meri.siippainen@isannointiliitto.fi

Kategoriat