Kyselytutkimus: Nuoret eivät pelkää digitalisaatiota, vaan uskovat sen tekevän työstä mielenkiintoisempaa

Nuoret aikuiset (18-29-vuotiaat) suhtautuvat digitalisaatioon vanhempia myönteisemmin. Mikäli automaatio veisi työpaikan, nuorista yli puolet (55 %) uskoo löytävänsä helposti uuden työpaikan ja jopa neljä viidestä olisi tarvittaessa valmis kouluttautumaan uuteen ammattiin. Tulokset selviävät asiantuntijapalveluita tarjoavan Azets Insight Oy:n tutkimuksesta.

Vaikka nuoret aikuiset kokevatkin epävarmuutta osaamisensa riittävyydestä tulevaisuudessa, he uskovat digitalisaation tuovan uusia mahdollisuuksia ja luovan työpaikkoja yhtä paljon kuin se viekin.

– Tulokset osoittavat, että nuoret näkevät tulevaisuuden realistisesti – ja positiivisemmin kuin vanhemmat. Vaikka nuoret kokevat, että tietyt työt ovat helposti automatisoitavissa ja työt saattavat kadota, he ovat valmiita vaihtamaan ammattia ja kouluttautumaan uusiin tehtäviin, kertoo Azetsin toimitusjohtaja Ulla Nikkanen.

Kun työelämä muuttuu, tarvitaan työntekijöiltä kykyjä ja ominaisuuksia pysyä mukana murroksessa. Nuorista kolme neljästä (75 %) pohtiikin usein, millaisia taitoja tulevaisuutta varten tulisi kehittää. Kyselytutkimuksen mukaan kolme tulevaisuuden kannalta tärkeintä ominaisuutta ovat valmius muutokseen (50 %), kyky kehittyä ja kehittää itseään (49 %) sekä digitaaliset taidot (49 %).

Kesätöissä oppii, miten digitalisaatio työtä muuttaa

Korona vei useilta aloilta nuorille suunnatut kesätyöt kokonaan, mutta Azets työllistää tänä kesänä noin 30 nuorta ympäri Suomen.

– Meillä oli tänäkin kesänä mahdollisuus tarjota töitä. Ilman työkokemusta on vaikea tietää, mitä työ nyt ja tulevaisuudessa on. Nuoret oppivat kokeneemmilta, mutta myös päinvastoin. Uudet näkökulmat asioihin tekevät kaikille hyvää, sanoo Nikkanen.

Azetsin Helsingin yksikön kirjanpidon tiimissä työskentelee kesän ajan Henna Wickström, joka aloitti Azetsilla jo viime vuoden lopussa työharjoittelussa ja jatkaa kesätyöntekijänä. Hän opiskelee tradenomiksi ja starttaa syksyllä viimeisen opiskeluvuotensa. Hän allekirjoittaa kyselytutkimuksen tulokset.

– Työ on todella paljon automatisoitua ja robotisoitua jo nyt, ja varmasti muuttuu yhä enemmän siihen suuntaan. Koulussa asiat käydään vielä manuaalisesti ja käsin läpi. Muutos on nyt niin nopeaa, että vasta töissä oppii, miten töitä nyt tehdään. Minusta muutos on myönteistä. Kun rutiinitehtävät on automatisoitu, oma työ muuttuu enemmän asiantuntijatehtävien suuntaan, ja se tekee työstä mielenkiintoisempaa, Wickström toteaa.

Myös palkanlaskennan puolella työskentelevän Lisa Sepposen kokemukset digitalisaatiosta ovat myönteisiä. Sepponen opiskelee Åbo Akademissa kauppatieteitä ja valmistuu vuoden päästä kandidaatiksi ja jatkaa sen jälkeen maisteritutkintoon.

– Olen nyt kolmatta kesää Azetsilla kesätöissä. Joka kesä työssä on ollut jotain uutta, joten tässä on huomannut sen, millä vauhdilla ala ja työelämä muuttuu digitalisaation vuoksi. Meillä on robotteja käytössä, mikä on helpottanut ja nopeuttanut työtä. Koen, että digitalisaation ansiosta työssä jää enemmän aikaa asiakkaalle ja asiantuntijuudelle, Sepponen kiteyttää.

Molemmat uskovat, että töitä riittää digitalisaation jälkeenkin. Mutta todella tärkeää on, että jo opiskeluaikana saa tuntumaa nykypäivän työelämään.

– Jos ei ole alan töissä, niin uskon, että monelle tulee valmistumisen jälkeen yllätyksenä se, millaista tämä työ nykyisin käytännössä on, Sepponen arvelee.

Kyselytutkimus toteutettiin maaliskuussa 2020 verkkokyselynä ja siihen vastasi 1000 työelämässä olevaa, 18–64-vuotiasta suomalaista. Kokonaistuloksissa keskimääräinen virhemarginaali on noin ±2,8%-yksikköä suuntaansa. Kyselytutkimuksen tilasi Azets Insight ja sen toteutti YouGov Finland.

Azets on teknologiavetoinen osaamiseen erikoistunut yritys, jolla on pohjoismaiset juuret. Tarjoamme yrityksille joustavia talous- ja henkilöstöhallinnon palveluita. Yhdistämme datan, teknologian ja asiantuntemuksemme kokonaisuudeksi, joka tuottaa arvoa asiakkaillemme. Osana CogitalGroupia autamme yli 90 000 organisaatiota menestymään yli 70 maassa. www.azets.fi