Tutkimus: Pk-yritysten talousnäkymät huonontuneet

Tutkimus: Pk-yritysten talousnäkymät huonontuneet

Suomalaisten pk-yritysten arviot talousnäkymistä ovat huomattavasti heikommat kuin viime kesänä. Vielä viime kesänä 75 prosenttia suomalaisista pk-yrityksistä oli optimistisia talouden näkymien suhteen, mutta tänä keväänä positiivisesti näkymiin suhtautuu ainoastaan 50 prosenttia ja 28 prosenttia odottaa näkymien heikentyvän. Talous-, palkka-, HR- ja neuvonantopalveluja sekä teknologiaratkaisuja 120 000 pk-yritykselle Pohjoismaissa ja Isossa-Britanniassa tarjoava Azets Group tutki yritysten odotuksia toimintaympäristön kehittymisestä toisen kerran julkaistussa pk-barometrissaan. Barometri toteutettiin juuri ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan.

”Toinen koronavuosi ja sen vaikutukset näkyvät Azetsin pk-yritysbarometrissa: suomalaiset pk-yritykset ovat selkeästi kielteisempiä talousnäkymien suhteen kuin viime kesänä. Tutkimusdatan keruun jälkeinen Venäjän hyökkäys Ukrainaan on tuonut yrityksille merkittävän määrän uusia huolenaiheita ja epävarmuutta tulevaisuudesta. Uskon, että sota on maalannut lisää tummia pilviä pk-yritysten taivaalle”, toteaa Azets Suomen toimitusjohtaja Ulla Nikkanen.

Suomalaiset ovat barometrin mukaan pessimistisempiä kuin tanskalaiset ja norjalaiset, mutta optimistisempia kuin ruotsalaiset ja britit. Haastavassa toimintaympäristössä kuitenkin kuusi kymmenestä (58 %) suomalaisesta pk-yrityksestä odottaa liikevaihtonsa kasvavan seuraavan 12 kuukauden aikana ja 49 prosenttia arvioi tuloksensa paranevan. Alakohtaisessa tarkastelussa teknologiayritykset ovat toiveikkaimpia liikevaihtonsa kasvunäkymistä: 77 prosenttia odottaa liikevaihtonsa kasvavan seuraavan 12 kuukauden aikana.

Pk-barometrin tuloksissa näkyy se, että yritykset kohtaavat nyt useita perustavanlaatuisia uhkia samanaikaisesti.

”Tuotteiden ja palveluiden kysyntään liittyvä epävarmuus, korkea inflaatio ja energian hinta, kilpailu ammattitaitoisesta työvoimasta sekä paine jatkaa digitalisaatioon investoimista lisäävät

painetta kassavirtaa, likviditeettia ja tulevaisuuden rahoitusmahdollisuuksia kohtaan”, Nikkanen kommentoi.

Puskurit puuttuvat ja kustannukset karkaavat

Ukrainan tilanteen vaikutukset näkyvät jo nyt useiden hyödykkeiden hinnoissa ja toimitusketjujen ongelmissa. Toimintaympäristön epävarmuudet iskevät pk-yrityksiin usein voimakkaasti, kun niillä ei ole läheskään aina riittäviä puskurirahastoja pahan päivän varalle.

”Kustannusinflaatio oli tutkimuksen mukaan pk-yritysten suurin päivittäinen huoli jo ennen sotaa.

Monet yritykset eivät välttämättä pysty siirtämään kustannusten nousua hintoihin, mikä johtaa kannattavuuden heikkenemiseen. Hintojen nousun lisäksi lisäkustannuksia on luvassa ylikuumentuneiden työmarkkinoiden myötä rekrytointiin liittyen, kun oikeiden osaajien rekrytointivaikeudet johtavat mahdollisiin toimitusongelmiin sekä palkkojen ja rekrytointikustannusten nousuun”, Nikkanen jatkaa.

Vastuullisuusasioiden kehittäminen viivästyy

Haastavat ajat näkyvät myös siinä, että vastuullisuuden (ESG) kehittämiselle jää vain vähän kapasiteettia. 74 prosenttia suomalaisista pk-yrityksistä ei tällä hetkellä keskity hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen ja 88 prosenttia ei tällä hetkellä mittaa liiketoimintansa hiilijalanjälkeä. Tämän lisäksi lähes puolella yrityksillä ei ole osaamista käsitellä yritysvastuuseen liittyviä asioita.

Lisätiedot:

Ulla Nikkanen, toimitusjohtaja, Azets Insight Oy

ulla.nikkanen@azets.com

Tutkimuksesta:

Azetsin järjestyksessään toinen pk-yritysbarometri toteutettiin tammikuussa 2022. Siihen vastasi yhteensä 1 093 pk-yritystä Tanskasta, Suomesta, Norjasta, Ruotsista ja Iso-Britanniasta. Linkki tutkimukseen: https://www.azets.fi/pk-yritysbarometri-2022/

Kategoriat

Azets on talous-, palkka-, HR- ja neuvonantopalveluja sekä niitä tukevia teknologiaratkaisuja tarjoava Pohjoismaiden johtava toimija, joka palvelee asiakkaita henkilökohtaisesti niin digitaalisesti kuin paikallisesti. Yli 6 500 asiantuntijaamme auttavat asiakkaitamme keskittymään liiketoimintaansa ja saavuttamaan tavoitteensa. www.azets.fi