Esittelyssä Badenoch & Clarkin rekrytointikonsultti Miia Langhoff

Miia Langhoff on yksi Badenoch & Clarkin rekrytointikonsulteista. Hän tuli toimintaan mukaan maaliskuussa 2017, kun hän oli ollut ensin pitkään suuressa pörssiyrityksessä, viimeisimpänä resursoinnin ja koulutussuunnittelun tehtävissä. Rekrytointialasta Miialla on jo aiempaa kokemusta, sillä hän on aikanaan työskennellyt asiakaspalvelun ja myynnin henkilöstöratkaisuihin erikoistuneessa yrityksessä.

"Kaipasin tässä vaiheessa uralleni myynnillisempää ja ihmisläheisempää roolia. Työtä, jossa pääsee vaikuttamaan ja tekemään sitä, mihin on paloa. Siksi tulin konsultiksi B&C:lle."

Miia tuo tiimiin kehityksen ja koulutuksen näkemystä sekä asiakaspalvelun ja myynnin vahvaa osaamista.

"Henkilönä tuon myynnillistä vakuuttavuutta ja olen mielelläni neuvottelutilanteissa."

Mieti oma tarinasi työhaastattelussa

Työhaastatteluun Miia kannustaa valmistautumaan siten, että rakentaa mielenkiintoisen ja totuudenmukaisen, mutta omalla tavalla kerrotun tarinan. Tarina voi sisältää osaamista ja kokemusta, mutta myös sitä, mitä haluaa tulevaisuudelta, mistä on kiinnostunut, mitä haluaa olla ja mikä motivoi.

"Tarinat ovat kiinnostavia ja niistä saa aikaan syvällisempää keskustelua."

Miian mukaan pahinta, mitä voi tehdä työhaastattelussa on poissaolevuus.

"Silmiin katsominen ja läsnäolo ovat tärkeitä. Jännitys usein aiheuttaa sen, että näin ei ole, mutta siitä pitäisi päästä eroon. Minun tehtäväni konsulttina on saada henkilö rentoutumaan ja antamaan parastaan."

Jännitykseen auttaa esimerkiksi hengittäminen rauhallisesti ja tilanteen ajatteleminen keskusteluna, ei niinkään haastatteluna.

Jos haluaa yllättää haastattelijan positiivisesti, kannattaa tarina rakentaa siten, että siellä tulee ilmi jokin onnistuminen tai meriitti, jota haastattelija ei ole tiennyt tai ei osaa kysyä. Esimerkiksi asiantuntija-, päällikkö ja johtotason rooleissa pääsee erottautumaan muista, jos pystyy luomaan CV:nsä eläväksi onnistumistarinoiden kautta.

"Uransa alkuvaiheessa olevilla onnistuminen voi tarkoittaa esimerkiksi onnistumista tai tärkeää roolia opiskeluprojektissa."

Vapaa-ajallaan Miia harrastaa perheensä kanssa alppihiihtoa ja itsekseen rauhallisia juoksulenkkejä. Nykyään aikaa menee myös junnufutiksen kannustamisessa kentän laidalla.

• Nimitykset

• työelämä