Tarja miettinen sylissään Jobinno Oy:n hyvinvointikissa Pate

Tarja Miettinen uskoo yhteistyöhön

Tarja Miettinen (Jobinno Oy) BNI Länsiväylä -ryhmästä on yksi viime vuoden BNI-menestyjistä ja hänet nähtiinkin helmikuisen BNI Gaalan palkintolavalla useampaan kertaan. Tarja palkittiin Länsi-Uudenmaan parhaana liikekumppanina (kokonaiskilpailussa maanlaajuisesti 8. sija) ja hän sai myös BNI Networker 2022 -palkinnon.

Tarja Miettisen kollegat ja hänen oman ryhmänsä BNI-liikekumppanit kuvaavat Tarjaa mm. positiiviseksi tehopakkaukseksi, innovoijaksi ja uusien kasvumahdollisuuksien esiin tuojaksi, pitkäjänteiseksi ja periksian-tamattomaksikin sekä ennen muuta luotettavaksi työkaveriksi ja ystäväksi. Tarja on lyhyesti kuvattuna hyvä tyyppi, jonka kanssa on helppo tulla toimeen ja jolla on luontainen kyky löytää suosituksia ja auttaa muita.

Monipuolisen taustan omaava yrittäjä

Työkokemusta Tarjalle on ehtinyt kertyä sekä yksityiseltä puolelta, että julkiselta saralta sekä myös opetusmaailmasta. Tarja on toiminut useissa suomalaisissa pk-yrityksissä erilaisissa johtotehtävissä ja pyrkinyt aina perehtymään yrityksen toimintaan mahdollisimman kokonaisvaltaisesti ja laaja-alaisesti. Hän on myös pitkään toiminut yrittäjänä, missä tehtävissä hän on mm. vienyt suomalaista design-osaamista maailmalle ja kehittänyt design-alan myyntikonsepteja sekä toimii nykyisen yrityksensä Jobinno Oy:n kautta työllisyyspalveluiden ja rekrytoinnin alalla.

Jobinno Oy palvelee sekä työnhakijoita (Suomesta ja kansainvälisesti) että myös suomalaisia yrityksiä. Palveluvalikoimaan kuuluu mm. Työllistä taidolla ilmainen rekry-tointipalvelu yhdessä ELY-keskuksen kanssa. Tämän palvelun kautta Jobinnon henkilökunta auttaa suomalaisia PK-yrityksiä erilaisissa työnantajana toimimiseen liittyvissä asioissa. Erityisen iloissaan Tarja on siitä, että he pystyvät näin vaikuttamaan asioihin positiivisesti ja antamaan oman yhteiskunnallisen panoksensa sekä lisäämään työllisyyttä Suomessa eri toimialoilla. He pystyvät myös konkreettisesti auttamaan yksinyrittäjiä siinä, miten ryhdytään työnantajaksi ja neuvomaan, miten prosessissa kannattaa edetä.

Iloa ja onnistumisen tunnetta

Työssä Tarjalle on tärkeintä olla luotettava yhteistyökumppani, joka hoitaa yhteydenpitoa säännöllisesti ja huolella sekä pitää sen mitä lupaa. Tärkeää on myös rehellinen kanssakäyminen, jolloin asiat sanoitetaan selkeästi ja niistä puhutaan asioiden oikeilla nimillä, eikä kierrellen ja kaarrellen.

Iloa ja onnistumisen tunnetta Tarjalle tuo positiivisen lopputuloksen näkeminen ja erityisesti motivoi aito win-win -tilanne, joka on työssä puhdasta polttoainetta Tarjalle. Palkitsevaa on esimerkiksi nähdä ne iloiset ilmeet, kun työnhakija ja työnantaja löytävät toisensa tai voitontunne, joka syntyy, kun jokin yhteistyökumppanuus saadaan maaliin.

Vapaa-ajalla vuodenajat rytmittävät Tarjan harrastuksia ja vapaa-ajan viettoa – talvella hän hiihtää mielellään, keväällä hän kerää yrttejä, joista syntyy omat teesekoitukset ja toki hän hyödyntää myös kesän ja syksyn marja- sekä sienestysajat. Lisäksi Tarja nauttii myös kävelystä, jumpasta, ja lihas-kuntotreenistä peruskunnon ylläpitämiseksi.

Pyyteetöntä avun antamista ja saamista

BNI-toimintaan Tarja on päässyt alun perin tutustumaan toimimalla sijaisena saman yri-tyksen liikekumppanille ja varsinainen BNI-ura alkoi siitä, että hän ”peri” muihin tehtä-viin siirtyneen yrittäjäkumppaninsa paikan Lohjan BNI-ryhmässä, josta hän siirtyi myö-hemmin BNI Länsiväylään. Yhteensä hän on ollut toiminnassa mukana kaksi vuotta.

BNI:ssä Tarjan mielestä parasta on Givers Gain -periaate ja Tarja uskookin vahvasti pyyteettömän avun antamiseen ja saamiseen. Hän sanookin: ”Tuo suurta iloa, kun voi konkreettisesti auttaa toista henkilöä ja tämä puolestaan voi auttaa jotakin kolmatta henkilöä, jolloin antamisen ja auttamisen viestikapula ikään kuin siirtyy eteenpäin.”

Tarjan mielestä on hienoa, että halutaan kunnolla tutustua ihmisiin ja yrityksiin ja oppia oikeasti tuntemaan, millainen ihminen on yrityksen takana. Voidaankin sanoa, että BNI:ssä tehdään nimenomaan kauppaa ihmisten eikä yritysten kanssa.

BNI Länsiväylä ponnistaa kasvuun

BNI Länsiväylän hyvän vireen ja yhteen hii-leen puhaltamisen takana on ryhmän kasvusuunnitelma. Ryhmässä haettiin konkreettisia työkaluja siihen, miten pieneksi käyneen ryhmän toiminta saadaan jatkumaan, jolloin onnistuttiin luomaan kaikille yhteinen ymmärrys siitä, mitä se vaatii jokaiselta liikekumppanilta.

BNI Länsiväylässä toiminnan ytimessä on vahvasti se, että jokainen liikekumppani todella haluaa BNI länsiväylän menestyvän, kehittyvän ja kasvavan sekä liikekumppaneiden oikeasti hyötyvän BNI-yhteistyöstä. Ryhmässä on todella hyvä tiimihenki ja jokainen tekee oman osansa sekä toimii Givers Gain -ajattelun hengessä koko ryhmän ja kaikkien liikekumppanien parhaaksi, eikä tavoittele vain itsekkäästi omaa etua.

BNI:stä kaupan mahdollisuuksia ja kannustava työyhteisö

Tarja kuvailee BNI:n sopivan erityisesti henkilöille, jotka etsivät uusia verkostoja ja konkreettisia kaupan mahdollisuuksia, sekä myös
yksinyrittäjille, jotka etsivät työyhteisöä, jonka kanssa työskennellä pelkän yksinäisen puurtamisen sijaan. BNI tuo yritykselle myös näkyvyyttä niin paikallisesti kuin tarvittaessa kansainvälisestikin.

BNI länsiväyläänkin etsitään juuri edellä kuvatun tyyppisiä ihmisiä ja yrityksiä – eli ihmisiä, jotka haluavat laajentaa bisnesverkostoaan, haluavat lisää kaupanteon mahdollisuuksia, sekä työyhteisömäistä kontaktipintaa, jonka kanssa kasvaa ja kehittyä yrityksenä ja yrittäjänä/työntekijänä.

BNI Länsiväylä on pieni ryhmä ja joukkoon mahtuu vielä monen alan yrittäjiä. Etsin-nässä on kuulemma muun muassa parturi-kampaamoalan yrittäjä – sillä ”mikäs olisi mukavampaa kuin saada porukan hiukset kuntoon oman ryhmän liikekumppanin toimesta” naurahtaa Tarja. Ryhmässä ollaan myös juuri muodostamassa rakennusalan power-tiimiä, johon kaivataan vahvistukseksi vielä lisää rakennusalalla toimivia yrityksiä

Aito kiinnostus ja suunnitelmallisuus

Tarja kertoo, että hänestä on todella kiva tutustua uusiin ihmisiin, kun koskaan ei tiedä mitä tarinoita ja juttuja sieltä taustalta löytyy, joten muihin BNI liikekumppaneihin tutustuminen on hänen mielestään älyttömän mielenkiintoista.

Tarja on tehnyt itselleen henkilökohtaisen suunnitelman BNI:ssä toimimiseen – hän haluaa, että Jobinno saa näkyvyyttä BNI:n kautta ja hän haluaa, että pystyy auttamaan muita, joten hän on määritellyt itselleen selkeät tavoitteet mm. sen suhteen kuinka monta BNI-konseptiin kuuluvaa 121-palaveria pitää viikoittain ja että pyrkii tuomaan vähintään yhden suosituksen jokaiseen kokoukseen.

Tarja pitää BNI-toimintaa puhtaasti osana normaalia työtään, ei niinkään erillisenä toimintona, vaan osana kokonaistyönkuvaansa. Jobinnon arvot, kuten ”Aito” ja ”Läheinen” sopivat hyvin myös BNI-ympäristöön ja liikekumppanina toimimiseen, joten toimintatapa tuntuu sitäkin kautta mielekkäältä ja hänelle itselleen hyvin sopivalta.

Yhteistyössä on voimaa

Kysyttäessä tulevaisuuden haaveista Tarjan yksi suurimmista toiveista on, kuten varmaan kaikilla vanhemmilla, että hänen lukion yo-kirjoituksia juuri suorittava poikansa löytäisi armeijan jälkeen oman paikkansa maailmassa ja itselleen sopivan oman uran.

Lisäksi Tarja toki toivoo, että hänen yrityksensä Jobinno menestyisi tulevaisuudessa entistäkin paremmin ja haaveilee erityisesti laajemman yhteistyötoiminnan lisääntyvän. Hän haluaisi kilpailijoidenkin löytävän entistä paremmin tapoja tehdä yhteistyötä suoran kilpailemisen sijaan ja hän toivoo, että monipuolinen yhteistyö lisääntyisi entisestään myös BNI:n sisällä. Tarja uskookin, että laajeneva ja entistä monipuolisempi yhteistyö on juuri se voima, jonka avulla koko Suomi saadaan nousuun.

Tutustu Tarjaan LinkedInissä:

Tutustu Tarjan yritykseen Jobinnoon: